شبکه تلویزیونی فرانس 24 اعلام کرد: «مانوئل آنتونیو نوریگا» (Manuel Antonio Noriega) رهبر سابق پاناما در سن 83 سالگی درگذشت.

به گزارش نداي گيلان، تارنمای خبری تلگراف نیز نوشت: نوریگا اواخر روز گذشته (دوشنبه) در بیمارستانی در شهر ‘پاناما سیتی’ در سن 83 سالگی درگذشت.

نوریگا در سال 1983 قدرت را در پاناما به دست گرفت و در سال 1989 با مداخله نظامی آمریکا سرنگون شد که اواخر روز گذشته درحالی که یک جراحی تومر مغز را پشت سر گذاشته بود، در پاناما سیتی درگذشت.
خبر درگذشت نوریگا توسط «خوان کارلوس وارلا» (Juan Carlos Varela) رئیس جمهوری پاناما اعلام شد.
رئیس جمهوری پاناما در صفحه توییتر خود نوشت: با فوت مانوئل نوریگا، فصلی از تاریخ کشور ما بسته شد، فرزندان و خانواده وی مستحق آن هستند که وی را در آرامش دفن کنند.
آمریکا در 20 سامبر 1989 به پاناما حمله کرد و دولت مانوئل نوریگا در 31 ژانویه 1990 فروپاشید.
نوریگا دراین حمله نظامی آمریکا دستگیر و سپس به میامی آمریکا منتقل شد. در آن زمان دادستان‌های آمریکایی، وی را به قاچاق هزاران تُن مواد مخدر به آمریکا متهم کردند.
در سال 2007 و با 17 اتهام دولت فرانسه نیز وی را به پولشویی متهم کرد. وی همچنین به قتل، فساد و اختلاس متهم شده است که در مجموع به 60 سال زندان محکوم شد. نوریگا حدود 20 سال به اتهام قاچاق موادمخدر و پولشویی در زندان‌های آمریکا و فرانسه در زندان بود و در 11 دسامبر سال 2011 میلادی به پاناما بازگردانده شد./ايرنا