اصرار شهر دار ، انکار شورا سوسن نوریفقط هفت روز به پایان سال96 باقی مانده بود که استعفای محمدعلی نجفی از سمت شهرداری پایتخت روی میز رئیس شورای شهر تهران قرار گرفت. در همه 21روز گذشته درحالی نجفی بر تصمیم خود اصرار داشته که به گفته مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر […]

اصرار شهر دار ، انکار شورا
سوسن نوری
فقط هفت روز به پایان سال96 باقی مانده بود که استعفای محمدعلی نجفی از سمت شهرداری پایتخت روی میز رئیس شورای شهر تهران قرار گرفت. در همه 21روز گذشته درحالی نجفی بر تصمیم خود اصرار داشته که به گفته مرتضی الویری، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، «تاکید همه اعضا بر این است که نجفی از تصمیم خود منصرف شود چراکه عملکرد او در شهرداری تهران مثبت بوده است.»
نجفی درحالی 19مرداد سال گذشته سکاندار شهرداری پایتخت شد که از همان ابتدا و کاندیداتوری‌اش برای این تصدی، موضوع بیماری قلبی او محل بحث موافقان و مخالفانش بود؛ سابقه آن هم به ۱۰بهمن ۹۲ بازمی‌گشت که نجفی به دلیل فشار کاری و همین بیماری از سمت خود به‌عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استعفا داد. با این حال اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران او را به عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران برگزیدند. اما پس از گذشت هفت ماه از تکیه نجفی بر صندلی ریاست شهرداری تهران با اینکه او بارها گفته بود که حال جسمی‌اش خوب است و به کارش ادامه می‌دهد اما شب ۲۲ اسفند ۹۶ پس از هفت ماه استعفای خود را از شهرداری به شورا فرستاد و فردای آن روز علنی شد. بعد از این اتفاق، شورای شهر تهران ۲۳ اسفند، برای بررسی این استعفا جلسه اضطراری و غیرعلنی تشکیل داد و نتیجه این نشست فوری این بود که در اولین جلسه رسمی سال ۱۳۹۷، این شورا در فروردین‌ماه نظر خود را درباره این تصمیم شهردار تهران اعلام خواهد کرد.
اگرچه دلیل استعفا، بیماری نجفی اعلام شده اما علل دیگری هم در این‌باره مطرح می‌شود. گمانه‌هایی که از جمله آنها می‌توان به انتقادهای هر دو طیف سیاسی کشور نسبت به انتصابات او در شهرداری تهران اشاره کرد و برنامه‌هایی که نجفی برای مبارزه با فساد در این مجموعه در پیش گرفته بود. در این میان، ماجرای اجرای برنامه گل‌افشانی توسط کودکان در همایش بزرگ بانوان شاغل شهرداری در برج میلاد تهران هم دیگر گمانه‌ای است که مطرح می‌شود؛ برنامه‌ای که درست یک هفته قبل از استعفای نجفی برگزار شد و انتقاد برخی افراد به این برنامه به‌حدی بود که شهردار تهران به دادستانی احضار شد. واکنش نجفی هم به این انتقادها این بود که «کودکانی که برنامه گل‌افشانی را اجرا کردند زیر ٩سال سن داشتند اما بهتر بود این مراسم اجرا نمی‌شد.»
سیاسی‌ترین دروغ 13
اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چراکه در سیزدهمین روز از سال97 برخی سایت‌ها اعلام کردند که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، شهردار تهران می‌شود اگرچه بعد از ساعاتی گفته شد این خبر دروغ 13 بوده است اما آنقدر جدی بود که واکنش محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران را به دنبال داشت. او در توئیترش نسبت به شهردار شدن جهانگیری نوشت: «بهتر است که به شایعات دامن زده نشود. برخی به دنبال این هستند که چهره ارزشمندی چون جهانگیری را از کابینه اخراج کنند و جایگاه مهمی چون وزارت نفت را از مدیر استراتژیکی چون زنگنه خالی کنند که احتمالا جا برای خودشان یا نزدیکان‌شان باز شود.» با همه اینها از همان ابتدا در استعفای کتبی نجفی علت آن، بیماری‌اش عنوان شد و حالا او در تازه‌ترین اظهاراتش دوباره بر این موضوع تاکید کرده است. شهردار تهران که دیروز سه‌شنبه در جلسه هم‌‌اندیشی با اعضای شورای شهر تهران حاضر شده بود با طرح مجدد بیماری به‌عنوان دلیل استعفایش ساعت ۱۰صبح جلسه را ترک کرد. این جلسه که پشت درهای بسته سالن جلسات شورا، بدون حضور خبرنگاران برگزار شد احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «در طول تعطیلات نوروز هیچ جلسه هم‌اندیشی برگزار نشده است.»
