با تاکید بر اینکه واسطه‌ها، دلالان و تجار برنج از محصول خریداری شده حدود 100درصد سود دریافت می‌کنند، عنوان کرد:هیچ کشوری بخش تولید خود را با چالش مواجه نمی‌کند و به آن آسیب نمی‌رساند.

به گزارش ندای گیلان به نقل از خانه ملت،منصورعلی زارعی کیاپی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ، در خصوص قیمت خرید برنج از کشاورزان، گفت: قیمت خرید برنج به عنوان کالای استراتژیک از کشاورزان باید هزینه تولید آنها را تامین کند چرا که می توان عنوان کرد هر خانوار ایرانی در هر شبانه روز یک وعده برنج مصرف می‌کند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود با اشاره به اینکه شمال کشور قطب اصلی کشت برنج است و بیش از 80درصد برنج تولید داخل در این استان‌ها برداشت می‌‍‌شود، افزود: استان مازندران به تنهایی حدود 45 درصد از برنج کشور را تولید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف داخلی کشور حدود 3 میلیون تن است که حدود 2 میلیون و 200 هزار تن آن در داخل کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: تنها به واردات 800 هزار تن برنج نیاز داریم در حالی که می‌توانیم با اتخاذ برنامه‌‌ها مناسب و تامین اعتبارات طی دو الی سه سال در این حوزه به خودکفایی دست پیدا کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر برنج پُرمحصول توسط تجار و واسطه‌ها از کشاورزان شمالی با قیمت 35 هزار تومان خریداری می‌شود، تصریح کرد: در حالی برنج از کشاورزان با قیمت 35 هزار تومان خریداری می‌شود که در حال حاضر کمترین قیمت برنج ایرانی در بازار حدود 60 هزار تومان است. با وجود این شرایط کشاورزان چگونه می‌توانند توان ادامه تولید داشته باشند.

زارعی کیاپی با تاکید بر اینکه واسطه‌ها، دلالان و تجار برنج از محصول خریداری شده حدود 100درصد سود دریافت می‌کنند، عنوان کرد: چگونه می‌توان از کشاورزان انتظار داشت در اراضی که هر متر آن حدود 2 میلیون تومان ارزش دارد برنجی را کشت کنند که 35 هزار تومان از آنها خریداری می‌شود.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود با اشاره به اینکه دولت باید به مصرف کنندگان برنج یارانه پرداخت نماید و یا اینکه تعاون روستایی با قیمت مناسب از برنجکاران خرید و هزینه تولید را با مشوق‌ها کاهش دهد، افزود: هیچ کشوری بخش تولید خود را با چالش مواجه نمی‌کند و به آن آسیب نمی‌رساند.