کافه ها تبدیل به پاتوق هایی امن و دور از هیاهیوی شهر برای نوجوانانی شده است که در کنار گپ و گفت های صمیمانه حتما باید سیگار هم کشیده و دود را به طعمهای دسرهای خوش و آبرنگ روی میزشان اضافه کنند.

به گزارش خبرنگار ندای گیلان از رشت،این‌ روزها با تعطیلی فصل تحصیل و کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی برای نوجوانان شاهد وقت گذرانی این قشر در خیابان ها و کافه های شهر هستیم. کافی نشینی و درواقع به نوعی عادتی مدرن و شیک که این روزها تقریبا به یک فرهنگ تبدیل شده است.این مکان ها تبدیل به پاتوق هایی امن و دور از هیاهیوی شهر برای نوجوانانی شده است که در کنار گپ و گفت های صمیمانه حتما باید سیگار هم کشیده و دود را به طعمهای دسرهای خوش و آبرنگ روی میزشان اضافه کنند.

اکثر این افراد در محدوده سنی ۱۳تا۱۶سال هستند و بدون هیچ اعتراض و مزاحمتی به کشیدن سیگار در کافه ها مشغول می‌شوند.صاحبان این کسب  و کار هم بدلیل جذب مشتری معمولا مصرف دخانیات رادر هر رده سنی بلامانع میدانند.
متاسفانه این نوجوانان هم وقت وهم سلامت خود رادر این مکان ها دود می‌کنند واین یک آسیب اجتماعی جدی ست که باید به آن پرداخته شود.درواقع دور همی دوستانه و سالم به نوعی به واپس ماندگی فرهنگی مبدل شده است و اینگونه نوجوان دختر یا پسر به دنبال بدست آوردن جایگاه اجتماعی برای خود هستند .در صورتی که بهترین دوران عمر خود را تباه می‌کنند و از آن هیچ بهره ای نمی برند.

حتما در حوالی محل سکونت همه ما کافی شاپ وجود دارد و برای صرف چای و قهوه به آنجا رفته ایم و شاهد رفتارهای نامتعارف دختران و پسران نوجوان و کشیدن سیگار توسط آنها بوده ایم .بطوریکه شاید اصلا چنین مکان هایی را مناسب حضور خانواده و فرزندمان نمی دانیم.تهدید جدی روح و جسم عزیزانی که آینده ساز این کشور هستند .

شاید زمان آن رسیده باشد که مسئولین و البته خانواده ها با دقت نظر بیشتری به این آسیب جدی اجتماعی نگاه کنند و با آگاهی بیشتر از روحیات فرزندان و نوجوانان جامعه چاره ای بیندیشند .بی شک تداوم این روند نتایج مطلوبی به همراه نخواهد داشت و شاید روزی استعمال مواد مخدر هم‌ همین‌قدر عادی جلوه کند و قبح آن چون سیگار شکسته شود.

با ایجاد فضاهای مفرح ورزشی و مکان هایی که نوجوان در آن اوقات خود را به تفریحات سالم سپری کند .بررسی بیشتر اوضاع حاکم کافه‌های شهر می‌تواند گامی موثر دراین زمینه باشد.

در این زمینه برخی از برنامه های مسئولین  را جویا شده و به آن پرداخت شده که برنامه های تابستانی و اوقات فراغت نوجوانان را از دغدغه های مهم اعلام کردند.

جمیل غریب رییس اداره فرهنگی و هنری اردوهای آموزش و پروش استان در گفتگو با خبرنگار ندای گیلان از رشت در زمینه ساماندهی اوقات فراغت دانش آموزان اظهار داشت:ساماندهی اوقات فراقت دانش آموزان بارویکرد تولید واشتغال از برنامه های امسال آموزش وپرورش برای دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی می باشد که یکی از مهمتری دغدغه های خانواده و آموزش وپرورش در فصل تابستان می‌باشد .

وی گفت: در این حوزه مادر راستای سنجش ظرفیت و توانایی ها و امکانات موجود خود و رعایت مشارکت فعال دانش آموزان و نوجوانان به برنامه هایی که منجر به خلاقیت ونوآوری بیشتر بشود ،روی آورده ایم.که شامل‌اردوهای مختلف دانش آموزی ،برگزاری دارقرآن و کلاس های آموزشی در رشته های مختلف هنری وکشاورزی وصنایع دستی می باشد.
همچنین هنرستان های فنی وحرفه ای نیز در تابستان مهارت هایی چون تراشکاری و جوشکاری و کشاورزی را آموزش می‌دهند.

اسفندیار ضیایی مدیر کل کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان استان گیلان در این‌ خصوص نیز برنامه های کانون فکری و پرورشی استان را برای نوجوانان به شرح زیر تشریح کرد تا در فصل تابستان دانش آموزان بتوانند گوشه ای از اوقات فراغت خود را با برنامه ریزی و مفید سپری کنند‌.
وی گفت: رویکرد فعالیت ها عمدتا در محور برگزاری کارگاه ها ،کتاب و کتاب خوانی و نشست ها و اردوهای مختلف است.همچنین بحث دوم ما در حوزه مهارت آموزی است وبا شعار خوب زندگی تمرین می خواهد ،به دنبال ایجاد فضایی برای عزیزان نوجوان هستیم.
در ادامه امسال هم چون سال های گذشته طرح پویش فصل گرم کتاب را در تمامی شهرستان ها و بوستان ها خواهیم داشت.
ضیایی همچنین افزود:بیست و دومین جشنواره قصه گویی نیز در فصل تابستان در مراکز استان ها برگزار خواهد شد و  استقبال خوبی از کارگاه و فعالیت های مراکز کانون تا به امروز صورت گرفته است.

 

گزارش:نوشین میربلوک

  • نویسنده : نوشین میربلوک