دیدبان ندای گیلان: شمال ما: زندگی شلوغ و پرتنش شهرنشینی، وجود بوستان‌ها و مراکز تفریحی خانوادگی را در کلانشهر‌ها به ضرورت تبدیل کرده است. در همه شهرهای دنیا وجود شهر بازی موجب افزایش روحیه نشاط و شادی در بین خانوادها، به ویژه کودکان و نوجوانان می‌شود. در بسیاری از شهرهای کشور این موضوع مورد توجه […]

دیدبان ندای گیلان:

شمال ما: زندگی شلوغ و پرتنش شهرنشینی، وجود بوستان‌ها و مراکز تفریحی خانوادگی را در کلانشهر‌ها به ضرورت تبدیل کرده است. در همه شهرهای دنیا وجود شهر بازی موجب افزایش روحیه نشاط و شادی در بین خانوادها، به ویژه کودکان و نوجوانان می‌شود. در بسیاری از شهرهای کشور این موضوع مورد توجه قرار گرفته و کمتر شهری است که از داشتن چنین فضایی محروم باشد. با این وجود در رشت که سالانه میزبان گردشگران زیادی است، چیزی به عنوان شهربازی وجود ندارد. داستان فعالیت و تعطیلی شهربازی رشت که حدود ۳ سال از تعطیلی آن می‌گذرد، پرفراز و نشیب است.
شهربازی رشت که در مجاورت پارک شهر واقع شده است از سال ۶۹ از سوی شهرداری طبق قراردادی به بخش خصوصی واگذار شد. اگرچه پس از سال‌ها فعالیت این شهربازی، وسایل بازی آن چندان تغییری نکرد، اما در تابستان و تعطیلات نوروزی حضور شهروندان در این مکان پررنگ بود و نشان از آن داشت که خانواده‌ها حضور در چنین فضاهایی را بر خانه نشینی ترجیح می‌دهند.
شرایط سخت برای سرمایه گذاران
با آغاز شورای چهارم در سال ۹۳ قراردادی که برای شهربازی منعقد و در سال‌های گذشته تمدید شد، از سوی اعضا عنوان «قرارداد ترکمانچای» را به خود گرفت. اعضای وقت شورای شهر رشت متفق‌القول بودند که نه تنها مفاد قرارداد و تمدید آن باید منحل شود، بلکه باید شهرداران و مدیرانی که در سال‌های گذشته چنین قراردادی را به امضا رسانده‌اند، جوابگو باشند. با این اظهارات، قرارداد فوق تمدید نشد. سرمایه‌گذار شهربازی نیز طبق مفاد قرارداد، حکم قضایی برای شهرداری را از مراجع مربوطه گرفت و علاوه بر محکومیت شهرداری به پرداخت جریمه میلیاردی، تنها شهربازی شهر رشت را تعطیل کرد.
پس از این‌که «محمدعلی ثابت قدم» تصدی شهرداری رشت را بر عهده گرفت وعده داد که وسایل بازی شهربازی قدس را دوباره به راه می‌اندازد. شورا نیز چندین بار خواهان تعریف بسته‌های سرمایه گذاری برای شهربازی از سوی شهرداری شد. شهرداری ماه‌هاست اقدام به برگزاری مناقصه کرده تا بتواند سرمایه‌گذار قابل قبولی برای شهربازی بیابد، اما هیچ سرمایه گذاری در این مناقصه شرکت نکرده است.
تعطیلی شهربازی ادامه دارد
عضو شورای اسلامی رشت در گفت‌و‌گو با همشهری درباره سرنوشت شهربازی رشت می‌گوید: آنچه در ماه‌های گذشته از شهردار و هیات عالی سرمایه گذاری انتظار می‌رفت این بود که برای جلب سرمایه‌گذار برای شهربازی، چابکی بیشتری نشان دهند.
«رضا موسوی روزان» می‌افزاید: متاسفانه هنوز شهرداری نتوانسته اقدامی جدی در این حوزه انجام دهد در حالی‌که راه اندازی شهربازی از خواسته‌های مهم شهروندان است.
وی ادامه می‌دهد: تعطیلی شهربازی برای ۳ نوروز پیاپی، در شان شهر گردشگرپذیری چون رشت نیست. انتظار شورا این بوده که شهرداری سرمایه گذار قابل قبولی برای راه‌اندازی دوباره شهرداری بیاید.
