پیام تند روحانی به ترامپ از تبریز رئیس‌جمهوری در روز دوم از سفر دو روزه خود به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، ضمن افتتاح رویداد بین‌المللی تبریز 2018، در بازار کفش تبریز نیز حاضر شد و با تولیدکنندگان کفش دیدار کرد. شرکت در نشست خبری با رسانه‌های محلی بخش دیگری از سفر حجت‌الاسلام حسن […]

پیام تند روحانی به ترامپ از تبریز
رئیس‌جمهوری در روز دوم از سفر دو روزه خود به استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز، ضمن افتتاح رویداد بین‌المللی تبریز 2018، در بازار کفش تبریز نیز حاضر شد و با تولیدکنندگان کفش دیدار کرد. شرکت در نشست خبری با رسانه‌های محلی بخش دیگری از سفر حجت‌الاسلام حسن روحانی بود. وی عصر دیروز تبریز را به مقصد تهران ترک کرد.
رئیس جمهوری با انتقاد از سیاست‌های آمریکا در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا گفت: برخی فکر می‌کنند این منطقه باید طبق اراده آنها حرکت کرده و کاخ سفید برای خاورمیانه تصمیم بگیرد.
به گزارش ندای گیلان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در مراسم افتتاحیه رسمی رویداد بین‌المللی تبریز 2018 اظهار کرد: بسیاری از مشکلات منطقه به خاطر دید ناصحیح و سخنان ناصحیح نسبت به ملت‌هاست. بعضی فکر می‌کنند برای همیشه یک رژیم غاصب ظالم باید بر مردم برخی کشورها مسلط شوند. فکر می‌کنند کاخ سفید باید برای خاورمیانه تصمیم بگیرد. فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند همه ذخایر دنیای عرب را به یغما ببرند.
وی خطاب به آمریکا اظهار کرد:‌ چشم طمع شماها به کجاهاست؟ به طلای سیاه زیر زمینی یا حساب‌های صدها میلیاردی برخی از کشورهای عرب منطقه؟ این طمع عقل را از شما ربوده است؟ هر روز سخنی می‌گویید که نه با شان منطقه و نه شان مردم و نه شان قرن جدید سازگار است. به صراحت می‌گویید با پول دیگران می‌مانید. پس شما جیره خوار دیگران هستید. ارتش شما به دنبال منبعی است تا بدزد و ارتزاق کند این برای شما حیثیت شد؟ می‌گویید پول بدهید در سوریه می‌مانیم و اگر پول ندهید می‌رویم. اگر ما نباشیم شما در یک هفته نیستید چرا نیستند؟ ما حافظ عراقیم. ملت عراق حافظ عراق است. ما آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم. ملت عربستان حافظ عربستان است. اتفاقا اگر شما تشریفتان را برای همیشه ببرید امنیت کامل را در منطقه برقرار می‌شود.
رئیس جمهوری خاطر نشان کرد:‌ این همه هواپیما و بمب در اختیار عربستان گذاشتید؛ امنیت آوردید؟ چرا نگاهتان غلط است. امان از دید غلط و امان از زبانی که به درستی گردش نمی‌کند و سخنانی می‌گویید که برای مردم مشکل ایجاد می‌کند.
وی ادامه داد: می‌گویید با فلان رهبر کشور اروپایی برای یک قرارداد هفت جانبه تصمیم می‌گیرید؛ با چه اجازه‌ای؟ ما حسن نیت خود را به دنیا نشان دادیم. به دنیا نشان دادیم که ایران هراسی دروغ بود. ما خواستیم به جهان بگوییم پرونده سازی برای ایران تحت عنوان PMD دروغ بوده است و بر خلاف عدل و قانون ما را ذیل فصل هفتم شورای امنیت بردید.
روحانی سپس گفت: ما با این پیمان و توافق تهمت‌ها را نشان دنیا دادیم و ثابت کردیم که آمریکا و اسرائیل طی دهها سال دروغ می‌گفتند. ما راستگویی ایران را تحت عنوان برجام ثابت کردیم.
وی همچنین اظهار کرد: شما به دنیا نشان دادید که به عهدتان پایبند هستید و یا نشان دادید که به عهدتان پایبند نیستید؟ اینکه بانکهای دنیا را برای کار با ایران تهدید می‌کنید، اینکه مانع سرمایه گذاری کارآفرینان هستید، اینکه هر روز با یک بیان نادرست نسبت به مردم مسلمان از جمله ایران برای‌شان مانع می‌تراشید بر خلاف عهدتان در جامعه است.
