تحلیل بین الملل روز:

دلیل تحرکات اخیر آمریکا در عراق چیست؟/ایران و آمریکا بر سر دولتی نزدیک به خود جدال می کنند؟

  پرینت
دلیل تحرکات اخیر آمریکا در عراق چیست؟/ایران و آمریکا بر سر دولتی نزدیک به خود جدال می کنند؟
شناسه خبر : 126408 | تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۹:۲۹ |
یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با الزرفی، اتهاماتی است که در مورد نزدیکی وی به طرف آمریکایی مطرح می‌شود و مخالفان وی نگرانند این مساله روی روابط با ایران تاثیر بگذارد، از آن سو گروه های سیاسی مخالف حضور ایران در عراق معتقدند ایران می خواهد کنترل دولت آینده این کشور را در دست بگیرد.اما دلیل افزایش تحرکات نظامی آمریکا در عراق چیست؟
به گزارش ندای گیلان،دو رسانه عربی آینده نخست‌وزیر جدید عراق را در میانه تنش‌های ایران و آمریکا بررسی کردند. سایت العربی الجدید در همین خصوص نوشت: یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با الزرفی، اتهاماتی است که در مورد نزدیکی وی به طرف آمریکایی مطرح می‌شود و مخالفان وی نگرانند این مساله روی روابط با ایران تاثیر بگذارد. همزمان وبگاه عراقی العهد نیوز نیز ابراز کرد: تمام کوشش‌های آمریکا معطوف به این است که دولت عراق دشمن ایران باشد و همانند عربستان، بحرین و امارات دشمنی خود با ایران را علنی کند.

در همین ارتباط، براء الشمری در العربی الجدید نزدیک به قطر نوشت: اخیرا درگیری‌های لفظی بین مسوولان آمریکایی از یکسو و مسوولان ایرانی و گروه‌های عراقی مسلح مورد حمایت تهران از سوی دیگر، افزایش یافته و موضوع این اختلاف، حضور نیروهای آمریکایی در عراق و حملات موشکی به پایگاه‌های عراقیِ میزبان نیروهای خارجی از جمله آمریکایی‌هاست؛ آنچه تحلیلگران، یک جنگ نیابتی بین ایران و آمریکا می‌دانند، که هم‌پیمانان عراقی دو طرف نیز در آن درگیر هستند و این یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که دولت آینده عراق با آن مواجه خواهد بود.

در ادامه این مطلب آمده است: منابع سیاسی نزدیک به مذاکرات نیروهای عراقی مخالف عدنان الزرفی، در گفت‌وگو با العربی الجدید گفتند: یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با الزرفی، اتهاماتی است که در مورد نزدیکی وی به طرف آمریکایی مطرح می‌شود و مخالفان وی نگرانند این مساله روی روابط با ایران تاثیر بگذارد. از این رو، به‌ویژه پس از سفر اخیر هیات ایرانی به عراق، مخالفان الزرفی اصرار به تغییر او و تعیین شخص دیگری برای تشکیل کابینه دارند.

به عقیده خالد المعینی، رئیس مرکز برنامه‌ریزی استراتژیک «دجله»، هر دولتی که در عراق روی کار آید، چه با ریاست الزرفی باشد و چه غیر او، خود را در برابر یک جنگ نیابتی می‌یابد؛ به چند دلیل، که مهم‌ترین آنها، این است که ایران، عراق را ریه حیاتی خود می‌داند که به کمک تنفس در آن می‌تواند از بحران‌های اقتصادی اش که به دلیل تحریم‌های آمریکا گرفتار آن شده، خلاصی پیدا کند. در این میان، ایالات متحده نیز از منافع خود در عراق به راحتی دست نمی‌کشد. المعینی در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید می‌کند که تهران از طریق نیروهای نیابتی، در پی ورود به مقابله با نیروهای آمریکاست. این در حالی است که حکومت عراق نمی‌تواند از منافع آمریکا در این کشور عربی حفاظت کند.

سفر اخیر فرمانده جدید سپاه قدس ایران به عراق، دربردارنده پیامهایی از سوی ایران بود، که مهمترین آنها طرد نیروهای آمریکایی از عراق، باقی ماندن حشد الشعبی در این کشور و حفظ حجم مبادلات تجاری بین بغداد و تهران است. این در حالی است که برخی نمایندگان عراقی، نخست‌وزیر مکلّف به تشکیل دولت را متهم کردند که به ایران اطمینان داده است، تا خود را از درگیری سیاسی در عراق، برای تشکیل دولت، کنار بکشد.

حامد الموسوی، عضو ائتلاف فتح، می‌گوید الزرفی ارتش الکترونیک خود را برای همراهی با ایران و رسیدن به قدرت، به کار گرفته است، او تلاش می‌کند از طریق ایران به تشکل‌های شیعه نزدیک شود، در حالی که نمی‌داند این تشکل‌ها فرمانبردار دولت نیستند. الموسوی اقدامات الزرفی را پیام‌هایی منفی برای ملت عراق می‌داند، به این دلیل که مردم به دنبال نخست‌وزیری هستند که اوضاع را آرام کند.

