معاون عمرانی استانداری گیلان با شاره به اجرای پروژه های مهم استان گیلان نظیر سدها، راه آهن و آزادراه گفت: با توجه به اینکه بهره برداری از این پروژه‌ها تحول شگرفی در سطح استان ایجاد می‌کند در تلاشیم تا پایان عمر دولت به بهره برداری برسد.

به گزارش ندای گیلان،علی اکبر اوسط مقدم در گفتگو با مهر به آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی در حال اجرای استان گیلان و اقدامات انجام شده برای جبران خسارت ناشی از سیلاب‌های سه سال اخیر اشاره و اظهار کرد: سیلاب‌های سال ۹۷ آسیب بسیاری به چندین دهنه پل به ویژه در شهرستان غربی استان وارد کرده است.

 

نصب پل فلزی موقت در مسیر قلعه رودخان و کیازنیک املش

وی افزود: سیلاب سال ۹۷ به ۱۲ شهرستان گیلان آسیب وارد کرده و در این حادثه پل‌های ضیابر، کلفت، قلعه رودخان و سید آباد تخریب، در شرق گیلان نیز پل بزرگ کیازنیک که مسیر ارتباطی بین لنگرود و این شهرستان بود نیز تخریب شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به نصب پل فلزی موقت در مسیر گردشگری قلعه رودخان و همچنین پل فلزی موقت کیازنیک در املش برای برقراری تردد در این محورها در همان ابتدای وقوع سیلاب، ادامه داد: در حال حاضر پل سید آباد در مراحل پایانی قرار دارد و پل کلفت و قلعه رودخان نیز از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد برخوردار است.

وی با اشاره به وقوع سیلاب‌های متعدد در فرایند ساخت مجدد این پل‌ها و تخریب ابنیه ها در شرق و غرب استان، اضافه کرد: متأسفانه در این مدت در اسالم و املش دو پل تخریب شد که بلافاصله عملیات اجرایی آنها آغاز و در حال حاضر پیشرفت‌های فیزیکی قابل توجهی دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان به پروژه‌های عمرانی شاخص استان نیز اشاره و اظهار کرد: راه آهن قزوین – رشت در اسفند ۹۷ با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید و بلافاصله دستور شروع عملیات اتصال این خط ریلی به بندر کاسپین در دستور کار قرار گرفت.

اوسط مقدم با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت به بندر کاسپین در دو قطعه ۱۷و ۱۸ کیلومتری در دست اجرا است، افزود: قطعه شش به طول ۱۷ کیلومتر از رشت به پیر بازار و قطعه هفت نیز از پیر بازار به سمت منطقه آزاد و بندر کاسپین به طول ۱۸ کیلومتر در دست اجرا است و به ترتیب بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در قطعه شش و ۶۰ درصد در قطعه هفت شاهد هستیم.‌ قطعه شش به طول ۱۷ کیلومتر از رشت به پیر بازار و قطعه هفت نیز از پیر بازار به سمت منطقه آزاد و بندر کاسپین به طول ۱۸ کیلومتر در دست اجرا است و به ترتیب بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در قطعه شش و ۶۰ درصد در قطعه هفت شاهد هستیم.

وی با اشاره به اهمیت بالای اتصال خط ریلی شمال و جنوب برای کاهش هزینه‌ها و مسافت حمل و نقل بار برای تجار و بازرگانان، گفت: با توجه به اینکه بهره برداری از این پروژه‌ها تحول شگرفی در سطح استان ایجاد می‌کند در تلاشیم تا پایان عمر دولت به بهره برداری برسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان در ادامه همچنین به آزاد راه رشت – قزوین به عنوان یکی دیگر از ابر پروژه‌های عمرانی استان اشاره کرد و افزود: ۱۱ کیلومتر از مسیر آزاد راه بین منجیل تا رودبار باقیمانده بود که علاوه بر لزوم ایجاد ابنیه های فیزیکی بسیار، هزینه هنگفتی را نیز به دنبال داشت.

 

پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی هشت کیلومتر باقیمانده از آزاد راه تهران- شمال

اوسط مقدم با بیان اینکه عملیات اجرایی سه کیلومتر از این آزاد راه توسط اداره کل راه و شهر سازی انجام و در سال ۹۷ مورد بهره برداری قرار گرفت، ادامه داد: ۸.۲ کیلومتر باقیمانده از این مسیر که پرهزینه ترین بخش اجرای این پروژه نیز محسوب می‌شود دارای دو قطعه ۲ «الف» و ۲ «ب» بوده که به پیمانکاران واگذار شد و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

معاون عمرانی استانداری گیلان با اشاره به اینکه سد سازی از دیگر پروژه‌های عمرانی اولویت دار و بسیار مهم گیلان است، ادامه داد: سه سد مخزنی پلرود در رودسر، شفارود در رضوانشهر و دیورش در رودبار در دستور کار است که سد دیورش با هدف تأمین آب شرب جنوب استان اعم از رودبار و شهرهای منجیل و لوشان و رستم آباد در دست ساخت است و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی همچنین به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی سد پلرود رودسر با هدف تأمین آب شرب و زراعی منطقه اشاره و با بیان اینکه این پروژه توسط قرارگاه خاتم در حال ساخت است، اضافه کرد: سد شفارود به روش فاینانس احداث می‌شود و تأمین آب شرب و زراعی و زیست محیطی را عهده دار بوده و تا کنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با توجه به تلاش شبانه روزی امیدواریم در ماه‌های آینده شاهد آبگیری آزمایشی این سد باشیم.‌ پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی سد شفارود و آبگیری آزمایشی این سد در ماه‌های آینده

اوسط مقدم ادامه داد: با توجه به تنش‌های موجود در تأمین آب زراعی به ویژه در انتهای حوزه‌های آبخور سد سفید رود شامل کانال فومنات و سنگر، احداث ۱۱ سد لاستیکی در دستور کار قرار گرفت و با بهره برداری از چهار سد لاستیکی در سال گذشته در تلاشیم تا پایان عمر دولت سه سد لاستیکی دیگر نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

معاون عمرانی استانداری گیلان به پروژه‌های عمرانی استان در حوزه فرهنگی نیز اشاره و اظهار کرد: بهره برداری از پروژه تالار مرکزی شهر رشت در سال ۹۸ از پروژه‌های شاخص استان بوده و در حوزه تخریب و بازسازی مدارس نیز توانسته‌ایم به شاخصی بالاتر از شاخص کشوری برسیم و هم اکنون مدارس خوبی با رویکرد جدید و طراحی نوین در استان در حال ساخت است.

