رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه بر اساس برنامه ریزی ها از پنج اردیبهشت تا ۲۰ روز انتقال آب را به صورت مستمر خواهیم داشت، تأکید کرد: از این فرصت ۲۰ روزه شالیکاران باید به خوبی بهره مند شده و زمینه نشاکاری در اراضی شالیزاری را فراهم کنند.

به گزارش ندای گیلان،مسعود الماسی  با اشاره به کمبود آب زراعی در مقایسه با سال گذشته، اظهار کرد: رها سازی آب سد سفیدرود از بامداد یکشنبه آغاز شده و آب به مزارع شالیکاری استان گیلان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ۱۷۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان تحت پوشش شبکه آبرسانی سد سفیدرود قرار دارد، افزود: انتظار داریم انتقال آب به سرعت بتواند شرایط را برای پیشرفت کار در حوزه شالیکاری فراهم کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس برنامه ریزی ها از پنج اردیبهشت تا ۲۰ روز انتقال آب را به صورت مستمر خواهیم داشت، تأکید کرد: از این فرصت ۲۰ روزه شالیکاران باید به خوبی بهره مند شده و زمینه نشاکاری در اراضی شالیزاری را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه بعد از این تاریخ نوبت بندی آب انجام خواهد شد، اضافه کرد: قطعاً با نوبت بندی آب محدودیت‌هایی به وجود خواهد آمد با توجه به کاهش بارش‌ها در سال جاری باید با مصرف بهینه و مدیریت مناسب زمینه را برای استفاده همه شالیکاران فراهم کنیم.

الماسی با تأکید بر رعایت تقویم زراعی از سوی شالیکاران به عنوان یکی از راهکارها، گفت: با توجه به اطلاعات سازمان هواشناسی و آب منطقه‌ای و مؤسسه تحقیقات برنج تقویمی طراحی شده که بر اساس آن زمان‌های مناسب برای انجام فعالیت پیوسته شالیکاری پیشنهاد کرده ایم.

وی با بیان اینکه شالیکاران بر اساس این تقویم برای انجام نشا می‌توانند از روز ششم تا ۲۷ اردیبهشت ماه اقدام کنند، اظهار کرد: اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی انجام شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با تأکید بر ضرورت بهره گیری از توان ماشینی در ایام فصل زراعی، گفت: با بهره گیری از ظرفیت‌های ماشینی طول زمان نشا کاری را کاهش و از زمان بهترین استفاده را ببریم.

وی با بیان اینکه شالیکاران برای مقاومت نشا خود از کود پتاس حتماً استفاده کنند، ادامه داد: هوا دهی خزانه نیز یکی از موارد مهمی است که باید از سوی شالیکاران مورد توجه قرار گیرد.

الماسی با اشاره به شیوع کرونا تأکید کرد: کشاورزان در هنگام نشا دستور العمل های بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند.