معاون اقتصادی استاندار گیلان گفت: در دو ماه گذشته ۴۰۰ هزار تن برنج در انبارها و شالیکوبی‌های استان وجود داشت که اکنون به ۲۸۰ هزار تن رسیده و روزانه ۵۰۰۰ تن برنج توسط تجار و بازرگانان داخل و خارج استان خریداری و از استان خارج می‌شود.

به گزارش ندای گیلان از رشت،حسین محمدیان  با بیان اینکه بخشی از برنج تولیدی سال گذشته و بخش زیادی از تولید سال زراعی جاری بر روی دست کشاورزان باقی مانده است، اظهار کرد: دولت برای خرید بخشی از این برنج، دو طرح در دست اجرا دارد.

وی از تخصیص تسهیلات ۶.۵ همتی جهت خرید برنج توسط تجار و بازرگانان و فروشگاه‌های بزرگ خبر داد و تصریح کرد: دولت همچنین اقدام به اجرای طرح تشویقی خرید برنج توسط تجار و بازرگانان کرده است.

محمدیان با بیان اینکه تعاون روستایی مکلف به خرید بخشی از برنج تولیدی استان است، افزود: قیمت توافقی بین تعاون روستایی استان و کشاورزان تا ۷۵ هزار تومان بوده و برخی از تجار و بازرگانان نیز برنج هاشمی درجه یک سورت شده را تا ۸۵ هزار تومان خریداری کرده‌اند.

وی با اشاره به خرید تدریجی برنج‌های باقی مانده و احتمال افزایش قیمت توافقی آن، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم بخشی از مشکلات برنجکاران را مرتفع کنیم تا برای سال زراعی آتی آماده شوند.

معاون استاندار گیلان از انجام توافق تعاون روستایی با شرکت اتکا جهت خرید ۵۰۰۰ تنی برنج خبر داد و اضافه کرد: همچنین ۱۰۰۰ تن دیگر توسط سازمان میادین تهران و بخشی دیگر توسط برخی برندها و شرکت‌ها خریداری خواهد شد.

محمدیان با اشاره به لزوم برندسازی برنج ایرانی، تاکید کرد: بخشی از تسهیلات تکلیفی استان را به سمت کارخانجات بسته‌بندی و سورت جهت برندسازی برنج ایرانی خواهیم برد.