مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: سازهای سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر بطور همزمان با پایتخت، در استان به نفع موسیقی بومی کوک می شود.

به گزارش ندای گیلان، فیروز فاضلی روز چهارشنبه در نشستی خبری بمنظور رونمایی از پوستر سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر با تاکید بر این موضوع که مدیریت هنری در گیلان به صاحبان آن سپرده شده و ما متولی هستیم نه متصدی، اظهار داشت : موسیقی گیلان مرهون موسیقی بومی و کارنوایی پیشینیان است که همچنان سینه به سینه از مادربزرگان این سرزمین به یادگار مانده و امروز این کار نواها با صدای سازها کوک می شوند و دل می نوازند.
وی در بخشی از سخنان متفاوت خویش، خبرنگاران را به قطعه ای از موسیقی فولکلور گیلان میهمان کرد که یادگار کودکانه های وی بود و اضافه کرد: امروز این قطعه از موسیقی که دلنواز کودکانه های ما از زبان مادربزرگ بود ، به بخشی از موسیقی نهضت جنگل بدل گشته و جنبه ملی و فراملی پیدا کرده است .
وی با تاکید بر پاسداشت کارنواها و موسیقی نواحی بیان کرد: جشنواره یادشده همزمان با ١٥ استان کشور از چهارم اسفندماه در گیلان برگزار می‌شود و مخاطبان هنر موسیقی می‌توانند از برنامه‌های طرح‌ریزی شده طی هفت روز، در مجتمع فرهنگی هنری خاتم‌الانبیاء(ص) بهره ببرند.
فاضلی اظهار داشت: جشنواره یادشده به کوشش انجمن موسیقی استان در بخش‌های موسیقی سنتی، نواحی، ردیف دستگاهی و بازسازی ترانه‌های قدیمی گیلان برگزار می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: چهار گروه از سی و چهارمین جشنواره موسیقی بین‌المللی فجر میزبان همزمانی برگزاری جشنواره یادشده خواهد بود که دو گروه از آنان را گروه‌های موسیقی نواحی استان تشکیل می‌دهند.
فاضلی تصریح کرد: همچنین برای برنامه همزمانی یادشده، سخنرانی‌های تخصصی پژوهشی در حوزه موسیقی کلاسیک، نواحی و موسیقی‌شناسی بومی برنامه‌ریزی شده است.
علی احمدی فر مسئول انجمن موسیقی گیلان نیز در این نشست با تاکید به پیشینه غنی گیلان در راستای فرهنگ و هنر بیان کرد: همزمانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر یک مهمانی هنریست و هیچ گروه موسیقی خارج از این فضا نیست.
وی اظهار داشت: تلاش شده در این میهمانی همه سلیقه های موسیقیایی مجال اجرا داشته باشند.
همزمانی سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در گیلان از چهارم تا دهم اسفندماه در مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیا(ص) رشت میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان به هنر موسیقی است.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، همزمان با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با اهداف و ماموریت‌های مشخص‌شده در آئین‌نامه برگزاری جشنواره و شناسایی، ظرفیت‌سازی و حمایت از فعالیت‌های خلاقانه هنرمندان و گروه‌های موسیقی سراسر کشور با اولویت معیارهای هنری هر شاخه از موسیقی تهیه و تنظیم شده است.