نشست رونمایی از فیلم مستند پرونده ناتمام ساخته جواد موگویی با حضور حمید روحانی مدیرعامل بنیاد تاریخپژوهی انقلاب اسلامی، مسعود دهنمکی کارگردان، حمید ترقی عضو حزب مؤتلفه اسلامی و حسن عباسی کارشناس امروز 8 شهریور در تالار سوره برگزار شد.

به گزارش‌‌‌‌‌ندای گیلان  نشست رونمایی از فیلم مستند پرونده ناتمام ساخته جواد موگویی با حضور حمید روحانی مدیرعامل بنیاد تاریخپژوهی انقلاب اسلامی، مسعود دهنمکی کارگردان، حمید ترقی عضو حزب مؤتلفه اسلامی و حسن عباسی کارشناس امروز 8 شهریور در تالار سوره برگزار شد.

در ابتدای نشست پس از دیده شدن فیلم، مسعود دهنمکی به کار سخت تاریخپژوهی در حوزه تاریخ معاصر اشاره کرد و گفت: ارائه تصویر از تاریخ معاصر انقلاب اسلامی در دهه 60 کار بسیار سختی است، همانطور که دیدی بسیاری از افرادی که در پرونده شهیدان باهنر و رجایی فعالیت میکردند، هیچیک امروز در میان ما نیستند، یا شهید شدند یا به نوعی آنها را به شهادت رساندند. من توصیه کردم به آقای موگویی که این کار را انجام ندهد، البته خودم فیلمنامهای با نام نفوذیها را آماده میکردم، اما چون جانم را دوست داشتم، آن را رها کردم.

دهنمکی: منتظر فعالیت جریان نفوذی در 98 باشیموی ادامه داد: لحظهنگاری وقایع و حضور افراد در حوادث کار بسیار سختی است، اینکه اسنادی که از خانه کشمیری بیرون رفت، چگونه اتفاق افتاد، جای سوالات و ابهامات بسیاری دارد، از اینگونه افراد در نظام بسیار داریم، نمیتوانم اسم ببرم، اما برای مثال چندی پیش جاسوسانی در ایران فعالیت میکردند که حاضر شدند 5 جاسوس موساد اعدام شود، اما سردسته آنها نجات یابد. بیراه نیست اگر بگوییم در تاریخ انقلاب اسلامی و قبل از آن در پروسههای مختلف و اخیراً در پروسه 10 ساله، هستهای از نفاق شکل میگیرد و نفوذیها فعالیت گسترده میکنند.

فیلم عصبانی کننده است، زیرا یادآوری میکند نباید به ظاهر افراد نگاه کرد. پیشانیهای پینهبسته ممکن است نفاق ایجاد کنند. باید به عملکرد افراد فکر کرد. بیراه نیست اگر بگوییم در سال 98 و 1400 باید منتظر اتفاقاتی در ایران باشیم، زیرا جریان نفوذی همچنان فعال است.

در ادامه مراسم حجت االاسلام روحانی با اشاره به این مهم که در فیلم، افرادی حدس و گمانی را مطرح میکنند که مجوز دقیقی در دست نیست، گفت: صرف حدس و گمان نمیتوان در مورد افراد نظر داد. افرادی که در این فیلم متهم هستند، نتوانستیم ثابت کنیم مجرماند و باید در این قضیه دقتنظر شود.

از این جریانها باید عبرت بگیریم و نقش منافقین در طول تاریخ انقلاب بسیار پررنگ بوده، از آغاز نهضت امام(ره) جریان نفاق وجود داشت و هماینک نیز وجود دارد.وی ادامه داد: نفاق در شیوههای مختلف فعالیت میکند و به صورت موازی عمل میکند و مسیر را منحرف میکند باید مراقب نفوذ افراد منافق در جریان انقلاب همواره باشیم.

