علی محمد مودب زاده، شاعر و نویسنده معاصر ایرانی در جایی پرسیده «هنر شما چیست؟» و خود ادامه داده:«آدم‌ها دو کار اصلی بلدند، یکی دور شدن، غریبی کردن و دور کردن و دیگری نزدیک شدن، ایجاد الفت و قرابت. هر کسی به یکی از این دو کار سرگرم است و قوام و دوام اجتماعات بشری به همین دو کار است.

یادداشت ندای گیلان-شهلا ابراهیم زاده اصلی:هرگز حضور حاضر غایب شنیده اید…

علی محمد مودب زاده، شاعر و نویسنده معاصر ایرانی در جایی پرسیده «هنر شما چیست؟» و خود ادامه داده:«آدم‌ها دو کار اصلی بلدند، یکی دور شدن، غریبی کردن و دور کردن و دیگری نزدیک شدن، ایجاد الفت و قرابت. هر کسی به یکی از این دو کار سرگرم است و قوام و دوام اجتماعات بشری به همین دو کار است.

بشر در کشاکش این دو گروه به اینجایی رسیده است که امروز هست. واقعیت این است که هر دو این کارها برای بشر لازمند. من بلد نیستم شعار بدهم که از عده ای باید دوری کرد؛ نزدیکی و الفت هم که نیاز به فلسفه ندارد و خودش آغاز همه فلسفه‌هاست. عشق ورزیدن است که هستی را شکل می‌دهد و حتی تولد بشر هم در نزدیک شدن دو نفس دیگر است.»

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در موقعیتی قرار بگیرید که بیشتر از قبل به شخص یا اشخاصی نزدیک شوید اما این نزدیکی فقط نمای ظاهری داشته باشد چرا که عملا از آن شخص یا اشخاص دور شده اید و یا دور نگهداشته می شوید!!

البته گسترش فضای مجازی تا حدی موجب تغییراتی در روابط افراد شده است و در عین نزدیک بودن و جمع بودن، افراد از هم دور شده اند، چون اگر عضو فعال رسانه‌های اجتماعی باشید، حتماً تاکنون با این مطلب روبه‌رو شده‌اید که رسانه‌های اجتماعی افراد دور را به هم نزدیک می‌کنند و افراد نزدیک را از هم دور، اما روی سخنم با این بخش نیست.

ارتباط درست در هر جنبه از زندگی مهم است از محل کار گرفته تا روابط شخصی، اما بدون مکالمه شفاف و مستقیم چطور می توان  ایجاد ارتباط موثر را انتظار داشت؟

کارشناسان از تکنیک ارتباطی و ایجاد اعتماد و تقویت انگیزه صحبت می کنند و می گویند«وقتی در روابط خود، باملاحظه و دقت رفتار کنید ارتباط بهتری هم خواهید داشت».

اگر می‌خواهیم در هر سطحی ارتباط خوبی برقرار کنیم، باید بتوانیم نوع فکر کردنمان را برای طرف مقابل به خوبی تصویر کنیم تا آن را درک کند. این گام مهمی در ارتباط برقرار کردن است اما چگونه؟

برای برقراری ارتباط بهتر، باید بتوانیم مهارت‌های گفت‌ و گو و محاوره خود را افزایش دهیم.

تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از مردم تمایل دارند گفت و گوهای بهتری داشته باشد. این بدان معناست که افزایش مهارت‌های ارتباطی از طریق گفت و گو برای بسیاری از مردم در مراودات روزمره اجتماعی، کاری و خانوادگی بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

براساس نظر کارشناسان مرتبط، افراد به لحاظ شخصیتی در دو گروه برونگراها و درونگراها قرار می گیرند و هر کدام به زیرشاخه های متفاوت و متنوعی تقسیم می شوند.

افراد برون گرا سرشار از انرژی هستند و هنگام صحبت، دستان خود را در اطراف تکان می دهند و حالات احساسی وسیعی را از خود بروز می دهند و کاملا حالت فیزیکی دارند .

برونگراها در برقراری ارتباط معمولا بیشتر و بلندتر حرف می زنند پس هنگام برقراری ارتباط با برونگراها دقت کنید، زیرا آنان با انرژی خود شما را تحت تاثیر قرار می دهند، به یک فرد برونگرا اجازه بدهید صحبت کند و با صدای بلند افکار خود را بیان کند.

اما افراد درون گرا برعکس برون گراها خونسرد و تودارهستند و هنگام صحبت حالات فیزیکی از خود نشان نمی دهند. آنها کمتر حرف می زنند. پس در برقراری ارتباط با یک فرد درونگرا زمان بیشتری را صرف گوش دادن کنید، نه صحبت کردن.

ولی با تمام تقسیم بندی های شخصیتی و رفتاری که به هنگام ارتباطات در افراد بروز و ظهور می یابد، به نظر می رسد ارج گذاشتن به صداقت در گفتار و کردار در طرفین از هر چیزی با ارزش تر باشد چون اعتماد شکل می گیرد و موجب انتقال حس خوب دوستی و همکاری در افراد می شود.

  • نویسنده : شهلا ابراهیم زاده اصلی