ندای گیلان – ایران – افتصادی  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در برازیلیا به سر می‌برد، امروز (سه‌شنبه) در همایش تجاری مشترک ایران و برزیل در محل کنفدراسیون ملی صنایع برزیل با حضور تجار و بازرگانان 2 کشور و طی سخنانی عنوان کرد: بسیار خوشوقتم که به همراه هیأتی متشکل از جمعی از […]

ندای گیلان – ایران – افتصادی 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در برازیلیا به سر می‌برد، امروز (سه‌شنبه) در همایش تجاری مشترک ایران و برزیل در محل کنفدراسیون ملی صنایع برزیل با حضور تجار و بازرگانان 2 کشور و طی سخنانی عنوان کرد: بسیار خوشوقتم که به همراه هیأتی متشکل از جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و دولتی جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های بانکی، سرمایه‌گذاری، خودروسازی، داروسازی و بهداشت و درمان، صنایع برق و آب، کشاورزی و صنایع غذایی، آموزش عالی، حمل و نقل و شهرسازی، نفت و پتروشیمی و همچنین شرکت‌های بزرگ دانش­ بنیان در این مجمع تجاری با حضور فعالان تجاری، اقتصادی و صنعتی جمهوری برزیل حضور داریم.

وی افزود: حضور این تعداد فعال اقتصادی از دو طرف و برگزاری این همایش در واقع بیانگر وجود اراده سیاسی مشترک برای تمهید زمینه‌های حضور، مشارکت و نقش آفرینی هر چه بیشتر بخش خصوصی دو کشور با هدف ارتقاء مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: ما در ایران در حوزه صنایع سنگین از جمله پالایشگاه‌­های نفت و گاز، کارخانجات سیمان، فولاد، معادن، خودروسازی، کشاورزی و بویژه در سا‌ل‌های اخیر حوزه ­فناور‌ی‌­های نو مانند نانوتکنولوژی و توسعه شرکت‌های دانش بنیان توانسته‌­ایم گام‌­های خوبی با بهره‌­گیری از نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص برداریم.

*دست شرکت‌های برزیلی را برای ورود به بازار ایران می‌فشاریم

به گزارش فارس، ظریف خاطرنشان کرد: ایران در حوزه بهداشت و درمان توانسته است در ساخت تجهیزات پزشکی، بیمارستانی، دندانپزشکی، ساخت داروهای نوترکیبی و صادرات آنها موفقیت­‌های چشمگیری به دست آورد. توسعه و پیشرفت بیشتر این حوزه­‌ها نیاز به مشارکت خارجی دارد و در همین رابطه دست شرکت‌­های برزیلی را برای ورود به بازار ایران می‌‌فشاریم. از طرف خودم و همکاران ایرانی حاضر در اینجا، عرض می‌کنم که آمادگی همکاری با شرکت­‌های برزیلی به صورت سرمایه­‌گذاری مشترک و اجرای پروژه‌­ها با استفاده از فن­اوری‌های نوین وجود دارد.

وی بیان کرد: همچنین در حوزه ساخت و تجهیز مسکن، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی و همچنین توسعه بنادر دریایی، فرصت‌­های فراوانی برای شرکت‌­های خارجی وجود دارد که برزیل با توجه به برخورداری از شرکت­‌های توانمند و مجرب، می­‌تواند در این حوزه­‌ها هم فعال شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: از نظر ایران، برزیل یکی از اقتصادهای بزرگ رو به پیشرفت و با ظرفیت‌­های بسیار بالاست. برزیل تامین­ کننده مهم مواد غذایی و برخوردار از صنایع پیشرفته‌­ای همچون هواپیماسازی، فولاد، نفت و گاز، اتانول، معدن و کشاورزی است که می­‌تواند شریک مهمی برای جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه باشد. مقامات ایران از توسعه این ظرفیت‌ها در روابط دوجانبه و نیز با طرف‌­های ثالث استقبال می­‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین شریک تجاری برزیل در منطقه خاورمیانه با حجم مبادلات تجاری دو میلیارد و ششصد میلیون دلار، بازار خوب و قابل اطمینانی برای شرکت‌­های برزیلی است که می‌­توانند ضمن تثبیت حضور خود در این بازار از امکانات و تسهیلات ایران جهت صادرات به بازار ششصد میلیون نفری کشورهای همسایه ایران از جمله کشورهای آسیای مرکزی، حوزه قفقاز، عراق و افغانستان استفاده کنند.

ظریف ادامه داد: با توجه به مزیت‌­های ایران برای سرمایه‌­گذار خارجی در مقطع فعلی از جمله http://www.aftabir.com- ریسک پایین سرمایه‌­گذاری در ایران 2- معافیت‌­های مالیاتی 3- نرخ بازدهی بالای پروژه­‌ها 4- تضامین دولتی مختص سرمایه‌­گذاری خارجی 5- تنوع در طرح­‌ها 6- فرصت­‌های تازه سرمایه‌­گذاری در حوزه‌­های زیرساختی 7- بالاترین درجه تضمین سرمایه‌­گذاری در ایران که به شرکت­‌های خارجی این اطمینان را می‌­دهد تا سرمایه‌­گذاری تضمین شده‌­ای داشته باشند  8- موقعیت جغرافیایی ایران که در تقاطع شبکه حمل و نقل منطقه‌­ای و بین­‌المللی به منزله پل ارتباطی میان ندای گیلان و غرب آسیا و گذرگاه دو قاره آسیا و اروپا است، سرمایه­‌گذاری در ایران دارای مزیت نسبی بالایی است.

به گزارش فارس، وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه افزایش تعاملات دو کشور نیازمند تمهید بسترهای مناسب از سوی دو دولت با مشارکت بخش خصوصی است، گفت: عدم وجود ارتباطات بانکی بین دو کشور یکی از موانع مهم توسعه روابط فی­مابین است که ما انتظار داریم دولت برزیل و بخش­‌های اقتصادی در این خصوص چاره­‌ای بیندیشند. مطمئنا با توجه به توانمندی­‌های دو کشور، ایجاد همکاری‌­های بانکی به روند توسعه روابط کمک شایانی خواهد کرد. عملیاتی کردن استفاده از ارزهای محلی در تسویه معاملات تجاری فیمابین در قالب Currency Swap و ایجاد کمیته مشترک بانکی با محوریت انجمن بانکداران دو کشور برای برخورد با مشکلات و چالش‌ها راه‌حل مناسبی در این خصوص به حساب می‌آید.

ظریف ادامه داد: ما همچنین از اقدام قابل توجه دولت برزیل در تامین خط اعتباری http://www.aftabir.com.2 میلیارد دلاری برای اجرای پروژه‌­ها در ایران از سوی شرکت‌­های برزیلی و ایرانی استقبال و آن را گام مهم در توسعه روابط تجاری دو کشور می­‌دانیم و امیدوارم مذاکرات فنی نهایی سازی آن هر چه سریعتر حالت اجرایی به خود بگیرد.

وی با بیان اینکه افزایش فعالیت بخش خصوصی، مستلزم توجه و اهتمام مقامات سیاسی دو کشور است، گفت: لذا ترسیم چشم‌اندازی برای همکاری­‌ها، هدف­گذاری برای رساندن حجم روابط تجاری به میزانی قابل قبول و متناسب با ظرفیت­‌های موجود در آینده نزدیک، بایستی در دستور کار هر دو طرف قرار داشته باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: اینجانب در ملاقات با مقامات برزیل پیرامون راه‌های تسهیل حضور و ارتباطات تجار ایرانی و برزیلی و توجه ویژه به همکاری‌­های اقتصادی دو کشور به ویژه در زمینه­‌هایی که عنوان کردم که دو کشور در آنها دارای مزیت نسبی هستند، گفتگو خواهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: امیدوارم تجار دو کشور از فرصت این همایش نهایت بهره­‌برداری را به عمل آورده و به توافقات خوبی در جهت افزایش همکاری­‌ها دست یابند.  اطمینان می‌­دهم که همه ظرفیت‌­های جمهوری اسلامی ایران در اختیار توسعه مناسبات بخش خصوصی و دولتی دو کشور خواهد بود.