مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به رونمایی از «جام رشی»، گفت: ۱۶ میراث اثر ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، ولی جهانی در مراسم رونمایی از «جام رشی» در موزه رشت با بیان اینکه این جام تاریخی ارزشمند در شهرستان رودبار کشف شده است، بیان کرد: کار حفاری علنی این جام در سال ۶۹ انجام شده و قدمت آن به دوره ساسانی برمی‌گردد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به امضای تفاهم نامه‌ای در رابطه با دفاع مقدس، بیان کرد: تفاهم نامه‌ای با مدیرکل نشر آثار و حفظ ارزش‌های دفاع مقدس گیلان امضا شده که فردا رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ بنای تاریخی را با کمک بخش خصوصی از محل اعتبارات استانی و ملی مرمت کردیم، افزود: برنامه ریزی برای مرمت و بازسازی موزه‌های شهرستان‌ها نیز انجام شده است.

جهانی با اشاره به اینکه ۱۶ اثر ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، تصریح کرد: ثبت این آثار برای حفظ آداب و رسوم منطقه اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه ۳۰ میراث طبیعی گیلان نیز در فهرست آثار ملی ثبت شده است، بیان کرد: پرونده ثبت جهانی ماسوله نیز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به اینکه ۵۰ بنای تاریخی رودبار به عنوان جاذبه گردشگری محسوب می‌شود، گفت: بزرگترین دغدغه ما ساماندهی غار دربند رشی است و برای این منظور آمادگی داریم که از ظرفیت بسیج و شورا و دهیاری‌ها استفاده کنیم.