نوبخت گفت:دین زرتشت از ادیان رسمی کشور ماست که در قانون اساسی هم ذکر شده است. زرتشتیان از حقوق شهروندی برخوردارند و قوانین موضوعه ما اجازه می‌دهد شهروندان زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

به گزارش ندای گیلان،سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که ترامپ گفته 100 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران آزاد شده اما آقای جهانگیری آن را دروغ خوانده است، موضع شما چیست، اظهار داشت: دارایی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور قابل تفکیک به دو بخش ذخایر ارزی بانک مرکزی و سپرده‌ای که صندوق توسعه ملی دارد است.

وی اضافه کرد: بخش دیگر این مبالغ ارزی در حساب‌های بانک‌های خارجی متعلق به دولت است. همه این‌ها را قبلاً تفکیک کرده‌ایم و بارها توضیح داده‌ام. اینکه سرجمع گفته می‌شود؛ بله اعدادی سرجمع برای اینها داریم که جدولش را هم تقدیم کردم که بیش از این بود.

نوبخت خاطر نشان کرد: اینکه با رفع تحریم صدمیلیارد دلار وارد کشور شد این یک تلقی عامیه از ذخایر ارزی است. چیزی به عنوان پول نقد مطرح نیست.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مشکلی که قبلاً داشتیم این بود که اموال ما بلوکه بود و امکان اینکه بانک مرکزی بتواند به واردکننده‌ی که ریالش را می‌دهد بگوید ارز را از بانک خارجی بگیر وجود نداشت. این مشکل الان برطرف شده است.

نوبخت در این‌باره اضافه کرد: بحث سوئیفت هم همیشه مورد سؤال قرار گرفته و نهایتاً کار به اینجا رسید که از خبرنگاران خواسته شود که بروند بانک و از نزدیک ببینند که سوئیفت گشایش یافته یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بودجه دفاعی سال 97 نسبت به سال 96 بیشتر خواهد شد، بیان داشت: پیش نویس بودجه سال 97 هنوز تهیه نشده است و سازمان برنامه و بودجه در حال تنظیم آن است و بودجه سال 97 بر مبنای عملکرد خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع دولت در مورد تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر، اظهار کرد: دین زرتشت از ادیان رسمی کشور ماست که در قانون اساسی هم ذکر شده است. زرتشتیان از حقوق شهروندی برخوردارند و قوانین موضوعه ما اجازه می‌دهد شهروندان زرتشتی از حقوق شهروندی برخوردار باشند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در مجلس نمایندگان زرتشتی حضور دارند، تصریح کرد: ما دنبال یکسری اقدامات اثربخش هستیم که هم این موضوع حل شود و هم مسائل دیگری ایجاد نشود. رییس جمهور هم در جلسه قبلی هیات دولت به وزیر کشور دستور رسیدگی به این موضوع را داده است و امیدواریم این مشکل حل شود. در پیوست‌هایی که به همه وزرا داده شده است یک نسخه از منشور حقوق شهروندی هم ابلاغ شده و وزرا موظفند برنامه خود را برای اجرای حقوق شهروندی اعلام کنند.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه بیان داشت: در سیاست های منطقه‌ای جمهوری اسلامی تحکیم روابط با همسایگان مورد تاکید قرار گرفته است جلسات مختلفی با هماهنگی سه رئیس جمهور ایران، آذربایجان و روسیه برگزار شد فردا شاهد برگزاری این جلسه در ایران خواهیم بود و همه اینها در جهت گسترش روابط است.

وی درباره هزینه بودجه اربعین نیز بیان داشت: اربعین حرکت خودجوش مردمی است و افراد با جان و دل با پای پیاده این سفر را می‌روند. از بدو تا ختم را تمهید مقدمات کرده‌ایم دولت هر آنچه وزارت کشور و ستاد اربعین پیشنهاد کرد را فراهم‌کرد.