وی با بیان اینکه در زمینه راه‌های روستایی و ساخت مسکن محرومین و مددجویی نیز در گیلان اقدامات خوبی انجام شده است، افزود: با حمایت‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و پیگیری‌های استاندار گیلان در چند سال گذشته هزار واحد مسکونی به بهره برداری رسید و در حال حاضر نیز ۲۶۰۰ واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن در دست ساخت است و طی سه ماه گذشته نیز بسیاری از این واحدهای مسکونی آماده شد.

اوسط مقدم با اشاره به اینکه ۱۱ هزار واحد مسکن در قالب طرح اقدام ملی سهم استان گیلان است، اضافه کرد: هفت هزار نفر برای دریافت مسکن ملی ثبت نام کرده‌اند که بیش از سه هزار نفر واجد شرایط بودند. عرصه‌های این طرح توسط اداره کل راه و شهرسازی تأمین و پروانه‌های ساختمانی آنها نیز صادر شده است.

وی با اشاره به تحول در روکش آسفالت و تعریض برخی مسیرها در استان، تصریح کرد: متأسفانه در گیلان سطوح آسفالتی به جهت بالا بودن آب‌های سطحی نسبت به شهرهای جنوبی زودتر دچار فرسودگی می‌شوند و نیاز است که هر چند سال یک بار روکش شود.

اوسط مقدم به تعریض مسیرهای فومن به سراوان، سراوان به پونل، رشت به جیرده، ملاسرا به شفت، آستانه به کیاشهر، حسن رود به رودسر، شلمان به املش اشاره کرد و گفت: هرکدام از این مسیرها پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۵۰ درصد دارند و عملیات اجرایی آن نیز فعال است و امیدواریم تا هفته دولت یا پایان سال مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

لزوم به‌روزرسانی اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها نیمه تمام گیلان

وی با اشاره به وجود بیش از ۴۵۰۰ پروژه نیمه تمام عمرانی در سطح گیلان دلیل تعدد این پروژه‌ها را پراکندگی روستاها دانست و گفت: شاخص بهره مندی از آب شرب در استان گیلان ۹۹ درصد، برق با بیش از ۹۹ درصد در گاز طبیعی نیز شاخص گیلان بیش از ۸۰ درصد است که در حال نزدیک شدن به استان سبز هستیم.

اوسط مقدم به تهیه و تدوین طرح جامع مدیریت پسماند گیلان اشاره و اظهار کرد: استان گیلان به هفت پهنه به لحاظ پسماند تقسیم شده که سراوان یکی از مهمترین پهنه‌های گیلان است.

وی با اشاره به بهره برداری آزمایشی از دستگاه تصفیه شیرابه سراوان، ادامه داد: احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی در سراوان در دستور کار قرار دارد که تا کنون بیش از ۱۵ درصد از تجهیزات آن وارد شده و ساخت ابنیه های آن نیز بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.‌ احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی در سراوان در دستور کار قرار دارد که تا کنون بیش از ۱۵ درصد از تجهیزات آن وارد شده و ساخت ابنیه های آن نیز بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون عمرانی استانداری گیلان اضافه کرد: بهسازی مراکز دفن لاهیجان، آستانه و آستارا و همچنین احداث کارخانه کمپوست در لنگرود و رودسر و تالش از پروژه‌های فعال استان بوده و تمامی تجهیزات پروژه کارخانه کمپوست لنگرود نصب شده و سوله‌ها نیز در دست اقدام است که در چند ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: پل کابلی آستانه اشرفیه به عنوان اولین پل کابلی شمال کشور یکی از زیباترین و کارآمدترین پروژه‌ها بر روی رودخانه سپیدرود است و در نوع خود بی نظیر و دستاورد خوبی در حوزه‌های ابنیه های فنی است.

اوسط مقدم در خصوص میزان اعتبارات مورد نیاز برای ۴۵۰۰ پروژه نیمه تمام عمرانی استان نیز گفت: نمی‌توان رقم درستی برای میزان اعتبار مورد نیاز بیان کرد چون علاوه بر نیاز به برآورد به روز، دلایلی همچون تحریم‌های ظالمانه دشمنان باعث شد برخی از این پروژه‌ها نتواند در مدت زمان تعیین شده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع مالی و نیاز به مدیریت منابع مالی موجود پروژه‌های اولویت دار در دستور کار قرار دارد اما این امور باعث نمی‌شود از پروژه‌های روستایی غافل بمانیم.

معاون عمرانی استانداری گیلان با قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اصحاب رسانه برای نشر فعالیت‌های دولتمردان و انتقادات بجا و سازنده و تأکید برلزوم انتقاد پذیر بودن مسئولان، افزود: اصحاب رسانه صاحبان اندیشه و قلم هستند و علاوه بر انتشار عملکردها باید کاستی‌ها را نیز مطرح کنند تا مسئولان بتوانند در جهت برطرف کردن مشکلات گام بردارند.