آخوندی گفت: این تدبیر لزوما به معنای افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر نیست چرا که نمیخواهم این انتظار را در جامعه ایجاد کنم که مردم منتظر افزایش سقف تسهیلات باشند.

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان عباس آخوندی در حاشیه شانزدهمین همایش سیاستهای توسعه مسکن در ایران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به تکرقمی شدن نرخ سود تسهیلات مسکن آیا وزیر راه و شهرسازی برای کاهش نرخ سود اوراق نیز با بانک مرکزی رایزنی خواهد کرد، گفت: در حوزه اوراق مسکن در حال افزایش عرضه هستیم و باز هم با افزایش عرضه اوراق مسکن میخواهیم قیمت آن را کاهش دهیم چرا که بنده موافق مداخلات دولتی نیستم.

وی توضیح داد: مداخلات دولتی موجب یک بیانضباطی درازمدت در بازار میشود. پس هر کاری که براساس سیستم بازار عمل کند پایداری و قابلیت اطمینان برای خریدار و خانواده را به همراه خواهد داشت

.آخوندی اضافه کرد: پس تصمیمات فردی بازار مسکن را از وضعیت خود خارج میکند. بنده معتقد به ایجاد نهاد در بازار هستم چرا که این نهادها میتوانند در درازمدت اقدامات بهتری انجام دهد.وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در حال حاضر قیمت واحدهای مسکن مهر در شهر پردیس افزایش زیادی پیدا کرده است آیا دولت برای اینکه فشار کمتری به خانوارها وارد شود قصد افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر را دارد گفت: درحال حاضر تقریبا تمام شهرها را درخصوص پروژه مسکن مهر پوشش دادیم و تمام شده است.

اما چالشهایی درخصوص مسکن مهر در شهر پردیس داریم که برای آن جلساتی برگزار کرده و در صدد هستیم که باز هم جلساتی را برگزار کنیم تا برای آن تدابیر ویژهای داشته باشیم.

آخوندی اضافه کرد: این تدبیر لزوما به معنای افزایش سقف تسهیلات فردی مسکن مهر نیست چرا که نمیخواهم این انتظار را در جامعه ایجاد کنم که مردم منتظر افزایش سقف تسهیلات باشند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنده به دنبال حل مسائل زیرساختی مسکن مهر مثل تامین آب،برق، فاضلاب، ایجاد راه و مدرسه هستم چرا که این موارد پرهزینه هستند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای مسکن اجتماعی به دولت یازدهم خواهدرسید، گفت: مقدمات مسکن اجتماعی با توسعهای شدن بانک مسکن در حال انجام است، واقعیت این است که اجرای این طرح حتما باید پس از اتمام مسکن مهر باشد.

آخوندی ادامه داد: در این شرایط تنگنای اعتباری، مشکلات زیادی برای تامین مالی وجود دارد اما به هر حال در حال انجام اقدامات آن در سازمان برنامه و بودجه و نهادهای تصمیمگیر هستیم تا وقتی که مسکن مهر به اتمام رسید آن را شروع کنیم.

وی درخصوص اینکه روزانه چه تعداد برای سپردهگذاری در صندوق پسانداز مسکن یکم (خانه اولیها) اقدام میکنند،گفت: آماری که هفته گذشته از بانک مسکن گرفتم روزانه حدود هزار نفر برای سپردهگذاری به صندوق پسانداز مسکن یکم مراجعه میکردند. نکته مهم سپردهگذاری این است که به محض اینکه متقاضیان در این صندوق سپردهگذاری میکنند تسهیلات بانکی قطعا به آنها پرداخت میشود تا برای خرید مسکن اقدام کنند.

آخوندی ادامه داد: این سیاست درستی است که هم موجب خروج غیر تورمی مسکن از رکود میشود و یک تقاضای یکباره در بازار ایجاد نمیکند.وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: رژیم پسانداز موجب گردش پول در جامعه شده و از چاپ اسکناس از سوی بانک مرکزی جلوگیری میکند، قطعا این سیاستگذاری به تدریج به سمت بافتهای میانی شهر که محیطهای بسیار ارزشمند و اقتصادی هستند نیز گسترش مییابد.

به گفته وی مدتها بود که محیطهای بسیار ارزشمند و تاریخی مورد بیمهری قرار گرفته بودند و تمام ساخت و سازها به سمت بیابانها حرکت کرده بود که باعث شده بافتهای میانی شهر لطمه ببینند.