از سوی دیگر، علی البدری، استاد مطالعات استراتژیک در دانشگاه النهرین، معتقد است که معادله آمریکایی-ایرانی، در مذاکرات برای تشکیل دولت در عراق، حضور دارد. او در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: دو گروه وجود دارند؛ گروه اول، مخالف الزرفی هستند، که هیچ مانعی برای ادامه جنگ نیابتی در عراق، در قالب نیروهای مورد حمایت تهران در مقابل نیروهای آمریکایی در برابر خود نمی‌بینند. اما گروه دوم، مخالف افزایش نفوذ ایران هستند و می‌خواهند عراق نقش بیشتری در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد؛ بویژه آنکه این نقش در دوره نخست‌وزیری عادل عبدالمهدی کمرنگ شد. البدری مقابله بین ایران و آمریکا در خاک عراق را مهم‌ترین و برجسته ترین پرونده‌ای می‌داند که نخست‌وزیر جدید عراق، با آن درگیر خواهد شد.

همزمان «محمدصالح صدقیان» رئیس مرکز عربی مطالعات ایران نیز با بیان اینکه جنگ آمریکا در بغداد صرفاً نظامی نخواهد بود، گفت: همه می‌گویند که ترامپ دست به چنین اقدامی، آن هم در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ نمی‌زند ولی من معتقدم که هیچ چیز از او بعید نیست و اگر کاخ‌سفید و رئیس‌جمهوری ایالات متحده حس کند که این اقدام می‌تواند او را از بحران نجات دهد، بدون تردید دست به چنین کاری خواهد زد و یک اقدام نابخردانه را شروع می‌کند. صدقیان با اشاره به انتخاب نخست‌وزیر عراق در شرایط کنونی ابراز داشت: با توجه به اینکه مقاومتِ عراق اعلام کرده که با نخست‌وزیر جدید این کشور مشکل دارد، اما آمریکا همچنان از «عدنان الزُرفی» حمایت می‌کند و این حمایت به معنی تهدید غیرمستقیم ایران و حشدالشعبی است. حتی اگر ایالات متحده دست به حمله نظامی نزند و هیچگونه درگیری در عراق یا منطقه دیگر رخ ندهد، شک نکنید که فشارهای خود را برای دادن رای اعتماد پارلمان به الزُرفی دوچندان خواهد کرد؛ به عبارتی دیگر این وضعیت یک موضوع صرفاً نظامی نیست بلکه مباحث سیاسی هم در آن نهفته شده است.»

آمریکا خواهان دولتی ضدایرانی در عراق است

همزمان یک پایگاه خبری عراقی نیز نوشت که تمام خواسته آمریکا این است که دولتی ضدایرانی در عراق ایجاد کند.  وبگاه عراقی العهد نیوز در یادداشتی به قلم ولید الطائی نوشت: تمام هم و غم آمریکا این است که دولت عراق دشمن ایران باشد و همانند عربستان، بحرین و امارات دشمنی خود با ایران را علنی کند. او می‌نویسد: آمریکا نمی‌خواهد که عراق دولتی مستقل و تصمیم‌گیری مستقل داشته باشد بلکه می‌خواهد که تمامی امور عراق چه سیاسی چه اقتصادی چه امنیتی و… را در دست بگیرد.

نویسنده در ادامه می‌گوید: آمریکا حتی می‌خواهد امور دینی عراق را در دست بگیرد؛ آمریکا می‌خواهد که مردم عراق وفق مراد او رفتار کنند به همین دلیل می‌بینیم که واشنگتن با الحشد الشعبی و رهبران آن دشمنی می‌کند زیرا آنها مخالف حضور آمریکایی‌ها در خاک مقدس عراق هستند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: آمریکا از سال ۲۰۰۳ به بهانه آزادسازی بر عراق سیطره یافت اما بعدها تمام قوانین را زیر پا گذاشت و حاکمیت عراق را نقض کرد. آمریکا در طول ۱۷سال گذشته حتی یک دستاورد برای مردم عراق نداشته است، بلکه مجموعه‌ای از مزدوران و فاسدان و دزدان را روی کار آورد تا منابع و زیرساخت‌های عراق را ویران کنند و فساد و رشوه‌گیری در موسسات دولتی را رواج دهند.

نویسنده همچنین می‌گوید: آمریکا مرزهای عراق را روی مجموعه‌های تروریستی باز کرد و فرقه گرایی را در میان ملت عراق ایجاد کرد و پروژه‌هایی علیه ملت عراق به منظور تخریب و ویرانی عراق در این کشور به‌وجود آورد. در پایان این یادداشت آمده است: بنابراین آمریکا به دنبال عراقی مستقل نیست بلکه می‌خواهد که عراق تابع سیاست‌های تخریبی و ویرانگر واشنگتن باشد، اما امید بزرگ ما به نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای مقاومت و همچنین مردم عراق است تا تمام پروژه‌های تخریبی آمریکا در عراق را شکست دهند و ملت عراق آزاد و کریمانه و به دور از سلطه گری خارجی و آمریکایی زندگی کنند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

نوشته های مشابه
ثبت دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه بسته شده است.