رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: رشد جمعیت و داشتن بیمارستان جنرال در استان بزرگ‌ترین دغدغه مشترک اصحاب رسانه با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

به گزارش ندای گیلان از رشت، محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بخشی از چالش‌های نظام سلامت استان گفت: سالمندی، رشد منفی جمعیت، کمبود فضای فیزیکی متناسب با نیاز آموزش، درمان و بهداشت، محدود بودن منابع مالی و عدم جذب بودجه‌های استانی و کشوری، عدم وجود سازوکار مناسب در خرید دارو و تجهیزات استان، توزیع نامتناسب نیروهای تخصصی، فرسوده بودن امکانات و تجهیزات تخصصی در مراکز درمانی و بهداشتی و مشکلات زیست‌محیطی، تنها بخشی از چالش‌های نظام سلامت استان است.

آشوبی مطالبه‌گری را حق خبرنگاران دانست و تصریح کرد: خوشبختانه رسانه‌ها و مطبوعات در گیلان همسو با خادمانشان در دانشگاه علوم پزشکی گیلان مطالبه و دغدغه‌ای جز ارتقای نظام سلامت و برقراری عدالت ندارند.

وی با اشاره به برخی دغدغه‌های مشترک اصحاب رسانه با مسئولان و مدیران دانشگاه افزود: رشد جمعیت و داشتن بیمارستان جنرال در گیلان بزرگ‌ترین دغدغه مشترک اصحاب رسانه با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و اقدامات دانشگاه در دوره کنونی را توجه به قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دانست و بیان کرد: با عزم و اراده همگانی و با تمرکز بر موضوع جمعیت و صیانت از آن، گیلان رتبه نخست اجرای برنامه‌های تکلیفی در راستای این قانون را کسب کرده است.

آشوبی با اشاره به مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته پیرامون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اضافه کرد: راه‌اندازی کلینیک ویژه سلامت باروری و جوانی جمعیت، راه‌اندازی مراکز سطح یک و دو درمان ناباروری در رشت و تالش و به‌زودی در لاهیجان، شناسایی بیش از یک هزار زوج نابارور و معرفی به بیمه جهت دریافت خدمات بیمه‌ای، روند کاهشی سقط‌جنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بسیج جامعه پزشکی، انجام چهار طرح پژوهشی در حوزه جوانی جمعیت، برگزاری نشست با طلاب جوان و خانواده آنان در راستای تبیین وضعیت جمعیتی و اقناع افکار عمومی، جهت‌دهی نیّات و منابع خیران سلامت به افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزند در دهک‌های آسیب‌پذیر و همچنین انجام اقدامات اولیه برای برگزاری جشنواره چندقلوها به همت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته در این راستا بوده است.

وی با اشاره به دیگر اقدامات دانشگاه، افزود: طی مکاتبه با مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونین حوزه وزارتی جهت دریافت مجوز بیمارستان ۸۰۰ تخت خوابی سردار جنگل رشت، خوشبختانه این نیاز مبرم استان در ردیف اعتباری ملی قرار گرفت و در لایحه قانون بودجه امسال نیز توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ‌شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه از ظرفیت قانون مولدسازی جهت تأمین مالی پروژه‌های عمرانی دانشگاه بهره گرفته‌شده، گفت: شناسایی چندین ملک باقابلیت مولدسازی در دانشگاه علوم پزشکی، مکاتبه با اداره کل دارایی و امور اقتصادی، دریافت مجوزات و دستورات مرتبط با مولدسازی و همچنین برگزاری نشست با ریاست سازمان خصوصی‌سازی کشور جهت تسریع در اجرای این قانون از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بوده است.

آشوبی، برگزاری اثربخش سمپوزیوم کشوری و تخصصی ارتقا آموزش علوم پزشکی و کاربرد فناوری مصورسازی در گیلان را یکی دیگر از دستاوردهای مهم دانست و اضافه کرد: از نتایج این سمپوزیوم، راه‌اندازی رشته ارشد مصورسازی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بوده است.