انقلاب با خطر نفاق همواره مواجه بودحجت الاسلام روحانی در ادامه به شرایط امروز اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری درباره شهدای ساختمان نخستوزیری صحبت میکنند، شهید رجایی و باهنر هردو شهدای سادهزیستی بودند که با مردم صداقت داشتند، اما امروز کسانی نام این شهدا را میبرند که هیچ صداقتی در کلام ندارند و سکان مسئولیتهایی را به دست گرفته اند که شاهد حقوقهای نجومی در آن هستیم.

متأسفانه با مردم صادق نیستند، امروز برای مردم سخنرانی میکنند، اما در همان سخنرانی میکنند، کسانی که با برجام مخالفند کودکانه فکر میکنند. یک انسان آگاه و متعهد هیچگاه به مردم دروغ نمیگوید، مردم از مفاد برجام هیچ اطلاع درستی ندارد، اما آقایان میگویند برجام از طریق شکل گرفت.مدیر بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی در ادامه به تسخیر لانه جاسوسی اشاره کرد و گفت: تسخیر لانه جاسوسی تکمیلکننده خط امام(ره) و مبارزه با استبداد و استعمار بود، اما امروز برخی آن را غلط جلوه میدهند و با سخنانی از این دست تاریخ را مغشوش میکنند. در شرایطی که حقوقهای نجومی 70 تا 200 میلیون تومانی در ماه به برخی افراد داده میشود، عدهای نانِ شب ندارند و آقایان از مبارزه با فساد به صورت ریشهای سخن سر میدهند.

درحالی که باید با فساد در هر موردی مبارزه کرد، حقوقهای نجومی، امر به معروف و نهی از منکر ندارد. نباید از این قضیه گذشت، امروز رهبر مظلوم است و بزرگترین خطر برای ملت، جدا کردن رهبر از ملت است، اما ملت ما دارای بصیرت است.در ادامه نشست حمید ترقی عضو حزب مؤتلفه اسلامی درباره مستند پرونده ناتمام گفت: در دوستان فعال در این حوزه تشکر میکنم و امیدوارم به دلیل شفافیت بیشتر اطلاعات کاملتری در مستند گنجانده شود، مصاحبه کنندگان برخی واقعیتها را نگفتند، ازجمله اینکه چرا چند روز قبل از حادثه به حراست نخست وزیری ابلاغ میشود که تعدادی از افراد مصون از هرگونه حراست باشند. چه کسی قبل از محسنی اژهای با تقی محمدی دیدار داشته است؟ مذاکرهکنندگان با تقی محمدی چه کسانی بودند؟ شناخت نفاق در این فیلم بسیار مهم است.

سازمان منافقین الگوی القاعده و داعشحسن عباسی کارشناس سینما، در ادامه نشست درباره ورود مستندسازان به حوزه تاریخنگاری گفت: مقالات و نظریات امروز در حوزه تاریخنگاری به صورت مستند ارائه میشود و پرونده ناتمام حضور جوانان انقلابی در این عرصه است.

مسئله نفوذ بسیار مهم است که یکی از دشمنان ارکان نظام است، خط نفاق را باید شناخت، پرونده نفاق پروژه پیچیدهای است، برای اینکه دوستان سازنده اثر در این کار دچار زلت (سر خوردن) نشوند، باید استقامت پیشه کنند و نظرات بزرگان متخصص تاریخ شفاهی انقلاب را در مورد فیلم جویا شوند.وی ادامه داد: سازمان منافقین فعالیت گستردهای در سالهای ابتدایی انقلاب داشت و تاکنون 17 هزار شهید را برای انقلاب رقم زد و تخریب گستردهای ایجاد کرد.

امروز داعش و القاعده از الگوی سازمان منافقین استفاده میکنند.عباسی در خاتمه به فعالیت نفاق و نفوذ در جامعه اشاره کرد و گفت: امروز نفوذ جنساش اینگونه است که سیاستهای درهای باز را پیشه گرفته، فعالیت سه سال اخیر خارجی ما، این سیاست را دنبال میکند؛ هرگاه حق غلبه دارد نفاق شکل میگیرد، انقلاب غلبه حق بود و باید با درایت جلوی پروسه نفوذ را بگیریم.