به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، رضا اردکانیان در حاشیه نشست شورای عالی آب در جمع خبرنگاران افزود: پیام این کاهش بارش این است که برای تامین آب شرب که به مخازن سدها متکی هستیم باید هر چقدر می توانیم صرفه جویی کنیم و آب شرب را برای مصارف دیگر استفاده نکنیم تا تابستان […]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ندای گیلان، رضا اردکانیان در حاشیه نشست شورای عالی آب در جمع خبرنگاران افزود: پیام این کاهش بارش این است که برای تامین آب شرب که به مخازن سدها متکی هستیم باید هر چقدر می توانیم صرفه جویی کنیم و آب شرب را برای مصارف دیگر استفاده نکنیم تا تابستان را با مشکلات کمتری پشت سر بگذاریم.
وی با تاکید بر اینکه 40 درصد کاهش بارش در سال آبی جاری عدد بزرگی است گفت: این شرایط فوق العاده سختی خواهد بود و انتظار ما این است مردم مانند همیشه همراهی لازم را داشته باشند و ما نیز در سطح کشور همه راه های ممکن برای کاهش این مشکل را به کار گرفتیم.
وزیر نیرو افزود: با تاکید معاون اول رئیس جمهور و همراهی سازمان برنامه و بودجه سعی می کنیم همهطرح هایی که قطره قطره می تواند آب های موجود را جمع آوری کند اجرایی کنیم به گونه ای که با چالش کمتری امسال مواجه شویم.
اردکانیان گفت: آگاه بودن مردم از این موضوع و اینکه همه ما تا دو ماه آینده فرصت داریم مصارفمان در بخش خانگی، بهداشتی و محیط زیست به گونه ای کنترل کنیم چون این آب ها از مخازن محدودی برداشته می شود و هر چه کمتر برداشت کنیم در آن مخازن آب بیشتری می ماند تا در تابستان بتوانیم نیاز های حیاتی را برطرف کنیم.
وی در زمینه انتقال آب از خلیج فارس به برخی استان ها از جمله کرمان افزود: این موضوع در دستور کار است و هم اکنون 65 میلیون متر مکعب آب دریا با 54 سامانه نمک زدایی و شیرین می شود تا در نقاط مختلف کشور از آن استفاده کنیم.
وزیر نیرو گفت: بالغ بر یک میلیارد متر مکعب مجوز مشارکت به بخش خصوصی در این زمینه نیز داده شده اما هنوز این کار در نقاطی از کشور در دست مطالعه و بررسی است.
اردکانیان تاکید کرد: همزمان با توجه به طرح های تامین آب جدید باید به شیوه های مصرف نیز توجه کنیم و اگر این بیماری بد مصرفی را درمان نکنیم آب های شیرین شده هم در چرخه مصرف قرار بگیرد اطمینان نداریم از آنها نیز درست مصرف شود.
وی افزود: درست مصرف کردن منحصر به مردم نیست به ما نیز برمی گردد همانگونه که باید شبکه های انتقال آب را با سرمایه گذاری و جذب بخش خصوصی ترمیم کنیم تا از هدر رفت آب در شبکه ها جلوگیری شود چون در شهرهای بزرگ منابع جدید آبی نداریم.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه? هدر رفت آب در شبکه و اختلاط آن با فاضلاب و استفاده ازاین نوع آب خسارات جبران ناپذیری دارد گفت: هر متر مکعب آب آلوده در بخش شرب و بهداشت قادر است 40 متر مکعب آب سالم را آلوده و از دسترس خارج کند.
اردکانیان افزود: سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب در بخش شرب مصرف که چهار میلیارد و 300 میلیون متر مکعب فاضلاب تولید می شود که سه میلیارد آن وارد طبیعت و تنها یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب جمع آوری و باز چرخانی می شود در حالی که با بازچرخانی این منبع آبی صنعت می تواند متکی به پساب شود.
وی در پاسخ به این سوال که طرح آب های ژرف نیز در کشور ما توسط روس ها در حال مطالعه است پس چرا به­ متخصصان داخلی بها داده نمی شود؟ گفت:? صحبت بها دادن نیست بلکه طرح های جدید که مرحله مطالعاتی را سپری ­می کنند بعد از اینکه مشخص شد امکان اجرا شدن آنها وجود­و توجیه اقتصادی دارند باید به آن پرداخت و هم اکنون یک مورد طرح بررسی آب های ژرف در سیستان و بلوچستان در دست مطالعه است که تا به نتیجه نرسد سرمایه گذاری جدی بر روی آن نخواهیم داشت.
وزیر نیرو افزود: این هم یک منبع جدید آبی مانند شیرین کردن آب دریا است که مانند سایر شیوه های تامین آب در دستور کار قرار دارد اما نباید این موضوع موجب غفلت ما از صحیح مصرف کردن آب شود.
اردکانیان گفت: درست مصرف کردن آب مختص بخش شرب و خانگی نیست بلکه باید جهشی بزرگی در بخش کشاورزی رخ دهد تا بتوانیم از آب کمتر محصول بیشتر به دست آوریم و آینده کشور را بیمه کنیم.
وی افزود: وظیفه داریم و اولویت اول ما استفاده از توان داخلی است که در این زمینه ظرفیت های خوبی در بخش آب و برق وجود دارد اما طرح های پیچیده ای مانند آب های ژرف که برای نخستین بار­­در کشور ما مطرح شده باید با دقت و وسواس بیشتر مراحل مطالعاتی آن سپری شود.
وزیر نیرو گفت: دغدغه من این است ذکر این طرح ها امیدواری ایجاد کند و ما را از انجام کار سخت و پیچیده که باید با کمک مردم انجام دهیم و آن استفاده صحیح از آب موجود و آلوده نکردن منابع آبی است غافل شویم و بگوییم راه های جدیدی پیدا شده که لازم نیست ما در شیوه مصرف بازنگری کنیم.
نشست شورای عالی آب به ریاست معاون اول رئیس جمهور و با­ عضویت وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیط زیست، نمایندگان ناظر مجلس شورای اسلامی و سایر اعضای تخصصی امروز برگزار شد.