مدیرکل بهزیستی گیلان، از شناسایی ۱۱۳ کودک کار در خیابان در گیلان خبر داد و گفت: به کودکان کار مهارت های زندگی را آموزش می دهیم و بر جلوگیری از ترک تحصیل آنان تاکید می کنیم.

به گزارش ندای گیلان از رشت، سید مهدی خدمت بین دانا گیلان را استانی مسافرپذیر و مهاجرپذیر دانست که با آسیب های اجتماعی متعدد مواجه است و اظهار کرد: اعتیاد، طلاق، بیکاری و سالمندی از جمله آسیب های اجتماعی موجود در این استان است.

وی با بیان اینکه آسیب اعتیاد در کمین همه خانواده ها قرار دارد، تصریح کرد: متاسفانه اعتیاد بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر مانند طلاق و کودکان بدسرپرست را به دنبال دارد.

مدیرکل بهزیستی گیلان کاهش فرزندآوری و سالمندی جمعیت در استان را بیشتر از کشور دانست و گفت: متاسفانه کاهش جمعیت جوان، سالمندی را ایجاد کرده که یکی از آسیب های اجتماعی است.

خدمت بین دانا، با بیان اینکه گیلان با اختلاف از سایر استان ها سالمندترین جمعیت را دارد، خاطرنشان کرد: پنجره جمعیتی کشور ۲۵ سال است، اما پنجره جمعیتی در گیلان تا ۱۰ سال دیگر بسته می شود.

وی در ادامه افزایش آمار طلاق را موجب افزایش آمار فرزندان طلاق و حتی بد سرپرست دانست و گفت: بهزیستی با همکاری دادگستری برنامه های مشاوره ای و مداخله ای برای کاهش طلاق دارد.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به انجام آموزش های مجازی و کارگاه های مهارت های زندگی پیش از ازدواج در مدارس، اضافه کرد: در گذشته سنت های خوب برای ازدواج وجود داشت، اما امروزه قبح طلاق شکسته شده و خانواده ها خیلی مشاوره های قبل و پس از ازدواج را جدی نمی گیرند.

وی کودکان کار را یکی دیگر از آسیب های اجتماعی دانست و متذکر شد: کودک کار دو تعریف دارد که در تعریف اول خانواده ها در گذشته فرزندان خود را که توانایی داشتند به ویژه در ایام تابستان به کارگاه ها می فرستادند تا حرفه آموزی کنند، اما کاهش تعداد فرزندان موجب شده خانواده ها این شیوه را کنار بگذارند.

خدمت بین دانا، کودک کار در خیابان را تعریف دوم دانست و ادامه داد: قانونگذار در راستای حمایت از کودکان و نوجوانان اجازه کار کردن به افراد ۶ تا ۱۸ سال را نمی دهد.

وی از شناسایی ۱۱۳ کودک کار در خیابان در گیلان خبر داد و تاکید کرد: ۹۰ درصد این کودکان مهاجر بوده و هم استانی نیستند و والدین کم سواد و بی سواد دارند لذا تعداد زیادی از آنان را تحت پوشش بهزیستی قرار دادیم و ماهانه مستمری ۵۴۶ هزار تومان دریافت می کنند؛ البته درآمد روزانه یک کودک کار در خیابان می تواند از این مستمری بیشتر باشد و لذا باید فرهنگ مقابله با تکدی گری را ترویج کنیم تا شهروندان پول پرداخت نکنند و شاهد پدیده کودک کار در خیابان نباشیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به فعالیت یک مرکز تربیتی کودک کار در رشت با حضور یک روانشناس و دو مددکار، عنوان کرد: به کودکان کار مهارت های زندگی را آموزش می دهیم و بر جلوگیری از ترک تحصیل آنان تاکید می کنیم.