ماه رمضان نزدیک است و بیداد گرانی اقشار متوسط و ضعیف را نگران کرده است که امسال هم سفره رمضانشان کوچکتر از سال های قبل پهن شود.

ندای گیلان:ماه رمضان نزدیک است و بیداد گرانی اقشار متوسط و ضعیف را نگران کرده است که امسال هم سفره رمضانشان کوچکتر از سال های قبل پهن شود.

ماه رمضان نزدیک است و بیداد گرانی اقشار متوسط و ضعیف را نگران کرده است که امسال هم سفره رمضانشان کوچکتر از سال های قبل پهن شود.از سوی دیگر، هر چند دولت یازدهمی ها می گویند امسال هم مانند سال گذشته سبد کالا بین قشر ضعیف توزیع می شود اما از انجایی که بسیاری از نیازمندان این سبد شناسایی نشده اند عملا دردی از تعداد زیادی مردم دوا نمی شود.

سال گذشته بود که دولتی ها اعلام کردند  در کنار اجرای فاز دوم هدفمندی، همچنان توزیع «سبد کالایی» بین قشرهای آسیب‌پذیر جامعه را با مردم را ادامه خواهند داد. سیاستی که در همان ابتدای شروع به کار این دولت برای کاهش موج سواری گرانی انجام گرفته بود اما به تحقیر مردم و اعتراض گروه های هدف همراه شد.

در ابتدای کار توزیع سبد کالا،  مشکلات ساختاری دولت برای تعیین دقیق جامعهٔ هدف که در زمان محمود احمدی‌نژاد نیز با فرستاده شدن پیامک‌های حذف یارانه نقدی و یا‌‌ همان ماجرای خوشه‌بندی‌ها وجود داشت، نمود پیدا کرده‌ بود و دولت یازدهمی ها با وجود ادعای زیاد در این خصوص نتوانستند گروه هدف سبد کالا را تعیین کنند .

این در حالی بود که حتی در روزهای اولیه مطرح شدن این خبر، برخی از حدف شدن یارانه نقدی در پی دادن این سبد کالا سخن می‌گفتند اما دولتی‌ها در‌‌ همان روز‌ها تاکید کردند این سبد کالا فقط برای کمک به مردم است و کارکنان دولت، مستمری بگیران دولت و تامین اجتماعی، نیروهای مسلح، جامعه کارگری، جامعه تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد، خبرنگاران و دانشجویان متاهل جامعه هدف اهدای سبد کالا هستند اما با این حال نامه های اعتراض آمیز کارگران و افراد مستضعفی که زیر پوشش بیمه نبودند نشان داد دولت در توزیع 3 مرحله ای سبد کالا هرگز موفق عمل نکرده است و از سوی دیگر با موج گرانی های پی در پی عملا سبد کالا تنها می تواند تا چند روز نیازهای مردم را برطرف کند.

کارگران و آرزوس سبد کالا 

اواخر دی ماه سال گذشته و بعد از اعتراضات کارگران مبنی بر مشمول نبودن برای دریافت سبد کالا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در حال شناسایی کارگران بدون قرارداد هستیم تا آنها هم سبد کالا بگیرند، گفته بود: طبق آخرین بررسی‌ها در کارگروه ویژه مقرر شده که سبد کالا حتی المقدور بر روی کارت‌های بانکی مشمولین پرداخت شود.

علی ربیعی تاکید کرده بود: در حال شناسایی آن دسته از کارگرانی هستیم که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند تا از دریافت سبد کالای حمایتی دولت برخوردار شوند.

با این حال و بعد از این قول و قرار ها و نامه نگاری های نمایندگان کارگران، نمایندگان گروه های کارگری اعلام کردند در حالی که بیش از  دو هفته از آغاز ماه مبارک رمضان می‌گذشت بسیاری از کارگران همچنان از دریافت سبد کالای رمضان محروم مانده بودند.

این در حالی است که غالب کارگرانی که جزو اقشار محروم و کم درآمد و طبقه ضعیف کارگری به شمار می‌روند از دولت انتظار دارند تا به دلیل کاهش قدرت خرید و مشکلات معیشتی آنها نیز از این حمایتها بهره‌مند شوند. و دولت یازدهمی ها قول داده بودند این بار کارگران جزئی از دریافت کننده گان سبد کالا باشند.

البته طی سالهای گذشته کارگران از طریق اتحادیه امکان در برخی ایام سال و مناسبتهای خاص اقلام مصرفی و مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تهیه می‌کردند اما به دلیل برخی مشکلات مالی و عدم تامین منابع لازم از سوی دولت این امر مدتها با مشکلاتی مواجه شد که به نظر می رسد هنوز هم ادامه دارد.

