سخنگوی رزمایش ثارالله گفت: گردان‌های امام‌علی‌‌(ع)٬ امام حسین(ع)٬ بیت‌المقدس و عاشورا٬ گردان‌های مردان هستند و گردان‌های کوثر و الزهرا در بخش زنان ساماندهی شده‌اند.

به گزارش نداي گيلان: سردار ناصر شعبانی سخنگوی رزمایش بزرگ اقتدار ثارالله با اشاره به برگزاری این رزمایش خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در ایام ولادت علی‌بن موسی‌الرضا هستیم که ایشان پاسدار مملکت ما هستند٬ مقرر شد رزمایش بزرگ اقتدار نیروهای امنیتی و نظامی در تهران برگزار شود.

وی افزود: از سوی دیگر مقام معظم رهبری در فرمایش‌هایشان از امنیت بی‌نظیر سخن گفته‌اند٬ لذا ما برای انجام این خواسته و نمایش اینکه نیروهای مردم‌پایه چگونه با نشاط و توانمندی ظرفیت‌های خود را بروز می‌دهند٬ این رزمایش را برگزار کردیم که در حقیقت نشان بازدارندگی نیروهای ماست.

سخنگوی رزمایش بزرگ اقتدار ثارالله گفت: این تمرین بر مبنای طراحی عملیات امداد و نجات بوده که نشان‌دهنده وضعیت برتری ما نسبت به دشمن است. بر اساس این تعریف ما می‌بایست از قابلیت برتری برخوردار باشیم که این رزمایش نشان دهنده همین مسئله است.

سردار شعبانی ادامه داد: در این رزمایش از سیستم ارتباطی ضدنفوذ چندلایه‌ای استفاده شد که بر همین توانایی توانستیم چندهزار بسیجی را به‌صورت فراخوان آماده کنیم. همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات امنیتی٬ مسئله فراخوان نیروهای نظامی است. همانطور که گفتم مسئله امنیتی فراخوان و فرآیند یکپارچه‌سازی این نیرو‌ها با همین سیستم ارتباطی صورت گرفت.

وی افزود: ساعت ۱۴ روز چهارشنبه پیام رمزی داده شد که پس از این پیام٬ همه بسیجی‌ها در پایگاه‌های مقاومت حاضر شدند٬ ستون‌کشی انجام شد. تمام این مراحل با حفظ نکات ایمنی امنیتی بود.

این مقام ارشد سپاه تصریح کرد: یکی دیگر از برتری‌های ما در رزمایش بزرگ اقتدار ثارالله٬ حضور ۳۰ هزار موتورسوار حرفه‌ای است. همانطور که می‌دانید تهران شهر پرافیکی است و برهمین اساس ما به‌جای خودرو از موتور استفاده کردیم.

سخنگوی رزمایش اقتدار ثارالله اظهار داشت: بعد از ستون‌کشی٫ عملیات راپل بود. خصوصیت بزرگ این رزمایش٬ آماده‌سازسی نیرو‌ها در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور است. مضاف بر اینکه در این عملیات می‌توان از مواردی همچون حمل مجروح٬ عملیات رهایی گروگان٬ اسکورت شخصیت‌ها مثل دانشمندان هسته‌ای استفاده کرد. همانطور که مستحضرید پس از آغاز اینگونه عملیات‌ها٬ ما هیچ مشکلی در این زمینه‌ نداشتیم. حتی ما تیراندازهای ویژه داریم٬ دفاع شخصی و موتورسوار حرفه‌ای هم از دیگر توانمندی‌های ما در این رزمایش است.

سردار شعبانی در توضیح گردان‌های رزمایش با بیان اینکه در دو بخش زنان و مردان برگزار می‌شود٬ گفت: گردان‌های امام علی‌ (ع)؛ امام حسین (ع)؛ بیت‌المقدس و عاشورا٬ گردان‌های مردان هستند و گردان‌های کوثر و الزهرا نیز در گردان‌های زنان ساماندهی شده‌اند.

وی ادامه داد: حداقل آمادگی جسمانی اعضا «دان ۱» در رشته‌های تکواندو و کاراته و جودو است که همه اعضا حداقل این رتبه را دارند٬ لذا با همین آمادگی می‌توانند یک‌نفر در مقابل سه نفر مبارزه کنند.

سخنگوی رزمایش اقتدار ثارالله با اشاره به این نکته که آمادگی در سطح زمین و هوا وجود دارد٬ اظهار داشت: کایت موتورسوار٬ ریزپردازنده و… استفاده می‌شود که علاوه بر آن عملیات چتربازی و «راپل» نیز در این رزمایش انجام خواهد شد. ۱۰ فروند جایروپلند، ۲۰ فروند پاراموتور، یک فروند کایت موتوردار، ۱ فروند بالگرد MI17 که عملیات راپل، پاور تاکسی و هلی برن را انجام می دهند.

سردار شعبانی با معرفی هواپیمای جدید طراحی و اختراع چمروش در این رزمایش گفت: چمروش نام یک پرنده اساطیری قدیمی است که نام این هواپیما از آن گرفته شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بحث سخت‌افزاری٬ در قسمت نرم‌افزاری هم پلان‌هایی طراحی شده است که با این طرح دیگر نیازی به فیلترینگ نیست. دراین رزمایش برای اولین بار ۳ هزار نفر از گردان های سایبری سپاه تهران که بعضاً از اعضای هیئت علمی هستند، شرکت می‌کنند و در یک فضای مجازی آمادگی دارند که عناصری که فریب خوردند؛ شبهاتشان را از بین ببرند سوال برایشان طرح کنند. این قابلیت در کنار فضای واقعی و حقیقی فعال هستند که در نوع خودش کم نظیر است.

سردار شعبانی در پایان در تشریح پیام رزمایش اقتدار ثارالله گفت: سال 88 دشمن در پی سوءاستفاده بود، اینگونه رزمایش ها آمادگی ما برای مقابله هرگونه سوءاستفاده دشمنان است. توان دفاعی ما پیامی است که از آن بیرون خواهد آمد. همه بهتر می دانند که هیچگاه دشمنان تهدید ایران به ذهنشان خطور نمی کند٬ اما اگر زمانی این اشتباه را مرتکب شوند و چنین فکری در ذهنشان متبادر شود٬ این رزمایش چنین فکرهایی را هم آشفته خواهد کرد.