مدیران پیام رسان واتس اپ نیز ضمن تاکید دوباره بر امنیت افراد در این پیام رسان اجتماعی، از کاربران درخواست کردند تا به شماره های ناشناس پاسخ نداده و در صورت تماس مشکوک آن را بلاک کنند.

ندای گیلان،چند روزی است که فضای مجازی با شایعه پراکنی های گسترده علیه چالش خیالی «مومو» دست به گریبان است. زنی خیالی با چهره ای ترسناک و چشم های گشاد و بدنی همانند یک پرنده که کودکان را تشویق به خودکشی می کند. شایعات شکل گرفته و نگرانی های ایجاد شده درمیان والدین، یک موسسه تحت حمایت کمیسیون اروپا را بر آن داشت تا در خصوص این موضوع تحقیق و تفحص کند. نتیجه جالب توجه بود چرا که مدرکی دال بر اثبات این چالش به دست نیامد و اعلام شد این بازی اینترنتی اساسا وجود خارجی ندارد.

چالشی خیالی با طعم دروغ

تابستان سال گذشته شایعات گسترده ای در خصوص گسترش بازی یا چالشی جدید در محیط واتس اپ با نام مومو(Momo) در سراسر جهان به گوش رسید. اما آغاز نگرانی ها در بریتانیا از زمانی آغاز شد که زنی در فضای مجازی نوشته ای دال بر خطرات گسترده چالش مومو در شبکه های اجتماعی منتشر کرد. مدت زمانی از انتشار این نوشته نگذشته بود که رسانه های رسمی بریتانیا با آب و تاب گسترده در خصوص این چالش اظهارنظر کرده و ظرف یک هفته گذشته داستان های غیرواقعی و بسیار اغراق آمیز در خصوص آسیب های وارده به کودکان از سوی این شخصیت مجازی در تمامی شبکه های اجتماعی شکل گرفت.کم کم شایعات ایجاد شده از محیط فضای مجازی به رسانه های جمعی راه پیدا کرده و با اظهارنظر برخی از مسئولان گونه ای ترس جمعی در جامعه ایجاد شد. در همین راستا یکی از موسسات حمایت از کودکان وارد این بازی پرچالش شده و مومو را با شخصیت شکل دهنده چالش های خودکشی آنلاین در میان کودکان و نوجوانان معرفی و نرخ آسیب پذیری این بازی را به سلامت و روح کودکان فزاینده توصیف کرد. بلافاصله تمامی مدارس واکنش نشان داده و نامه هایی به والدین ارسال و درخصوص تهدیدها و خطراتی که اساسا وجود خارجی ندارند هشدار دادند.

به هرحال با دامنه دار شدن ماجرای چالش مومو، هفته گذشته این موضوع در پارلمان بریتانیا مطرح و نمایندگان ضمن ابراز نگرانی از دولت درخواست کردند تا هر چه سریعتر برنامه های موردنظر خود برای مبارزه با شایعات ایجاد شده را اعلام کند و در نهایت برخی از کارشناسان بازی های رایانه ای دست به کار شده و پس از تحقیق و تفحص به تمامی شایعات شکل گرفته پیرامون چالش مومو در بریتانیا خاتمه داده و اعلام کردند حواشی پیرامون این شخصیت مجازی اساسا برپایه یک ادعای دروغ شکل گرفته است. همزمان «مرکز اینترنت امن تر برای بریتانیا» موسسه ای تحت حمایت کمیسیون اروپا، شایعات اخیر را بررسی و اعلام کرد که مدرکی برای اثبات این چالش نیافته و به نوعی باید گفت این بازی اینترنتی اساسا وجود خارجی ندارد. با انتشار این خبر، رسانه ها، مدارس و نیروهای پلیس موظف شدند دست از شایعه پراکنی درباره چالش مومو بردارند.

یک چالش مرموز

حتما برای شما این سوال پیش آمده است که چالش مومو اساسا چیست و چگونه جان کودکان و نوجوانان را تهدید می کند؟ پس از انتشار چالش «نهنگ آبی» و خودکشی چند نوجوان در کشورهایی نظیر روسیه، چالش دیگری به نام چالش «مومو» در پیام رسان های واتس اپ، فیس بوک و یوتیوب گسترش پیدا کرد. برخی کارشناسان این چالش را خطرناک تر از نهنگ آبی توصیف کردند که طرفدارانش را به خودکشی و خشونت ترغیب می کند. در حقیقت بازی مومو یک بازی آنلاین چالشی است که براحتی از طریق شبکه های اجتماعی می تواند عضو بگیرد. تنها کافی است کاربران به اکانت اصلی این چالش پیام دهند تا وارد چرخه بازی شوند.مومو کودکان و نوجوانان را تهدید می کند در صورت عدم پیروی از دستوراتش، شب هنگام ظاهر شده و آنها را نفرین خواهد کرد.تصویر پروفایل چالش مومو، یک زن بسیار زشت با چشمان از حدقه بیرون زده و یک خنده ترسناک شبیه به جوکر است. این تصویر به یک موجود افسانه ای ژاپنی تعلق دارد که اقدام به ربودن کودکان می کرد. احتمالا نیز نام این چالش به همین دلیل انتخاب شده است. این بازی شامل تصاویر و ویدئوهای ترسناک و مخرب و دستوراتی می شود که کاربر را تشویق می کند اقداماتی بسیار خطرناک انجام دهد. بدیهی است که کودکان و نوجوانان خلاق و کنجکاو، بیشتر جذب این بازی شده و به عبارتی در معرض خطرات بیشتر قرار می گیرند. در حال حاضر این بازی آنلاین در کشورهایی نظیر مکزیک، آرژانتین، آلمان، فرانسه و امریکا فراگیر شده و به نظر می رسد در امریکای جنوبی گسترش بیشتری پیدا کرده است.

