همزمان با گرامیداشت شانزدهمین سالروز درگذشت استاد زنده یاد "سید محمد عباسیه کهن" از مجموعه شعر پایداری "مکتب مهتاب" و "سرفه با طعم خردل" رونمایی می‌شود.

به گزارش ندای گیلان،«حسین مصطفی پور» اظهار کرد: همزمان با گرامیداشت شانزدهمین سالروز درگذشت استاد زنده یاد “سید محمد عباسیه کهن” مراسمی با حضور شاعران مطرح استان گیلان برگزار می شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: در این مراسم از ۲ مجموعه شعر پایداری “مکتب مهتاب” سروده شاعر فقید استاد عباسیه کهن و “سرفه با طعم خردل” سروده شاعر جوان فرزاد حسین زاده رونمایی می‌شود.

وی افزود: در این مراسم که ساعت ۵ عصر روز شنبه( ۵ تیرماه۱۴۰۰) در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا برگزار خواهد شد استاد “فرامرز محمدی پور”  سخنرانی خواهد کرد.

گفتنی است، با نگاهی کوتاه به مجموعه آثار شاعر گیلانی ـ سید محمد عباسیه کهن ـ در می یابیم که بیش از نیمی از سروده های وی به مضامین و مفاهیم آیئنی اختصاص دارد.

عباسیه کهن، شاعری متعهّد با التزام شیعی است که این التزام او را به سمت برقراری روابط اندیشمندانه و دین مدارانه با اجتماع و مردم عصر خویش سوق داده است. او شعر آئینی را نه تنها به عنوان یک دستور دینی و تکلیف شرعی، بلکه نخست به عنوان یک رسالت اجتماعی، به اعتبار انسان بودنش و تعهّد به جامعه ی بشری می سراید.
استاد سیدمحمد عباسیه‌کهن شاعر توانا و خوش‌قریحه گیلان در سال ۱۳۲۵، در بندرانزلی به دنیا آمد و در تیر ماه ۱۳۸۴ دار فانی را وداع گفت. وی تاپایان حیات خود با حوزه هنری گیلان،  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و شهرستان صومعه سرا، شورای شعر و موسیقی صدا و سیما استان گیلان و با تعدادی از مطبوعات استان همکاری داشت.
زنده یاد سیدمحمدعباسیه کهن علاوه بر اینکه دبیر موفق و نمونه کشوری بود یک محقق و پژوهشگر به نام بود که آثار منتشر شده او عبارتند از:
به رنگ نیلوفران، مجموعه شعر، ۱۳۷۱
شعر من عشق، مجموعه شعر، حوزه هنری، ۱۳۷۶
داوینچی آه می‌کشد، مجموعه شعر، ۱۳۸۲
یک کاروان شقایق، مجموعه شعر، ۱۳۸۲ می باشد.

 

/شبستان