استاد احمدعلی راغب هنرمند برجسته موسیقی اهل بندر انزلی در دهه‌های اخیر، خالق ماندگارترین ترانه‌ها و سرود‌های حماسی، روز گذشته در سن ۷۶ سالگی پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

به گزارش ندای گیلان، استاد احمدعلی راغب هنرمند برجسته موسیقی اهل بندر انزلی در دهه‌های اخیر، خالق ماندگارترین ترانه‌ها و سرود‌های حماسی، روز گذشته در سن ۷۶ سالگی پس از سال‌ها مبارزه با بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.

مرحوم راغب آثاری، چون “این پیروزی خجسته باد” پیرامون فتح خرمشهر، “ظفر مبارک”، “جنگ، جنگ تا پیروزی”، “خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار” را در کارنامه خود داشت.

این آهنگساز برجسته که کار هنری‌اش را پیش از سال ۱۳۵۷ آغاز کرده بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی از هنرمندان پیشرو در زمینه ساخت موسیقی‌های انقلابی بود و با شروع جنگ تحمیلی، روی آثار شاعران بزرگی چون حمید سبزواری، آهنگ‌ها و سرود‌های جاودانی ساخت.

“مدرسه‌ها وا شده”، “بابا خون داد”، “همشاگردی سلام”، “بانگ آزادی”، “شهید مطهر”، “آمریکا ننگ به نیرنگ تو” و “خجسته باد این پیروزی” از جمله آثار به یاد ماندنی این آهنگساز گیلانی است.

همچنین نخستین آلبوم موسیقی پاپ پس از انقلاب با عنوان “رقص گل‌ها” و قطعاتی از قبیل “گل می‌روید به باغ” و “بیا به امداد ناتوانان” از دیگر آثار او است.

از مرحوم احمدعلی راغب که “مرد هزار آهنگ” لقب داده اند، در آرشیو صدا و سیما بیش از یک هزار و ۴۰۰ قطعه موسیقی به ثبت رسیده است.

کتاب “بانگ آزادی” (خاطرات شفاهی احمدعلی راغب) با تحقیق مهدی چیت‌ساز و مرتضی قاضی و تدوین محسن صفایی‌فرد بهمن سال گذشته از سوی انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار شد.

این هنرمند گیلانی ۱۸ آذر ۱۳۹۹ پس از تحمل چند سال رنج ناشی از بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.