محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ، دولت آمریکا را مسئول اجرای برجام خواند و گفت: هر گونه اقدام خلاف برجام توسط کنگره را باید دولت آمریکا متوقف کند.

به گزارش نداي گيلان: وزیر امورخارجه روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با مائورو لوییس ویرا همتای برزیلی خود در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت برجام در کنگره و سنای آمریکا گفت: در مورد تصمیم سنا ما از ابتدا اعلام کرده بودیم دولت ایالات متحده آمریکا را مسوول اجرای برجام می دانیم و هر گونه اقدام خلاف برجام از نظر ما باید توسط دولت امریکا متوقف شود در غیر این صورت نقض برجام است.
وی افزود: در حال حاضر منتظر طی شدن مراحل برجام هستیم و برای ادامه کار آمادگی داریم. اگرچه گروهی در منطقه ما به خصوص صهیونیست ها و گروهی جنگ طلب در آمریکا با هرگونه توافق مخالف بودند و منافع خود را در رویکرد دشمنی جست و جو می کنند ولی به نظر می رسد به رغم سرمایه گذاری وسیع نتوانسته اند توفیقی داشته باشند.
ظریف تاکید کرد : از دید ما این موضوعات هیچ تاثیری بر مسئولیت دولت ایالات متحده امریکا و رییس جمهوری این کشور ندارد و دولتهای بعدی ایالات متحده امریکا نیز موظف هستند در جهت اجرایی شدن برجام عمل کنند . هرگونه نقضی ، نقض برجام است و به هر بهانه ای نمی توان آن را توجیه کنند.
وزیر خارجه برزیل هم گفت: به آقای ظریف تبریک می گویم به خاطر توافقی که با 1+5 در زمینه موضوع پرونده هسته ای به نتیجه رسانده اند. این پیروزی دیپلماسی و نقطه عطف تاریخی محسوب می شود.
وی افزود: در سال 2010 ایران و ترکیه تعهد خود ایفا کردند ولی متاسفیم که بیانیه تهران این فرصت را از دست داد و به نتیجه نرسید. برزیل از قطعنامه 2231 که توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره موضوع پرونده هسته ای ایران استقبال می کند چرا که باعث ارتقای روابط بین ایران و دیگر کشورها خواهد بود.
ویرا اظهار داشت: معتقدم رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک اهمیت خاصی دارد. هر دو کشور خواستار ارتقای سطح روابط هستند . اکنون فضای مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری و تجارت در زمینه های مختلف بین دو کشور وجود دارد و در جلسه صبح امروز هم تبادل نظر خوبی صورت گرفت.
ظریف و ویرا صبح یکشنبه در وزارت امور خارجه با یکدیگر دیدار و درباره راه های بسط روابط گفت و گو کردند.