مومو و مرگ های دروغین

حدود ۷ ماه پیش خبر خودکشی یک دختر بچه ۱۲ ساله در آرژانتین به صدر اخبار تمامی رسانه های جهان تبدیل شد. با تحقیقات و بررسی های انجام شده، مشخص شد که خودکشی این دختر نوجوان با بازی آنلاین «مومو» مرتبط است. در همین راستا روزنامه بوینس آیرس تایمز نوشت این قربانی توسط فردی به خودکشی ترغیب شده و از تمامی فعالیت های خود پیش از خودکشی فیلمبرداری کرده است. در هر حال هنوز هیچ کس نمی داند این چالش دقیقا از کی و از کجا شروع شده و چه کسی آن را کارگردانی می کند؟ در حال حاضر ۷ شماره تماس مرتبط با این چالش و با پیش شماره ژاپن و چند کشور امریکای جنوبی کشف شده است. درهمین راستا از کاربران واتس اپ خواسته شده است با شماره های ناشناس تماس برقرار نکرده و در صورت دریافت پیام بلافاصله آن را بلاک کنند.

گفتنی است شبکه اجتماعی یوتیوب با فراگیر شدن چالش مومو در این پیام رسان و نگرانی گسترده والدین، وعده حذف ویدئوهای مرتبط با این چالش را از پلتفرم خود داد.

کیم کارداشیان سلبریتی معروف نیز به طور رسمی از یوتیوب خواست تا هر چه سریع تر این چالش خطرناک را متوقف کند. همزمان مدیران پیام رسان واتس اپ نیز ضمن تاکید دوباره بر امنیت افراد در این پیام رسان اجتماعی، از کاربران درخواست کردند تا به شماره های ناشناس پاسخ نداده و در صورت تماس مشکوک آن را بلاک کنند. مدیران واتس اپ همچنین از والدین درخواست کردند تا نظارت خود بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی را گسترده تر کرده و در صورت مشاهده هرگونه تماسی با چهره ترسناک مومو، آن را بلاک کرده و بلافاصله گزارش دهند.

«آن لانگفیلد» یکی از فعالان حقوق کودک می گوید: بهتر است پیش از هرگونه پیش داوری، خطرات موجود در فضای مجازی را بدرستی ارزیابی کرده و درباره خطراتی که هنوز تایید نشده است اظهارنظر نکنیم. چرا که در چنین وضعیتی تنها تاثیرات مخرب بر روح و روان کودکان را چندین برابر می کنیم.وی از والدین درخواست می کند در صورت برخورد با چالش های مشابه با فرزند خود مشورت کنند. چرا که آنها در بسیاری از مسائل، درک بهتری از رسانه های آنلاین می توانند داشته باشند. این فعال بریتانیایی در عین حال تاکید می کند: والدین و مسئولان با درک نادرست مسائل و هشدارهای غیرضروری به کودکان نه تنها جایگاه خود را تضعیف می کنند بلکه این ذهنیت را در آنها ایجاد می کنند که در مواقع خطر واقعی هشدارهای آنها جدی گرفته نشود.گفتنی است در همین راستا بنیاد بازی های رایانه ای نیز نسبت به این چالش واکنش نشان داد و اعلام کرد: متاسفانه چالشی که وجود خارجی ندارد، به ترند جذاب رسانه ها تبدیل شده است. از آنجا که چنین سوژه هایی بسرعت و در سطح گسترده منتشر می شوند بیش از آنکه مفید باشند ضرر می زنند به همین علت نیاز است در خصوص آن آگاهی بخشی دقیقی صورت بگیرد.

 

مومو در ایران واقعیت دارد؟

بررسی ها نشان می دهد چند تن از سلبریتی ها در فضای مجازی این شایعه که از سال ۲۰۱۸ مطرح بوده را مجددا برای جذب دنبال کننده و تفریح مطرح کرده و خانواده های زیادی را که این روزها مجبور شده اند برای تحصیل فرزندانشان گوشی های موبایل در اختیارشان قرار دهند آشفته کرده اند.

 

 

 

راه مطمئن شدن از هرگونه خطر در فضای مجازی

با فرض وجود تهدیدات این چنینی راحت ترین راه برای مقابله عدم پاسخ به شماره های ناشناس در فضای مجازی است.به راحتی می توانید شماره های ناشناس را بلاک کرده و از ارسال پیام توسط اکانت های ناشناس جلوگیری کنید.

نرم افزار های پیام رسان را از گوگل پلی و اپ استور دانلود کنید و از نصب پوسته های غیر رسمی اپلیکیشن ها خودداری کنید.

از نصب نرم افزارهایی مانند ماهواره جیبی،خواندن چت دیگران و سایر برنامه های دروغین خودداری کنید زیرا این نرم افزارها برای هک کردن گوشی همراه شما طراحی شده اند.

در اینستاگرام و زمان مشاهده استوری ها در اکانت های غیر رسمی اقدام به باز کردن لینک ها نکنید.

و مهم تر از همه در زمان مواجه با شایعاتی از این قبیل قبل از ترسیدن و فوروارد آن برای سایرین یا اطلاع رسانی کردن آن سعی کنید از صحت آن مطلب باخبر شوید زیرا اکثر مطالب این چنینی صرفا برای شوخی و ترساندن مردم در فضای مجازی منتشر می شود.

در آخر شایعاتی که در فضای مجازی دیده اید را می توانید برای ندای گیلان ارسال کنید تا در خصوص آن اطلاع رسانی کنیم.