دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر در نشست انتخاباتی زنده خود از شهر میامی ایالت فلوریدا گفته بود: «من هم می خواهم انتخابات برد یا باخت باشد اما می بینم بدون آن که کسی درخواستش را بدهد میلیون ها برگه رای وجود دارد که هزاران برگه از آن ها در زباله دان ها ریخته می شود!» اما آیا ادعاهای ترامپ صحت دارد؟

دومین مناظره رو در رو و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شامگاه پنج شنبه ۲۲ اکتبر در دانشگاه بلمونت در شهر «نشویل» ایالت تنسی برگزار می شود. حالا در زمان باقی مانده، ستادهای انتخاباتی جو بایدن دموکرات و دونالد ترامپ جمهوری خواه تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا رای رای دهندگان زودهنگام را جذب کنند،شهروندانی که آرای انتخاباتی خود را پیش از سوم نوامبر از طریق پاکت های مخصوص پستی ارسال می کنند. بر این اساس، تیم انتخاباتی ترامپ به آریزونا و کارولینای شمالی می روند و تیم بایدن پس از کارولینای شمالی به فلوریدا می روند.

به گزارش ان پی آر، با توجه به نتایج محاسبات پروژه «انتخابات آمریکا» که توسط «مایکل مک دونالد» استاد دانشگاه فلوریدا هدایت می ‌شود، تا پایان روز شنبه، ۲۶ میلیون آمریکایی رای داده اند. این رقم حدود شش برابر آرایی است که در همین نقطه زمانی در سال ۲۰۱۶ ثبت شده است. متخصصان می‌گویند، افزایش مشارکت در رای‌گیری پیش از موعد با همه‌گیری کووید-۱۹ و تلاش شهروندان آمریکا برای پیدا کردن جایگزینی برای رای‌دهی در روز انتخابات ارتباط مستقیم دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر در نشست انتخاباتی زنده خود از شهر میامی ایالت فلوریدا گفته بود: «من هم می خواهم انتخابات برد یا باخت باشد اما می بینم بدون آن که کسی درخواستش را بدهد میلیون ها برگه رای وجود دارد که هزاران برگه از آن ها در زباله دان ها ریخته می شود!» اما آیا ادعاهای ترامپ صحت دارد؟ به گزارش بی بی سی، دارل ام. وست، نایب رئیس و مدیر مرکز مطالعات نظام‌های حکومتی اندیشکده بروکینگز می‌گوید: مهم است که بدانیم ایالت‌های آمریکا از دو روش متمایز برای رای غیرحضوری استفاده می‌کنند؛ ایالت‌هایی که برای همه رای‌دهندگان برگه و پاکت پستی رای ارسال می‌کنند تا خود ساکنان این ایالت‌ها میان حضوری یا غیرحضوری رای دادن یکی را انتخاب کنند. و دوم ایالت‌هایی که فقط برای کسانی برگه رای می‌فرستند که به طوررسمی درخواست رای غیرحضوری کرده باشند. برخی از این ایالت‌ها حتی برای ارسال‌پستی برگه رای دلیل موجه می پرسند.

واشنگتن، کلورادو، اورگان، یوتا و هاوایی پنج ایالتی هستند که برای همه رای‌دهندگان خود برگه رای و پاکت ویژه بازگرداندن آن را ارسال می‌کنند. به جز این پنج ایالت، دفتر انتخاباتی هر حوزه و ایالت، پس از دریافت درخواست‌ها، مشخصات متقاضیان مانند اسم، آدرس محل‌سکونت و شماره ملی آن ها را بررسی می‌کند تا از صحت این اطلاعات و واجد شرایط بودن متقاضی مطمئن شود. پس از آن پاکت ویژه رای که در آن فرم‌های مربوط و یک پاکت بدون نیاز به تمبر بازگشت قرار داده شده ،برای متقاضیان ارسال می‌شود. آن طور که موسسه بروکینگز تشریح کرده، مسئولان انتخاباتی در سراسر آمریکا، تدابیری را برای رای غیرحضوری در نظر گرفته‌اند که عملا امکان تخلف در این سیستم رای‌دهی را تا حد بسیار زیادی غیرممکن می‌کند. این تدابیر عبارتند از: رای دهندگان نمی‌توانند تقاضا کنند که برگه رای شخص دیگری به آدرس شان ارسال شود. بعد از رسیدن برگه رای به حوزه انتخاباتی هم ،مسئولان حتی اگر لازم ببینند از سیستم بررسی کردن صحت امضاء استفاده می‌کنند و تمام مشخصات و آدرس فرستنده را با مشخصات رسمی در بانک‌های اطلاعاتی مطابقت می‌دهند. علاوه بر این اگر هر نامزدی به تخلف در آرای انتخاباتی حوزه خاصی اعتراض داشته باشد، می‌تواند با ارائه شواهد از دادستانی و مقام‌های محلی و حتی فدرال بخواهد که به موضوع رسیدگی کنند. با این حال، برنده انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده را در کنار آرای عمومی، کسب اکثریت (۲۷۰ رای) در کالج الکترال تعیین می کند. هشت ایالت آریزونا، فلوریدا، جورجیا، میشیگان، مینه سوتا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین با مجموع ۱۲۷ رای الکترال، در این دوره از انتخابات ،ایالت های سرنوشت ساز هستند. به گزارش یورونیوز بر اساس آخرین نظر سنجی ها، جو بایدن در مینه سوتا ۹ درصد، میشیگان ۶ درصد، پنسیلوانیا ۶ درصد، ویسکانسین ۶ درصد، فلوریدا ۳ درصد، کارولینای شمالی ۲ درصد، آریزونا ۲ درصد و در جورجیا یک درصد از رقیب اش دونالد ترامپ پیش است.

با نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و کنگره در روز سوم نوامبر، تعداد بیشتری از چهره های سرشناس جمهوری خواه، دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری هم حزبی خود را موردآماج حملات گزنده قرار می دهند. سناتور بن ساس ، در اظهار نظری تند و توهین آمیز، ترامپ را نه فقط خطری برای جمهوری خواهان که خطری برای آمریکا توصیف کرد. در دهه های اخیر کمتر زمانی همچون این روزها، حزب رئیس جمهوری در روزهای نزدیک به انتخابات، رئیس جمهوری هم حزبی خود را مورد حمله قرار داده و از وی اعلام برائت کرده اند تا جایی که برخی از آنان حتی گفته اند که به نامزد حزب رقیب رای خواهند داد.

اما علت خشم جمهوری خواهان چیست؟

۱- دونالد ترامپ عملکرد بسیار ضعیف و فاجعه آمیزی در برابر بزرگ ترین بیماری قرن ارائه کرده تا جایی که مرگ ۲۲۰ هزار آمریکایی به پای بی تدبیری رئیس جمهوری جمهوری خواه نوشته شده است.

۲ – دونالد ترامپ به شکل بی محابایی در جامعه به شدت ملتهب و قطبی شده آمریکا، تفرقه ایجاد کرده و موجب ظهور جریان های راستگرای افراطی شده است. ۳ – دونالد ترامپ همچنان به اظهارنظرهای توهین آمیز و تحقیر آمیز علیه چهره های سرشناس و نامدار جمهوری خواه ادامه می دهد.

۴ – دونالد ترامپ موجب رنجش و ناراحتی برخی از عمده ترین متحدان خارجی دولت آمریکا شده و به جایگاه این کشور در رهبری جهانی لطمات سنگینی وارد کرده است.

۵ – دونالد ترامپ به شکل نگران کننده ای با رسوایی های مالی ، اخلاقی و سیاسی مواجه است که حمایت از وی می تواند به شهرت جمهوری خواهان لطمه وارد کند.

در چنین شرایطی، آمارها از اقبال گسترده به جو بایدن ، نامزد حزب دموکرات خبر می دهند. بایدن سه هفته پیش از انتخابات، از برتری کم سابقه دو رقمی در برابر دونالد ترامپ برخوردار است و سیل کمک های مالی به ستاد انتخابات دموکرات ها روان است.

این وضعیت موجب شده است تا برخی از ایالت های مهم جمهوری خواهان نظیر ایالت بزرگ تگزاس در آستانه سقوط توسط رای دهندگان دموکرات قرار گیرد. به نظر می رسد با به صدا در آمدن زنگ خطر، برخی از جمهوری خواهان در تلاش هستند پیش از این که خیلی دیر شود، از ترامپ فاصله بگیرند تا در صورت غرق شدن رئیس جمهوری جمهوری خواه، حزب جمهوری خواه به همراه وی به زیر کشیده نشود.

این موضوع از آن جهت اهمیت دوچندان یافته است که چشم انداز شکست همزمان در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات سنا، در اردوگاه جمهوری خواهان خشم و وحشت ایجاد کرده است و ترامپ را در معرض انتقادات کم سابقه درون حزبی قرار داده است. با این حال، مشخص نیست که اعلام برائت برخی از چهره های سرشناس حزب جمهوری خواه سه هفته پیش از انتخابات، بتواند این حزب را از پیامدهای منفی چهار سال ماجراجویی و سوء مدیریت های دونالد ترامپ رهایی بخشد.