روحانی با بیان اینکه کسانی که بدهکار هستند حالا طلب وام جدید می‌کنند، گفت: اول آنچه را که امضاء کردید، رئیس جمهور سابق و وزیر خارجه سابق‌تان گفتند را اجرا کنید بعد حرف از موضوعات جدید بزنید. می‌گویید قرار داد بسیار بدی امضاء شده است، چرا قبلی‌های‌تان این را نفهمیدند؟ شما که سررشته‌ای از سیاست و حقوق ندارید؛ یک کاسب، یک تاجر، یک ساختمان ساز و یک برج ساز در مورد این قرارداد حرف می‌زند.
وی افزود: دنبال چه هستید؟ دنبال این هستید که ایران و ملت‌های منطقه را تهدید کنید. از خدا باید بخواهیم دیدها را در جهان اصلاح و زبان‌ها را در مسیر درست بچرخاند. مشکل ما در دنیای امروز مشکل  مواجه شدن با سیاستمدارانی است که ابعاد سخن خود را درک نمی‌کنند.
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال تعامل سازنده و گسترده با جهان هستیم و این تعامل فقط منحصر در قرارداد هسته‌ای نیست، اظهار کرد: همواره گفته‌ایم راه‌حل صحیح برای مسائل، راه‌حل بردـ برد است. اگر کسی فکر کند که باید به نفع خود و ضرر دیگری عمل کند توافقی پایدار نمی‌ماند.
رئیس‌جمهوری همچنین با بیان اینکه یکی از راه‌های تعامل سازنده با دنیا گردشگری است، تصریح کرد: گردشگری هم ارتباط با گذشته است، هم امروز و هم ارتباط برای فردای جهان است. گردشگری می‌تواند برای ما اشتغال و رونق اقتصادی ایجاد کرده و زندگی مردم را بهتر کند.
روحانی با تاکید بر اینکه همه ما باید کاری کنیم که جاذبه‌های گردشگری ما دائمی شود، گفت: به مردم تبریز و مسئولان این استان می‌گویم کاری کنند که جاذبه دائمی در تبریز ایجاد شود. بگذارید تبریز مرکز گردشگری برای همه دهه‌ها و قرن‌ها باشد.
وی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری تبریز تصریح کرد: اولین جاذبه گردشگری، اخلاق مردم است. برخورد مناسب در ذهن گردشگر می‌ماند. همه شهرهای ایران، شهرستان‌های آذربایجان و همه کوچه‌های تبریز مملو از شرف و انسانیت است. تبریز پایتخت گردشگری است نه برای امروز و فردا بلکه برای همیشه تاریخ. تبریز دروازه اتصال ایران به غرب و جهان بوده و در مسیر اصلی جاده ابریشم است و ندای گیلان را به غرب متصل کرده است. اگر می‌خواهیم تبریز قطب گردشگری بماند باید از آن مراقبت کنیم. برخورد مناسب مامور فرودگاه، راننده تاکسی و اتوبوس و هتلداران و مردم در ذهن گردشگر می‌ماند. برخورد مناسب ما، تمدن ما را به دنیا معرفی می‌کند.
دستور رفع مشکلات فعالان اقتصادی تبریز توسط روحانی
رئیس جمهور در آخرین روز سفر به تبریز به طور سرزده از بازار و کارگاه‌های تولید کفش تبریز بازدید کرد. حسن روحانی در این بازدید با کارگران و تولیدکنندگان کفش در بازار تبریز گفت‌وگو و در جریان روند فعالیت‌های آنان قرار گرفت و با تقدیر از تلاش‌شان برای تولید کالای با کیفیت ایرانی، دستورات لازم در راستای رفع برخی مشکلات را به مسئولان استان صادر کرد.
ایران خاورمیانه را به آسیای میانه و اروپا متصل می‌کند
رئیس جمهوری در پایان سفر خود به استان آذربایجان شرقی به سراغ خبرنگاران رفته و در جمع آن‌ها سخن گفت. وی در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: خوشحالم که طرح‌ها و پروژه‌های بسیار خوبی افتتاح شد. شاهد پروژه‌های متعددی در زمینه گردشگری و کشاورزی بودیم. معنی‌اش این است که این استان تحرک خوبی در مسیر توسعه دارد. در مقایسه با مصوبه سفر قبلی ۲۵ طرح از ۸ ۱ طرح، اجرایی شده و مابقی حدود ۶۰ درصد پیگیری شده است.