روزان با برشمردن ویژگی‌های شهربازی رشت می‌گوید: قرار گرفتن شهربازی در مرکز شهر و در جوار پارک محتشم، فرصت مناسبی برای ایجاد نشاط در شهر و افزایش استقبال شهروندان فراهم می‌کند. به نظر می‌رسد که شهرداری در جلب سرمایه گذار برای شهربازی دچار چالشی جدی شده است؛ البته در ماه‌های گذشته هیات سرمایه گذاری، امکان راه‌اندازی پارک آبی مجهز و وسیعی را در نزدیکی فرودگاه سردار جنگل آماده کرده است.
«عباس صابر» که از سوی شورای شهر در هیات عالی سرمایه‌گذاری شهرداری نیز عضویت دارد، در پاسخ به برخی انتقادهایی که نسبت به تصمیم شورا برای لغو قرارداد شهرداری می‌شود، به همشهری می‌گوید: امکان تمدید قراردادی که برای شهربازی در سال ۶۹ منعقد شده، برای کوتاه مدت وجود نداشت. البته طرح‌های مختلفی برای شهربازی رشت تعریف شده است و انتظار می‌رود که شهرداری برای اجرای آن بهترین سرمایه‌گذار را جلب کند. در حال حاضر شهربازی با موقعیتی که در داخل شهر دارد فرصت قابل توجهی برای سرمایه گذاران و حتی شهرداری ایجاد کرده است که می‌توان به خوبی از آن بهره برد.
این عضو شورا بیان می‌کند: در حال حاضر پارک‌های مسقفی در اطراف شهر رشت با حضور بخش خصوصی احداث شده که مورد استقبال قرار گرفته است. برای شهربازی بوستان محتشم نیز می‌توان چنین فضایی را ایجاد کرد؛ طراحی‌هایی نیز به همین منظور برای شهربازی در نظر گرفته و به مناقصه گذاشته شده است.
وی ادامه می‌دهد: با وجود این‌که اجرای مناقصه قانونی است و استقبالی از آن نشده، اما در حال حاضر این توانایی در شهرداری وجود دارد که سرمایه‌گذاران خاصی را برای شهربازی جلب کند.
این عضو شورا تاکید می‌کند که دورنمایی که شورا برای بازگشایی شهربازی برای شهرداری تعیین کرده است تا پایان عمر شورای چهارم است، اما انتظار می‌رود که شهرداری در این راه چابکی بیشتری از خود نشان دهد.
باز هم وعده‌ای مبنی بر بازگشایی شهربازی
شهردار رشت در تازه‌ترین حضور خود در جلسه شورا از رایزنی با سرمایه گذاران پارک ملت شهر مشهد پرده برداشت و گفت که در صدد جذب این سرمایه گذار برای شهربازی رشت است. «محمدعلی ثابت قدم» با بیان این‌که رایزنی با سرمایه گذار نامبرده در مراحل ابتدایی اما امیدوارکننده است، گفت: شرایطی که در بسته سرمایه گذاری برای شهربازی تعریف شده به صورت B. O. T است و همین مساله رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاران ندارد؛ بنابر این شاهد بودیم که سرمایه‌گذاران در مناقصه شهربازی شرکت نکردند.
پروژه‌های بی. او. تی به پروژه‌های سنگین گفته می‌شود که سرمایه گذاران، مدت محدودی پس از اجرای پروژه، از منافع آن بهره می‌برند. پس از این مدت مشخص، کل پروژه را به طوری که امکان فعالیت کامل داشته باشد، باید به صورت بلاعوض به طرف دیگر قرارداد که عموما دولت‌ها یا شرکت‌های وابسته به دولت هستند، انتقال ‌دهند. ثابت‌قدم اعلام کرد که با تعریف این بسته سرمایه گذاری و استقبال نکردن از آن، شهرداری ناگزیر است که با سرمایه‌گذاران خاص وارد مذاکره شود.
شهردار رشت تاکید کرد: سرمایه گذاران می‌خواهند فضایی برای درآمدزایی از‌سوی شهرداری برای آن‌ها، در جوار شهربازی مهیا شود؛ به این معنی که سرمایه گذاران بتوانند از محل درآمد فوق و فضاهای تجاری با مشارکت شهرداری، عواید لازم را از سرمایه گذاری در شهربازی رشت به دست آورند.
ثابت قدم با تاکید بر این‌که رایزنی‌ها با سرمایه گذاران فوق ادامه دارد، تصریح کرد: تا پایان دوره چهارم شورا به طور حتم شهربازی رشت دوباره بازگشایی خواهد شد. اگر چه این فضای تفریحی همچنان در نوروز ۹۵ از حضور پرشور کودکان و نوجوانان رشت و همین‌طور گردشگران خالی خواهد ماند، اما امیدواری‌ها به وعده مدیریت شهری برای تابستان ۹۵ وجود دارد.