مدیرکل پزشکی قانونی گیلان ادامه داد: در حوزه آزمایشگاه نیز 16 هزار و 568 مورد آزمایش روی نمونه‌ها صورت گرفت که نسبت به سال ماقبل 7.1 درصد کاهش داشته است.

ندای گیلان:فیروز آیتی‌فیروزآبادی در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از فعالیت‌های پزشکی قانونی گیلان در سال گذشته اظهار کرد: در سال 93 تعداد 75 هزار و 702 مورد پرونده معاینات عمومی در پزشکی قانونی گیلان تشکیل شد که نسبت به مدت مشابه سال ماقبل یک‌درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته پذیرای بیش از 106 هزار مورد مراجعه کننده جدید در پزشکی قانونی بودیم، تصریح کرد: در حوزه تشریح نیز یک‌هزار و 937 مورد جواز فوت در پزشکی قانونی گیلان صادر شد که نسبت به دوره قبل در سال 92 به میزان 6.4 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان ادامه داد: در حوزه آزمایشگاه نیز 16 هزار و 568 مورد آزمایش روی نمونه‌ها صورت گرفت که نسبت به سال ماقبل 7.1 درصد کاهش داشته است.

وی دلیل کاهش آزمایش نمونه‌ها را ارسال آنها به مازندران عنوان کرد و گفت: راه‌اندازی داد پزشک نیز موجب کاهش  ورودی پرونده‌های مرگ طبیعی و عمومی به پزشکی قانونی شده است.

آیتی‌فیروزآبادی تعداد ورودی‌های پرونده مرگ‌های طبیعی در سال گذشته به پزشکی قانونی را 375 مورد عنوان کرد و افزود: رسیدگی به این پرونده جزء حجم کاری پزشکی قانونی نیست و با اجرای طرح داد پزشک این میزان به 184 مورد با 33 درصد کاهش نسبت به سال ماقبل رسیده است.

وی اجرای طرح داد پزشک را در کاهش مراجعه بی‌دلیل فوت‌های عادی که نیاز به بررسی جنایی ندارند تاثیرگذار دانست.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان از راه‌اندازی دستگاه DNA «نمونه‌برداری و نگهداری نمونه‌ها» در این استان برای نخستین بار خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این دستگاه دیگر افراد به تهران مراجعه نمی‌کنند و نمونه‌برداری‌ها در گیلان انجام می‌شود.

وی زمان راه‌اندازی این دستگاه را چهار ماه آینده عنوان کرد و یادآور شد: برای خرید و راه‌اندازی این دستگاه 400 میلیون تومان از اعتبارات استانی و 400 میلیون تومان اعتبارات ملی هزینه شده است.

آیتی‌فیروزآبادی راه‌اندازی سالن‌های تشریح در سه شهرستان گیلان را از دیگر برنامه‌ها در سال جاری عنوان کرد و یادآور شد: سالن‌های تشریح صومعه‌سرا، رودبار و انزلی تابستان امسال راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه گیلان نیازمند در مجموع 6 سالن تشریح است، خاطرنشان کرد: در تالش، آستارا و شرق گیلان نیاز به سالن تشریح است.

مدیرکل پزشکی قانونی گیلان کمبود اعتبارات را از مشکلات اساسی این نهاد عنوان کرد و متذکر شد: به دلیل کمبود شدید اعتبارات و عدم توان در پرداخت دستمزد نیروها، برخی از مراکز تعطیل و فعالیت تعدادی دیگر نیز محدود شده است.

وی افتتاح سالن تشریح و و آزمایشگاه لاکان رشت را تا دو هفته آینده اعلام کرد و یادآور شد: سکوبندی آزمایشگاه این مرکز در حال انجام است و پس از آن آماده بهره‌برداری می‌شود.

آیتی‌فیروزآبادی شماره‌های داد پزشک را 09116161120 و 0902120055 اعلام کرد.