وی ادامه داد: در جلسات مختلف مطالبات مردم را شنیدم. خوشحالم که امسال در زمینه راه‌آهن قدم‌های خوبی برداشته می‌شود. یکی از تلاش‌های دولت ۱۱ و ۱۲ این است که در مناطقی که مورد نیاز است، راه‌آهن افتتاح شده است.
روحانی گفت: همه این‌ها نشان می‌دهد که دولت به این موضوع توجه دارد، از نظر اقتصادی، گسترش راه‌آهن نشان می‌داد که ایران می‌تواند خاورمیانه را به اروپای شمالی و شرقی و آسیا میانه متصل کند. یکی از این مسیرها، در کنار ناوگان هوایی، دریایی و جاده‌ای راه‌آهن است. وی افزود: امسال تبریز پایتخت گردشگری دنیای اسلام است. تبریز این استعداد را دارد که قطب گردشگری برای دنیای اسلام و جهان باشد.
رئیس جمهوری یادآور شد: در حال حاضر تبریز در تولید شیرینی و شکلات، چرم و فرش یک برند است. کسی که نام تبریز را می‌بیند به کالا اعتماد می‌کند.
روحانی خاطرنشان کرد: امروز به بازار کفش سر زدیم و خواستیم بگوییم حامی این صنعت هستیم. به بازار فرش هم می‌خواستیم سر بزنیم وقت نشد. در بازار، دوستان گله‌هایی داشتند که شنیدیم. کفش تبریز جنس خوبی دارد و می‌تواند در برابر جنس خارجی رقابت کند .
وی افزود: یک مغازه چرم فروشی رفتم صاحب گفت اکثر چرم‌های‌مان خارجی است، با اینکه چرم‌ها مصنوعی بود اما جای تاسف است. در مجموع بازدیدی از بازار برایم بسیار مفید بود. ما از این سخن‌ها می‌توانیم بهره‌برداری کنیم. من از استاندار خواستم گزارش دقیقی از مشکلات مردم بدهد. با حمایت باید این بازار را گسترش داد. روحانی ابراز امیدواری کرد: از اینکه حرکت خوبی در آموزش و بهداشت تبریز شروع شده خوشحالم. همه ما خدا را شاکریم اگر امسال بارندگی در مجموع در کشور کم داریم، در استان‌های شمال غرب نسبت به سال‌های گذشته افزایش بارندگی داشتیم.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برنامه‌های اطمینان‌بخشی دولت به کارآفرینان در زمینه تامین ارز مورد نیاز اظهار کرد: پیش از اجرای برنامه دولت در زمینه ارز و راه‌اندازی سامانه نیما، یک بخشی از ارز برای قاچاق می‌رفت یعنی هر کسی می‌توانست از صرافی‌ها یا دلال‌ها دلار خرید کند و معلوم نبود این دلار را برای چه هدفی می‌خرد، بنابراین لازم بود سامانه‌ای طراحی کنیم که اطلاعات مربوط به واردات و صادرات و مسیر کار تاجران را دنبال کنیم. سامانه نیما برای این است که بدانیم ارز کجا مصرف می‌شود. همچنین پیش از این تولیدکننده و مصرف‌کننده، قیمت ارز را نمی‌دانست در حالی که اکنون واردات مورد نیاز با همین ارز پرداخت می‌شود و مشکلی بابت تامین ارز مورد نیاز کشور نداریم.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح تا حدود زیادی جلوی قاچاق گرفته می‌شود. از سویی تولیدکننده هم می‌داند مواد اولیه خود را با چه قیمتی وارد می‌کند در واقع دولت با این طرح یک تیر و چند نشان زد. یک تیر به سمت واشنگتن بود، یک تیر به سمت قاچاق.
روحانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای حمایت از نخبگان و اندیشمندان ایرانی، خاطرنشان کرد: ما باید سرمایه‌های ملی خود را حفظ کنیم. بزرگ‌ترین سرمایه ملی ما، نیروی انسانی است. در یک سال اخیر حدودا روزی یک نخبه به کشور بازگشته است که این برای ما ارزشمند است. ما از دانشمندان و نخبگان خود حراست می‌کنیم، چند هزار شرکت دانش‌بنیان که درآمدهای خوبی نیز دارند مورد حمایت دولت هستند. ما باید بر منابع خودمان تکیه کنیم.
وی درباره برنامه‌های دولت برای بهسازی صنایع تبریز گفت: در بخش صنعت واحدهای خوبی افتتاح شد. در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده که ادامه می‌یابد. تبریز یک مرکز صنعتی بسیار مهم برای ماست که باید پشتیبانی شود. بخش خصوصی فعالی در تبریز وجود دارد که مورد حمایت دولت قرار می‌گیرد.