مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه سرای محتشم رشت باید به صورت مشارکتی مرمت شود، گفت: مرمت و بازسازی مغازه‌های داخل کاروانسرای محتشم در اولویت است.

به گزارش  ندای گیلان از رشت، ولی جهانی اظهار کرد: سرای محتشم از جمله مجموعه‌های با ارزشی است که با شماره ۱۵۲۱۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در صورت تخصیص اعتبار برای مرمت و بازسازی آن برنامه ریزی شده است.

او با بیان اینکه وضعیت سرای محتشم با حضور کارشناسان فنی مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: آسیب‌های وارده بر سازه از جمله سر درب بنا جزdی بوده و انتظار می‌رود علاوه بر میراث‌فرهنگی، مالکان و کاسبان واحدهای تجاری نیز به مراقبت و تیمار سرای محتشم پرداخته، برای صیانت از ساختمان و مرمت و بازسازی احتمالی مشارکت کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان سرای محتشم را محلی برای کسب درآمد و روزی کسبه و بازاریان دانست و بیان کرد: اولویت اصلی اداره‌کل، مرمت و بازسازی بناهای عمومی و در معرض خطر بوده و لازم است و اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به بازسازی و مرمت بناهای تاریخی در اختیار اهتمام لازم را به عمل آورند.

جهانی با اشاره به ۵۵۰۰ اثر شناسایی شده و ۱۲۴۹ اثر ثبتی استان گیلان بیان کرد: اعتبارات اختصاصی برای حفاظت و مراقبت از آثار تاریخی بسیار اندک بوده و انتظار می‌رود با مشارکت عمومی بویژه از سوی مالکان محترم، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

او بیان اینکه مرمت و بازسازی مغازه‌های داخل کاروانسرای محتشم در اولویت است، افزود: مرمت بناهای تاریخی باید زیر نظر کارشناسان فنی میراث‌فرهنگی صورت گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با بیان اینکه سرای محتشم رشت باید به صورت مشارکتی مرمت شود، گفت: اداره کل میراث گیلان آمادگی دارد در کوتاه‌ترین زمان نسبت به مرمت مجموعه سرای محتشم به صورت مشارکت محور اقدام کند.