رئیس بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل منطقه هشت خط انتقال گاز ایران گفت: طول خط انتقال گاز کشور، 34 هزار و 885 کیلومتر و هرگونه ساخت و ساز در حریم آن به دلیل احتمال خطر انفجار، ممنوع است.

به گزارش ندای گیلان، فرهاد قدیمی در کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل در فرمانداری آستارا بیان کرد: بخشداران و دهیاران در صدور مجوز ساخت و ساز، به حریم لوله های انتقال گاز دقت کنند.

وی بیان کرد: منطقه هشت عملیات انتقال گاز شامل چهار هزار کیلومتر خط انتقال گاز و به عبارتی 12 درصد لوله های گاز کشور است و انتقال گاز به ورودی شهرها و نیروگاه ها از وظایف این منطقه است.
رئیس بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافند غیرعامل منطقه هشت خط انتقال گاز ایران ادامه داد: منطقه هشت شامل استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، گیلان و اردبیل است و اکنون گاز از چهار نقطه به دیگر کشورها صادر می شود.
قدیمی اظهار کرد: به لحاظ موقعیت راهبردی و هم مرز بودن ایران با کشورهای عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و نخجوان، صادرات گاز از اهمیت فوق العاده ای در ارزآوری برخوردار است.
او بیان کرد: روزانه از ایستگاه بازرگان به ترکیه 20 تا 30 میلیون متر مکعب، از ایستگاه جلفا به نخجوان 700 هزار تا یک میلیون متر مکعب و از ایستگاه نوردوز به ارمنستان دو میلیون متر مکعب گاز صادر می شود.
به گفته قدیمی: در ایستگاه صادرات گاز آستارا روزانه پنج میلیون متر مکعب گاز به جمهوری آذربایجان صادر می شود و اگر برنامه های سیاسی و اقتصادی دولت زمینه را فراهم کند، صادرات گاز را از این ایستگاه به 20 تا 25 میلیون متر مکعب در روز افزایش خواهیم داد.
فرماندار آستارا نیز در این جلسه گفت: آشنایی با بحران و تهدیدات در حوزه های مختلف ضروری و ارائه مسائل آموزشی به جامعه هدف از اهمیت خاصی برخوردار است.
یونس رنجکش افزود: دستگاه های اجرایی با ارائه طرح های جامع برای مقابله با بحران احتمالی، اقدامات پیشگیرانه انجام و فرصت ها و آسیب های طرح های خود را به فرمانداری ارائه دهند.