در شرايطي که مردم کشور ما نشان داده‌اند که تا چه حد به فناوري‌هاي جديد و جهان مجازي علاقه مند هستند، لازم و ضروري به نظر مي‌رسد که زيرساخت‌هاي فناوري در ايران دچار يک تغيير و تحول اساسي شود.

سعيد‌‌‌ طباطباييسرویس فناوری ندای گیلان:جايگاه آماري ايران از نظر رتبه بندي که در ميان کشورهاي پيشرفته جهان دارد، هميشه مورد بحث بوده است. در شرايطي که مردم کشور ما نشان داده‌اند که تا چه حد به فناوري‌هاي جديد و جهان مجازي علاقه مند هستند، لازم و ضروري به نظر مي‌رسد که زيرساخت‌هاي فناوري در ايران دچار يک تغيير و تحول اساسي شود.

شايد بتوان گفت که اين ماجرا تا به همين الان هم دير شده است و زودتر بايد فکري به حال آن شود. صرف تعريف پروژه‌هاي جديدي که نصف و نيمه به اجرا درمي‌آيند نمي‌تواند اميدي را در ميان مردمي که تمايل به استفاده از فناوري‌هاي روز جهان دارند، ايجاد کند. جديدترين آمار از شاخص‌هاي بين المللي فناوري اطلاعات و ارتباطات، از رتبه ۸۶ ايران در ميان کشورهاي جهان از نظر آمادگي شبکه‌اي حکايت دارد. جديدترين آمارها که از سوي درگاه پايش جامعه اطلاعاتي ايران منتشر شده است، وضعيت کشورهاي جهان را از حيث شاخص آمادگي شبکه‌اي (NRI) در سال ۲۰۱۵ نشان مي‌دهد. شاخص آمادگي شبکه‌اي نشان دهنده ظرفيت کشورها در ميزان منتفع شدن کامل آن‌ها از فناوري اطلاعات و ميزان منتفع شدن کامل شهروندان اين کشورها از فناوري اطلاعات در زندگي روزمره‌ است. براساس آخرين برآوردها که مربوط به سال ۲۰۱۵ است، ايران در ۴ محور محيط، آمادگي، استفاده و تاثير از حيث شاخص آمادگي شبکه‌اي مورد ارزيابي قرار گرفته است. طبق اين بررسي‌ها، در زير شاخص آمادگي محيطي فناوري اطلاعات، کشورمان رتبه ۹۳ را در ميان کشورهاي جهان به خود اختصاص داده است؛ در اين زيرشاخص، در بخش محيط سياسي و رگولاتوري رتبه ايران ۱۰۰ و در بخش محيط کسب و کار و نوآوري رتبه ايران ۸۶ است؛ شواهد نشان مي‌دهد که در اين زمينه رتبه ايران نسبت به سال ۲۰۱۴ تغييري نداشته است. در زيرشاخص آمادگي الکترونيکي، ايران رتبه ۸۶ را در ميان ساير کشورها در اختيار دارد و در اين بخش رتبه کشورمان در حوزه آمادگي زيرساخت و محتواي ديجيتالي ۹۷ است و در بخش مقرون به صرفه بودن فناوري رتبه ۴۶ و در بخش مهارتهاي فناوري رتبه ۸۵ را به خود اختصاص داده است. در اين بخش رتبه ايران نسبت به سال ۲۰۱۴ در تمامي پارامترها صعود قابل توجهي را نشان مي‌دهد. همچنين در زيرشاخص استفاده از فناوري‌هاي اطلاعات و ارتباطات، رتبه ۱۰۸ متعلق به ايران است که در اين زيرشاخص، رتبه کشورمان در پارامتر استفاده افراد از فناوري اطلاعات ۱۰۰، استفاده از کسب و کارها ۱۲۹ و استفاده دولت از فناوري اطلاعات رتبه ۱۰۹ است. در اين بخش رتبه ايران در استفاده افراد با صعود همراه و در استفاده دولت از فناوري اطلاعات نسبت به سال ۲۰۱۴ با نزول همراه است. در اين رده بندي رتبه ايران در زيرشاخص تاثير فناوري اطلاعات ۱۱۶ است که اين بخش در دو پارامتر تاثير اقتصادي و اجتماعي مورد بررسي قرار گرفته که به ترتيب ايران رتبه ۱۱۰ و ۱۱۵ را درميان کشورهاي جهان از آن خود کرده است. در اين شاخص نيز در بخش تاثير اجتماعي فناوري اطلاعات، ايران نسبت به سال گذشته ۱۰ رتبه نزول داشته است.

بررسي آمادگي شبکه‌اي در منطقه نشان مي‌دهد که در ۳ سال گذشته کشورهاي امارات، قطر، بحرين، عربستان، عمان، قزاقستان، ترکيه، آذربايجان، اردن، ارمنستان و گرجستان روند رو به رشدي داشته و در اين جدول بالاتر از کشورمان قرار دارند.

ارزيابي صورت گرفته از شاخص آمادگي شبکه‌اي در ميان کشورهاي آسيا نشان مي‌دهد که سنگاپور، ژاپن، هنگ کنگ، کره جنوبي، تايوان،امارات،قطر، بحرين، مالزي و عربستان سعودي ۱۰ کشور برتر آسيا در اين رده‌بندي هستند. در اين رده‌بندي، ۱۰ کشور اول دنيا نيز شامل سنگاپور، فنلاند، سوئد، هلند، نروژ، سوئيس، آمريکا، بريتانيا، لوکزامبورگ و ژاپن هستند./بایت