جلسه علنی بررسی استعفای آقای شهردار
پیش از این هم علی اعطا، سخنگوی شورای شهر اعلام کرده بود که در جلسه سه‌شنبه استعفای نجفی یکی از موضوعاتی بود که مطرح شد و در این زمینه اعضای شورای شهر تهران نظرات خود را مطرح کردند و مصوبه‌ای در این جلسه به تصویب نرسید. به گفته اعطا، «اولین جلسه رسمى شورا در سال نو، ١٩فروردین خواهد بود که با حضور شهردار تهران در رابطه با استعفا تصمیم‌گیرى خواهد شد. ‌این جلسه علنى خواهد بود و با حضور خبرنگاران برگزار خواهد شد.»
وی توضیح داد: «نجفی در بخشی از جلسه دیروز حاضر شد و بر استعفای خود پافشاری کرد. ایشان دلیل اصلی را بیماری اعلام کرد با این حال عوامل دیگر و تنگناهای موجود نیز تاثیر داشته است.»
به گفته سخنگوی شورای شهر تهران، «اگر این بیماری جدید حادث نمی‌شد، احتمالا نجفی استعفا نمی‌داد، تاکید می‌کنم که این بیماری به‌تازگی برای ایشان اتفاق افتاده است و اصلا امر غریبی نیست. همه اعضا به این علت ناراحت هستند و فعلا فضا به گونه‌ای است که در جلسه آینده استعفای ایشان پذیرفته نخواهد شد و براساس قانون تا زمانی که استعفا توسط شورا پذیرفته نشود ایشان شهردار باقی خواهند ماند.» اعطا با رد انتخاب هرگونه سرپرست برای شهرداری تهران گفت: «مطلقا چنین چیزی صحت ندارد و انتخاب سرپرست و نام‌ها و گزینه‌هایی که در فضای مجازی مطرح شده را مطلقا تکذیب می‌کنم.»
صحبتی درباره گزینه‌های احتمالی نشده است
وی با بیان اینکه «هنوز استعفا بررسی نشده و نمی‌توان در مورد گزینه‌ها صحبت کرد»، گفت: «حتی در مورد گزینه‌های سرپرستی نیز صحبت نشد و در مورد گزینه‌های احتمالی بعدی نیز سخنی به میان نیامد و اساسا این موضوع را تکذیب می‌کنم اما دقت داشته باشید که فضا در شورای شهر به گونه‌ای نیست که در جلسه نوزدهم فروردین به آسانی استعفا پذیرفته
شود.» وی با بیان اینکه «فضا در شورای شهر اینگونه است که اعضا موافق استعفا نیستند»، گفت: «تا زمانی که شورا استعفا را قبول نکند، موضوع استعفا جاری نیست و اگر شورا رای منفی به استعفای نجفی بدهد، نجفی همچنان شهردار تهران خواهد بود.»
سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص مطرح شدن نام «محسن هاشمی» در این جلسه به عنوان گزینه شهرداری گفت: «چنین بحثی نداشتیم. ما سعی می‌کنیم با اطلاع‌رسانی صریح جلوی اینگونه اخبار را بگیریم.»
اعطا با اشاره به نامه دوم استعفای شهردار تهران گفت: «محتوای نامه دوم با نامه اول استعفا تفاوت چندانی نداشت و از نظر محتوا تغییر چندانی نکرده بود. موضوع ایشان این است که با بیماری جدید تحمل فشارها برای ایشان ممکن نیست اما شورا اصرار دارد که ایشان مراحل درمان را طی کرده و سپس به قوت ادامه دهند.» اعطا دوباره تاکید کرد: «برآیند نظرات ما در شورای شهر این است که استعفا پذیرفته نخواهد شد.» از سوی دیگر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در آخرین اظهارات خود از «تاکید اعضای شورا بر ماندن نجفی» خبر داد. به گفته الویری، «همه اعضای شورای شهر متفق‌القول معتقدند که نجفی باید بماند. در جلسه هم‌اندیشی هم اصلا بحث گزینه‌های دیگر شهرداری و سرپرستی مطرح نشد.» وی با بیان اینکه «اعضای شورای شهر عملکرد نجفی را مثبت ارزیابی می‌کنند،» گفت: «این بیماری‌ را خیلی‌ها دارند و دلیلی بر استعفا نیست.» این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درخصوص گزینه‌های سرپرستی و حتی مطرح شدن نامش به عنوان سرپرست گفت: «این موضوعات را تکذیب می‌کنم و در این جلسه در مورد این مسائل صحبت نشد چراکه انتخاب گزینه دیگر به جای نجفی فعلا مطرح نیست.» با همه این اظهارات و گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه احتمالی بعدی برای شهرداری تهران در فضای مجازی و اخبار ضد و نقیض در این‌باره، باید منتظر ماند و دید در نوزدهم فروردین97 و درست هشت ماه بعد از انتصاب نجفی، او سکاندار شهرداری پایتخت باقی خواهد ماند یا خیر.