مدیرکل بنیاد مسکن گیلان گفت: خسارت سیل مهرماه در روستاهای گیلان، ۴۴ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش ندای گیلان،محمد اکبرزاده در گفتگویی با بیان اینکه برآورد خسارت ناشی از سیل مهرماه اخیر در استان گیلان در بخش روستاها 44میلیارد تومان بوده است گفت: میزان اعتبارات جبران خسارت آنها از منبع ملی 44میلیارد ریال و از محل استانی 350میلیارد ریال اعتبار اعلام شده است.

وی با بیان اینکه 73 پروژه در سیل اخیر جبران خسارت شده اند افزود: سقف اعتبارات در نظر گرفته شده برای این تعداد پروژه هاحدود 20میلیارد تومان بصورت بلاعوض است که حدود 10میلیارد تومان آن تاکنون به مردم پرداخت شده است.

اکبرزاده در ادامه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه های خسارت دیده ناشی از سیل اخیر را 20درصد اعلام کرد و ادامه داد: این میزان در شهرستان لنگرود مبلغ 2 میلیارد تومان اعلام شده که تاپایان تیرماه سال 98 به مردم پرداخت می شود.

وی میزان اعتبارات بلاعوض پرداخت شده را در شهرستان لنگرود یک میلیارد و 500میلیون تومان عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن گیلان، به طرح جمع آوری ساکنین حاشیه رودخانه ها توسط بنیاد مسکن اشاره کرد و گفت: برای اولین بار طرح حمایت از روستائیان حاشیه نشین در حریم رودخانه ها از سوی دولت مطرح شده که درطول 40سال اخیر بی سابقه بوده است و در راستای اجرای این طرح تسهیلات خوبی نیز در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص طرح مذکور افزود: دولت برای روستائیان ساکن درحریم رودخانه ها که قصد مهاجرت از حاشیه رودخانه ها را دارند 55میلیون تومان وام کم بهره با سود 4 درصد و 25 میلیون تومان بصورت بلاعوض پرداخت می کند.

وی خاطرنشان کرد: استان گیلان درخصوص این پروژه 428 سهمیه داشت که متاسفانه علیرغم تبلیغات زیاد تاکنون فقط 20مورد استقبال داشته ایم.

اکبرزاده در ادامه به سهمیه قیر گیلان اخیر اشاره کرد و افزود: سهمیه قیر استان گیلان 20میلیارد تومان بوده که 12 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است وسهم قیر لنگرود 1/5میلیارد تومان است که از این مقدار 700میلیارد تاکنون جذب شده است و مابقی را باید تا پایان سالجاری جذب کند.

وی به اقدامات صورت گرفته بنیاد مسکن در بخش بوم گردی و گردشگری استان گیلان اشاره کرد و گفت: استاندار 5 هزار واحد یا اتاق بوم گردی و گردشکری را در سطح استان سیاست گذاری کرده اند که موافقت اصولی 4هزار و 500 اتاق از سازمان میراث فرهنگی با همکاری بنیاد مسکن گرفته شده است.

isna