وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: رییس جمهوری بر احداث خط ریلی شهرستان مرزی آستارا و آذربایجان تاکید دارد.

به گزارش نداي گيلان: محمود واعظی روز شنبه هنگام ورود هیأت آذری به ریاست وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان به شهرستان آستارا اظهار کرد: موضوع راه آهن از سوی رییس جمهوری ایران در اولویت است و در سفر رییس جمهوری و هیأت دولت به استان گیلان نیز این مهم مورد تاکید قرار گرفت.
وی ادامه داد: موضوع راه آهن از سوی وزارت راه و شهرسازی، بیشتر از هر موضوع دیگری در هیات دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است.
واعظی با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان از محل گذر خط آهن جمهوری آذربایجان به ایران در آستارا و محل ایجاد پایانه این راه آهن خطاب به شاهین مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان گفت: محدودیتی برای راه اندازی این پروژه نیست و پیش بینی فاز نخست این پایانه بار ، پنج میلیون تن است.
وی بیان کرد: 380 هکتار مساحت این پایانه است و مقدمات کار در اینجا فراهم است و اگر امروز می خواستیم پایانه ایجاد شود، پروسه زیادی می کشید ولی با همت متولیان امر، کار اساسی و زیرساختی انجام شده است.
واعظی افزود: از پایانه تا نقطه صفر مرزی، دو کیلومتر فاصله است که زیرسازی و آزادسازی یک کیلومتر آن انجام شده و با امضای تفاهم نامه ، امروز زیرسازی یک کیلومتر بعدی نیز آغاز می شود.
رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان تصریح کرد: پل ریلی بر روی رودخانه آستاراچای نیز بنا به قول رییس راه آهن جمهوری آذربایجان، تا شش ماه دیگر به اتمام می رسد.
وی یادآور شد: محاسبات این امر انجام شده که با اختصاص اعتبار لازم عملیاتی می شود.
استاندار گیلان نیز با خیرمقدم به هیأت آذری گفت: مذاکرات خوبی در نشست مشترک در جمهوری آذربایجان انجام شد و امیدواریم نتیجه های خوبی در مذاکرات امروز در ایران حاصل شود.
محمدعلی نجفی اضافه کرد: با توجه به علاقه دو طرف، برقراری خط ریلی جمهوری آذربایجان به ایران در آینده نزدیک محقق می شود.
نشست رؤسای کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، عصر دیروز (جمعه) در آستارای جمهوری آذربایجان برگزار شد.
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ریاست هیأت ایرانی و مصطفی اف وزیر اقتصاد و صنعت جمهوری آذربایجان ریاست هیأت آذری را بر عهده دارند.
هیأت های جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (شنبه) به منظور ادامه روند مذاکرات فنی و بازدید از محل احداث پل مرزی و برگزاری نشست بررسی پروژه اتصال خط ریلی جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران ، وارد آستارای ایران شدند.
اعضای کمیسیون همکاری های اقتصادی ایران و آذربایجان همچنین از محل گذر خط آهن جمهوری آذربایجان به ایران در آستارا بازدید کردند و سپس به محل ایجاد پایانه این راه آهن رفتند.
شهرستان مرزی آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع است.