رئیس بنیاد مسکن فومن‌ از اجرای ماهیانه بیش از ۲ کیلومتر طرح آسفالت روستایی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ندای گیلان از فومن، مهدی عفتی در نشست خبری در بنیاد مسکن فومن با بیان اینکه اولین نهادی که با دستور امام خمینی (ره) شکل گرفت بنیاد مسکن بود، گفت: بنیاد پس از اجرای مطلوب هدف ساخت مسکن روستایی در عرصه تدوین طرح های هادی روستایی و سنددار کردن اراضی روستایی قدم برداشته است.

رئیس ینیاد مسکن فومن با تصریح براینکه طرح هادی روستایی موجب نظم بخشی ساخت و ساز های روستایی شده است، افزود: فقدان طرح هادی روستاها را دچار بی نظمی می‌ کرد.
وی با اشاره به اینکه استان گیلان جزو استان های برتر دارای امکانات لجستیکی در کشور است، خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در حوزه مسکن مهر نیز فعالیت کرد که جملگی در استان گیلان به بهره برداری رسیدند.
این مسئول یکی دیگر از فعالیت های بنیاد مسکن را حوزه مسکن شهری دانست و متذکرشد: کیفیت ساخت مسکن های شهری بنیاد مسکن به مراتب سطح بالاتری از پروژه های دیگر دارد.
عفتی با یادآوری اینکه مسکن شهری در استان گیلان فقط در رشت و انزلی و فومن ساخته شده است، ادامه داد: در چهل سال گذشته ۸ هزار و ۲۵۰ جلد سند در ۵۸ روستای شهرستان فومن صادر شده است.
مهدی عفتی با بیان اینکه در ۴۰ سال اخیر ۵۸ روستای شهرستان دارای طرح هادی تهیه شده است، اضافه کرد: در یک سال اخیر نیز هزار جلد سند روستایی در فومن صادر شده است.
وی با تاکید براینکه این اتفاق رتبه یک صدور سند روستایی را نصیب بنیاد مسکن فومن کرد، افزود: ۴۹ درصد روستاهای شهرستان دارای سند روستایی شده اند.
این مسئول با تصریح براینکه در سال های اخیر ۵ هزار و ۹۰۰ واحد مسکن روستایی در فومن ساخت و بازسازی شده اند، ادامه داد: برخی موانع های اداری، دست بنیاد مسکن را از خدمات رسانی بهتر به روستاییان  کوتاه کرده است.
رئیس بنیاد مسکن شهرستان فومن شاخص مقاوم سازی شهرستان را ۳۲ درصد عنوان کرد و ادامه داد: شاخص کشوری مقاوم سازی ۳۶ درصد و شاخص استانی ۳۵ درصد است.
این مسئول از افزایش ۶۰ درصدی وام روستایی توسط بنیاد مسکن خبرداد و گفت: سال گذشته ۳۸۰ مورد تسهیلات ساخت و ساز به متقاضیان واگذار شده است.
عفتی از اجرای ۳۵ کیلومتر طرح آسفالت روستایی در ۱۳ روستای شهرستان فومن خبر داد و اضافه کرد: ماهیانه حدودا ۲ و نیم کیلومتر در سال اخیر در فومن طرح آسفالت اجرا شد که در هشت سال گذشته حدود ۲۰ کیلومتر آسفالت روستایی اجرا شده بود.
مهدی عفتی کیفیت آسفالت روستایی بنیاد مسکن فومن را در سطح بالایی دانست و خاطرنشان کرد: حفظ کیفیت و جلب رضایت‌ مردم بزرگترین هدف ما است.
وی با بیان اینکه فومن دارای ۱۳۱ روستا است که فقط یک روستای آن طرح هادی ندارد، افزود: با کمک های نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی، روستای خداشهر که فاقد طرح هادی روستایی بود، امسال دارای طرح هادی خواهد شد.
عفتی با تاکید براینکه حدود ۵۴ روستا از چشم انداز ده ساله طرح هادی گذر کرده بودند، اضافه کرد: به دنبال جذب اعتبار برای اجرای طرح بازنگری طرح های هادی روستایی برای توسعه بروز روستاهای شهرستان هستیم.
رئیس بنیاد مسکن فومن با بیان اینکه ۱۰ روستای فومن در حال حاضر در حال بازنگری طرح هادی روستایی هستند، افزود: اجرای هر طرح هادی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.
عفتی با تاکید براینکه فومن رتبه دوم تغییر کاربری در استان گیلان را دارا است، متذکرشد: این رتبه برای روستاهای  فومن زنگ خطر است