گیاهی بکارید که بیشترین تطابق را با محیط زندگی شما دارد و کمتر نیاز به آبیاری توسط انسان داشته باشد

یادداشت:این نوع باغچه‌ها چند ویژگی دارند و ساختن آن‌ها کمی متفاوت است.

اول اینکه این باغچه در جایی ایجاد می‌شود که هیچ کاربری دیگری ندارد و فضای پرت محسوب می‌شود و شما با این‌کار توانسته‌اید یک فضای خالی که زیبایی و طراوت ندارد را به جایی دوست داشتنی تبدیل کنید.

دوم اینکه آن‌را کمی گودتر درست کنید تا امکان هدایت آب باران در زمان بارندگی در این باغچه وجود داشته باشد. جلوگیری از جمع‌شدن آب باران در معابر اصلی و پیاده‌راه، تصفیه آب‌های سطحی و بازگرداندن آن‌ها به منابع زیر‌زمینی دو وجه اصلی مزیت این نوع باغچه‌ها هستند.

سوم اینکه در این باغچه ها از انواع گیاه و درختان می‌توانید استفاده کنید، اما از آن‌جا که اصل اول در مورد این باغچه استفاده از آب باران و آب‌های سطحی است، بنابراین گیاهی بکارید که بیشترین تطابق را با محیط زندگی شما دارد و کمتر نیاز به آبیاری توسط انسان داشته باشد تا بتوانید به صورت کلی از هدر رفت آب ناشی از باران یا شستشوی حیاط منزل و … در آن استفاده کنید.

برای اینکه از این کار لذت ببرید و همه در آن سهیم باشند می توانید از کمک سالمندان و کودکان نیز استفاده کنید، همچنین مستندسازی فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید علاوه بر اینکه به شما کمک می‌کند تا شادی‌تان را با دیگران شریک شوید می‌توانید از نظرات و پیشنهادات و حتی انتقادات افراد استفاده کنید. بنابراین از کاری که می‌کنید عکس و فیلم بگیرید و در فضای مجازی مانند تلگرام یا اینستاگرام به اشتراک بگذارید، اینطور می‌توانید هم مبلّغ خوبی باشید و هم نظرات خوب و کاربردی دریافت کنید، از طرفی انگیزه‌تان برای ادامه فعالیت‌های این چنینی بیشتر می‌شود.

این‌کار به خصوص در مدارس می‌تواند انجام شود. حیاط مدارس معمولا گوشه‌ها یا فضاهای به دردنخوری دارد که معلمان و مربیان می‌توانند با کمک بچه‌ها از این فضا برای داشتن نقطه سبز و با طراواتی در محل تحصیل استفاده کنند.

حتی اگر کمی حوصله به خرج دهید می‌توانید توسط لوله یا شیلنگ آب‌های هدایت شده توسط ناودان و … را نیز به این قسمت منتقل کنید. یعنی مسیری برای هدایت آب به این باغچه تعبیه کنید.

ساخت «باغچه آب های روان» چند مرحله ساده دارد.

الف) مکان مورد نظرتان را انتخاب کنید، این مکان باید به نوعی باشد که در قسمت زیرین آسفالت یا … نباشد تا آب بتواند به راحتی جذب زمین شود.

ب) سپس یک گودال ایجاد کنید. در این مرحله اگر امکان هدایت آب از ناودان یا هر جای دیگری وجود دارد می‌توانید با ایجاد یک کانال در مسیر بین خروجی آب و گودال و جاگذاری یک لوله، یک منبع برای هدایت آب ایجاد کنید.

ج) سپس آن را با خاک مناسب اقلیم و گیاهانی که انتخاب کرده‌اید پر کنید و با سلیقه خودتان گل‌ها و گیاهان را در آن بکارید.

 

سحر اخوان کاظم زاده