عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت با بیان اینکه شرکتهای سرمایه گذاری استانی علاوه بر سود روتین و معمولی که سالانه از طریق شرکتهای سرمایه پذیر اخذ و به سهامداران پرداخت می کنند، سود عملیاتی خودشان را هم می‌توانند به مردم بدهند،جزئیات پرداخت سود سهام عدالت را تشریح و به مردم هشدار جدی داد.

به گزارش ندای گیلان،اکبر حیدری در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به سوالاتی که این روزها درباره نحوه تعیین مالکیت و مدیریت سهام عدالت مطرح می شود، اظهار کرد: اگر در کشورهای دیگر  تجربیات مشابهی در خصوص سهام عدالت بوده، سهامداران خرد برای آنکه دچار مشکل نشوند، شرکتهای سرمایه گذاری تشکیل دادند و تا امروز نیز در بازار بورس و سرمایه ایران هم هیچ شرکت سرمایه گذاری نبوده که دچار مشکل شده باشد اما در مقابل، سهامداران خرد زیادی داشتیم که دچار مشکل و متحمل ضرر و زیان شده اند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵، مقام معظم رهبری با همین دیدگاه نسبت به تشکیل  شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت تاکید فرمودند و ارکان مجمع این شرکتها را هم شرکتهای تعاونی انتخاب کردند لذا این مسیر باید ادامه پیدا کند.

ماندن در شرکتهای سرمایه گذاری مطمئن‌تر است

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان تهران تصریح کرد: در بحث تعیین مالکیت سهام عدالت مردم اهل علم و مطالعه هستند و خودشان باید تصمیم بگیرند ولی تجربه نشان داده که ماندن در شرکتهای سرمایه گذاری برای حفاظت از سرمایه و کسب سود بیشتر گزینه بهتر و مطمئن تری است.

حیدری در پاسخ به این پرسش که اگر مردم به سامانه مراجعه نکنند، آیا مدیریت سهام آنها در اختیار دولت قرار می گیرد یا نه؟ گفت: در لایحه ای که در مجلس در دستور کار بود، مسیر به سمت و سویی می رفت که دوباره سهام عدالت را دولت در اختیار بگیرد ولی خوشبختانه با ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص آزادسازی سهام عدالت این مساله منتفی شد؛ بنابراین مردم نگران نباشند، ساختار شرکتهای سرمایه گذاری کاملا مردم نهاد است و مردم به صورت تجمیعی و متحد می توانند از سرمایه خود حفاظت کنند.

محافظت از سهام مشمولان توسط شرکتهای سرمایه گذاری

وی خاطرنشان کرد: در فرایند سهام عدالت، بنیان را به گونه ای بنا نهادند که مردم در تعاونی های سهام عدالت هیات مدیره‌ها را می توانند با یک سیستم انتخاباتی دو مرحله ای انتخاب کنند و نمایندگان مردم طبق اساسنامه به وکالت از آنها در شرکتهای سرمایه گذاری اعمال رأی می کنند، بنابر این شرکتهای سرمایه گذاری از مال مردم محافظت می کنند و دولت دخالتی در شرکتهای سرمایه گذاری ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی سهام عدالت البرز با بیان اینکه آزادسازی سهام عدالت در حال حاضر اتفاق افتاده و نیازی نیست که افراد برای آزادسازی سهام خود به سامانه مراجعه کنند، اظهار کرد: متاسفانه بعضا عده ای به سامانه سهام عدالت مراجعه و به اشتباه گزینه مالکیت مستقیم را انتخاب کرده اند که توصیه می کنیم چنانچه افراد به دنبال خرد کردن سهام خود و پذیرش ریسک آن در بازار بورس نیستند، به سامانه مراجعه نکنند.

اصلاح اشتباه حق مشمولان سهام عدالت است

وی بابیان اینکه مردم حق دارند اگر دچار اشتباه شدند، آن را اصلاح کنند، گفت: اگر پس از ورود به سامانه اشتباهی در این زمینه صورت گرفت، مشمولان سهام عدالت باید اختیار داشته باشند در فرصت یکماهه آن را اصلاح کنند و در شرکتهای سرمایه گذاری بمانند ولی متاسفانه مقاومت‌هایی در این باره صورت می گیرد و ما نسبت به این مساله به سازمان بورس انتقاد داریم.

عضو کمیسیون بازار سرمایه، بیمه و بانک اتاق تعاون ایران درباره نگرانی هایی که نسبت به آزادسازی سهام عدالت از سوی مشمولان سهام عدالت وجود دارد، توضیح داد: این موضوع خلط مبحثی بیش نیست و لازم نیست مردم برای آزادسازی به سامانه مراجعه کنند چون اساسا آزادسازی سهام صورت گرفته و سهام مردم به صورت پیشفرض در شرکتهای سرمایه گذاری محفوظ است.

حیدری تصریح کرد: در شرکتهای سرمایه گذاری که هم اکنون در بازار بورس فعالند، سهامداران به مشکلی برنخوردند ولی سهامداران خرد متضرر شده اند، بنابر این گزینه منطقی بر مبنای تجربیات گذشته، استمرار حضور در شرکتهای سرمایه گذاری استانی است و مردم بابت این کار لازم نیست اقدام خاصی انجام بدهند.

سفته بازان درصدد تحریک مردم به خرد کردن سهام

به گفته وی، برخی سفته بازان و کسانی که مایلند مردم سهامشان خرد شود تا بتوانند با قیمتهای نازل از بازار جمع کنند، در روزهای اخیر اینطور به مردم القا می کنند که برای آزادسازی باید به سامانه سهام عدالت مراجعه کنند. در حالی که در اطلاعیه ها تاکید شده تنها کسانی که می خواهند سهام خود را خرد کنند و البته ریسک آن را می پذیرند باید به سامانه مراجعه کنند و چنانچه هیچ اقدامی صورت ندهند، به صورت پیشفرض، سهامشان در شرکتهای سرمایه گذاری حفاظت می شود.

دریافت دو نوبت سود به شرط ماندن در شرکتهای سرمایه گذاری

عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان تهران در پایان در پاسخ به این پرسش که بهترین گزینه برای آزادسازی سهام و تضمین دریافت سود سهام عدالت چیست؟گفت: شرکتهای سرمایه گذاری استانی علاوه بر سود روتین و معمولی که سالانه از طریق شرکتهای سرمایه پذیر اخذ و به سهامداران پرداخت می کنند، سود عملیاتی خودشان را هم می‌توانند به مردم بدهند، بنابر این چنانچه مشمولان سهام عدالت تغییری در مدیریت سهام خود ایجاد نکنند و آن را به شرکتهای سرمایه گذاری بسپارند، برخلاف افرادی که از این چرخه خارج می شوند و سهامشان را خرد می کنند، دو نوبت سود می گیرند؛ یعنی علاوه بر سود روتینی که دریافت می کنند، از سود عملکرد شرکتهای سرمایه گذاری استانی هم بهره مند خواهند شد و این مسیر اگر به درستی طی شود و دست اندازی‌ها به فرایند مذکور متوقف شود و همه به ابلاغیه مقام معظم رهبری توجه و آن را اجرا کنند، نفع نهایی را برای مردم به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام