مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: در شهر رشت حدود ۴۰۰ بنای تاریخی قرار دارد که از این تعداد بیش از ۱۰۰ بنا در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

به گزارش ندای گیلان از رشت،سومین جلسه ستاد راهبردی شهر خلاق خوراک شهرداری رشت با موضوع انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با میراث فرهنگی و آموزش و پرورش با حضور محمد حسین واثق کارگرنیا رئیس شورا، علیرضا تاج شهرستانی رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، سید مجتبی خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت، جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فائزی مدیرکل آموزش و پرورش گیلان و دیگر مدیران استانی و شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش واحد خبر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت – محمد حسین واثق کارگرنیا در این جلسه با اشاره به اینکه پس از ثبت رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو اقداماتی صورت گرفته، اظهار کرد: بنده قصد زیر سوال بردن اقدامات انجام شده را ندارم و از تمامی افرادی که طی این سال‌ها در این باره تلاشهایی انجام داده‌اند نیز تشکر می‌کنم اما واقعیت این است که تاکنون آنگونه که شایسته بود، نتوانستیم از این عنوان به خوبی برای رشت استفاده کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه عنوان شهر خلاق توان بالقوه برای رشت است، افزود: این توان بالقوه باید به بالفعل تبدیل شود و امیدوارم با انعقاد این تفاهم نامه‌ها بتوانیم به اهداف تعیین شده دست پیدا کنیم.

محمد حسین واثق کارگرنیا به پیگیری مباحث آموزشی در حوزه رشت شهر خلاق خوراک اشاره کرد و گفت: با انعقاد این تفاهم نامه، مباحث مختلف آموزشی در این باره با همراهی آموزش و پرورش گیلان، با هدف ارائه آموزشهای ماندگار تحت عنوان شهر خلاق ارائه می‌شود و یقینا با این مهم عنوان شهر خلاق برای نسل آینده رشت نیز به درستی تبیین می‌شود.

وی با تاکید به بهره مندی از تجارب دیگر شهرهای جهان در این حوزه تصریح کرد: معتقدم هزینه‌های اصولی در این باره سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود و در حال حاضر روند فعلی شهر خلاق خوراک رشت توجیه‌پذیر نیست.

رئیس شورا با اشاره به راه اندازی گذر خوراک در رشت بیان کرد: در حال حاضر یک گذر سنتی در خیابان شریعتی رشت هر شب به فعالیت می‌پردازد و افرادی در آن به تهیه غذاهایی می‌پردازند، مردم رشت و حتی گردشگرانی که به این شهر مراجعه می‌کنند، این محدوده را به عنوان گذر خوراک پذیرفته اند.

کارگرنیا با بیان اینکه گذر سنتی خیابان شریعتی نیازمند اصلاحاتی است، افزود: وضعیت فعلی نیازمند اصلاحاتی است و به عنوان مثال شهرداری رشت می‌تواند برای فعالین این بخش لباسهای متحد الشکل و با نظارت مباحث بیشتر بهداشت تعریف کند و در حال حاضر تعدادی افراد با گاریهای دستی و صندلی در آنجا مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه مخالف هدایت این بخش به داخل محیط پارک‌ها هستم، بیان کرد: بهترین مکان برای ارائه چنین برنامه‌هایی داخل محدوده پیاده راه فرهنگی است که البته این اقدام باید با برنامه ریزی اساسی و در نظر گرفتن تمامی جوانب انجام شود و متاسفانه در شرایط فعلی محیط پیاده راه فرهنگی پس از ساعت ۱۰ شب به بعد شرایط مناسبی ندارد.

رئیس شورای اسلامی شهر رشت به وجود گذر خوراک در دیگر شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: در تصاویری که در تلویزیون مشاهده می‌شود در این گذرها، امکان تردد برای خودروها وجود ندارد و محیط آن با سایبان‌ها و صندلیهای مناسب چیدمان شده است و باید برای رشت نیز از چنین برنامه‌هایی استفاده کرد.

سید مجتبی خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت در این جلسه ضمن اظهار تاسف از روی آوری جوانان به فست فودها گفت: از دیرباز شهر رشت در میهمان نوازی و سرو غذاهای مفید و محلی معروف بود.

سرپرست شهرداری رشت با اشاره بر بی‌مهری‌های صورت گرفته در حوزه شهر خلاق خوراک گفت: معرفی مکان و مسیری به عنوان گذر خوراک در شهر رشت به عنوان اولین شهر خلاق خوراک بسیار ضروری است اما میدان مرکزی شهر رشت به لحاظ محوریت اقتصادی آن منطقه، شایسته نیست تا به عنوان گذر خوراک معرفی شود.

سید مجتبی خدمت بین دانا با تاکید بر ضرورت بهره گیری از رسانه ملی در راستای تبلیغات شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک تصریح کرد: علاوه بر فعالیت تبلیغاتی رسانه ملی در زمینه معرفی شهر خلاق خوراک مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری، آموزش و پرورش و سایر نهادهای مرتبط نیز می‌بایست با تدوین برنامه‌ها و معرفی مکان، نسبت به جانمایی گذر خوراک اقدام نمایند.

وی افزود: شهر رشت تنها بعنوان شهر گذر برای توریست و گردشگر شده است این در حالی است که با توجه به مکانهای تاریخی موجود در شهر رشت متاسفانه فقط شهر رشت محل گذر برای گردشگران شده و این زیبنده شهر ما نبوده و نیست.

سرپرست شهرداری رشت با تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد و دبیرخانه شهر خلاق خوراک یادآور شد: مسیر خیابان شریعتی به طور کامل ثبت میراث شده و قرار است مسیر خیابان شریعتی نیز به عنوان موزه زنده در نظر گرفته شود.

علیرضا تاج شهرستانی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با تاکید بر وجود مباحث زیاد در خصوص شهر خلاق خوراک اذعان کرد: با تمام احترامی که به مردم و شهروندان کرمانشاه قائلم اما نسبت به معرفی این شهر تنها با چند مدل خوراک و غذا به عنوان تنها شهر خلاق خوراک انتقاد دارم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به ثبت بیش از دویست نوع غذا در شهر رشت یادآور شد: باید در فهرست غذاهای قابل سرو در رستوانهای موجود سطح کشور غذاهای گیلانی نیز معرفی و مشخص شود.

علیرضا تاج شهرستانی بیان کرد: اگر قرار است نسبت به جانمایی احداث گذر غذای محلی اقدام شود، به نظر اینجانب بافت مرکزی و ورودی مسکن مهر بهترین مکان برای جانمایی در این حوزه است.

ولی جهانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان نیز در این نشست ضمن قدردانی از بانیان و فعالان حوزه شهر خلاق خوراک از لزوم شناسایی و ساماندهی مناطق گردشگری استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۰۰ جاذبه گردشگری در استان شناسایی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان تصریح کرد: در شهر رشت حدود ۴۰۰ بنای تاریخی قرار دارد که از این تعداد بیش از ۱۰۰ بنا در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده است.

ولی جهانی، شهر رشت را به لحاظ گردشگری بسیار ارزشمند ارزیابی و خاطر نشان کرد: قدمت سکونت در شهر رشت به دوره سلجوقیان بر میگردد.

وی از آمادگی اداره کل میراث فرهنگی نسبت به راه اندازی موزه خوراک در ساختمان کلبه روستایی پارک ملت خبر داد و گفت: شایسته است تا روزی را به عنوان پلاک کوبی این شهر به عنوان شهر خلاق خوراک معرفی و تخصیص دهیم. همچنین شایسته است در ورودی شهر رشت نسبت به نصب تابلوی شهر خوراک اقدام شود.

همچنین محمد فائزی مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان نیز با تاکید بر لزوم ایجاد پیوند و همکاری تنگاتنگ فرهنگی مجموعه مدیریت شهری با آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر چه این پیوند بین شهرداری و آموزش و پرورش وجود دارد اما اگر این همکاری‌ها یک وصله فرهنگی نداشته باشد به نتیجه نخواهد رسید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید بر آمادگی آموزش و پرورش در ارائه و معرفی بسته‌های فرهنگی برای دانش آموزان جهت آموزش حوزه‌های مرتبط با مدیریت شهری گفت: معرفی غذای محلی که بخشی از هویت استان است وظیفه همه مسئولین و نهادها است.

محمد فائزی گفت: غذاهای محلی به ثبت رسیده از نسلهای گذشته به ما رسیده است و در همه دنیا گیلان را با تنوع غذایی آن می‌شناسند، پس بر ماست تا ما هم این تنوع غذایی را به نسلهای آینده برسانیم.

وی یادآور شد: در این مقطع حساس زمانی که به سال تحصیلی نزدیک می‌شویم، آموزش و پرورش نیازمند به مساعدت و همراهی ویژه مجموعه مدیریت شهرداری است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان گیلان با تاکید بر وجود تراکم بیش از حد دانش آموزان در مدارس و آماده نبودن مدارس برای پاسخگویی به انتظارات اولیا عنوان کرد: از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ مدارس را از حالت کرونایی خارج و حضوری شد اما با فشار سنگینی که از سوی اولیا در خصوص‌عدم آمادگی مدارس روبرو شدیم که البته این موضوع نیز با انعقاد قرارداد با قرارگاه جهادی درصدد حل بحرانهای موجود در مدارس هستیم.

در پایان، توسط سید مجتبی خدمت بین دانا سرپرست شهرداری رشت، تفاهم‌نامه همکاری شهرداری با میراث فرهنگی و آموزش و پرورش منعقد شد.