این بسته ها معمولا شامل مواد غذایی از قبیل برنج، روغن، گوشت و مرغ، حبوبات، رب، ماکارونی، خرما، پنیر و مواردی از این دست است که توسط کارفرمایان تامین و به کارگران داده می شود. با این وجود، از حدود ۱۳ میلیون کارگر شناخته شده و دارای لیست‌های بیمه ای کشور، تنها درصد کمی موفق به دریافت اینگونه حمایت‌ها از کارفرمایان می شوند و مابقی تقریبا بی نصیب می مانند.

امسال نیز در آستانه رمضان، نماینده کارگران اعلام کرده،  به‌زودی۱.۵تا۲میلیون کارگر بسته‌های غذایی و معیشتی ماه مبارک رمضان را از کارفرمایان خود دریافت می‌کنند امادولت اگر بخواهد می‌تواند این کمک‌ها را برای۱۳میلیون کارگر ارائه کند.

به تازگی هادی ابوی اما با بیان اینکه هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، اقلامی به بخشی از کارگران داده می شود، در این خصوص گفته: با توجه به وضعیت فعلی حقوق و دستمزد نیروی کار و وجود مشکلات متعدد معیشتی نیروی کار، جا دارد که کارفرمایان در صورت توان برای این موضوع نیز برنامه ریزی داشته باشند.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشته: همچنین بهتر است اینگونه برنامه های حمایتی از طریق اتحادیه ها و تعاونی های مصرف کارگری کشور باشد که بتوان سبدی از کالاهای مورد نیاز را تهیه و به کارگران ارائه کرد.

ابوی درباره اینکه آیا دولت نیز می تواند مانند حمایت‌هایی که از کارمندان صورت می گیرد، برنامه هایی را برای کارگران در این بخش اجرا کند؟ خاطرنشان کرده: دولت‌ها تاکنون چنین حمایت‌هایی را از جامعه کارگری نداشته اند ولی می تواند یارانه ای را برای این منظور در نظر بگیرد و یا از طریق تعاونی های مصرف کارگری کالاهایی را با تخفیف به جامعه کارگری کشور واگذار کند و این موارد شدنی است اما نیاز به این دارد که دولت بخواهد و برای آن اعتبار اختصاص دهد.

فقط ۲ میلیون کارگر بسته معیشتی می‌گیرند 

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی بازار کار، برخی کارفرمایان قدیمی تر اینگونه برنامه های انگیزشی را در دستور کار خود دارند، افزوده: درصدی از کارفرمایان هستند که در هر شرایطی که باشند و در بدترین اوضاع اقتصادی هم از نیروهای خود حمایت معیشتی می کنند.

این مقام مسئول کارگری کشور گفته: در عین حال، کمک های معیشتی از کارگران توسط کارفرمایان کمرنگ شده و برآورد می شود طبق تحقیقات میدانی بین ۱.۵ تا ۲ میلیون کارگر بتوانند از بسته های کالایی ماه مبارک رمضان که توسط کارفرمایان تهیه می شود، بهره مند شوند.

به گفته ابوی، با اینکه برخی کارفرمایان اعتقادی به این مسئله نگاه می کنند و به کارگران کمک معیشتی می دهند اما دولت می تواند برای تمامی ۱۳ میلیون کارگر شناخته شده کشور کمک ارائه دهد و یا حداقل با تعیین مراکزی، به آنها تخفیف بدهد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهارداشته: از وزیر کار می خواهیم که موضوع کمک دولت از معیشت کارگران را در دولت مطرح کند تا شاید بتوان برای اولین بار، کمکی از دولت برای تقویت معیشت کارگران در نظر گرفت.

به این ترتیب به نظر می رسد هنوز هم دولت با مشکلات آماری مواجه است چرا که همانطور که  در دور اول دریافت سبد کالا عده زیادی از اقشار ضعیف جامعه مانند کارگران که در سیستم آماری موجود کشور، اطلاعات دقیقی از آنها در دسترس نیست و در واقع می‌توان آنها را از نیازمند‌ترین اقشار دریافت این سبدهای کالایی دانست، موفق به دریافت این سبد نشدند، حالا هم این مساله ادامه دارد .

از سوی دیگر کارفرمایان نیز به دلیل گرانی ها و بالا رفتن هزینه ها تمایلی به دادن سبد کالا به کارگران ندارند و از انجایی که این مساله در قانون اجباری نیست به نظر می رسد مشکلات جدی برای کارگران ایجاد خواهد کرد.به این ترتیب هنوز تکلیف سبد کالای کارگران مشخص نیست اما باید دید بالاخره این مشکل حل خواهد شد یا خیر؟/شفاف