سخنگوی کاخ سفید، نامه سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به رهبران ایران را اقدامی «حزبی» و «چوب گذاشتن لای چرخ» مذاکرات هسته‌ای توصیف کرده و افزوده، ‌«انجام چنین اقداماتی، به هیچ وجه در راستای نقشی نیست که پدران بنیانگذار آمریکا برای قوه قانون‌گذاری در نظر گرفته بودند».

نامه جمعی از سناتورهای جمهوری خواه حاضر در کنگره آمریکا به رهبران کشورمان، با واکنش صریح و کم سابقه کاخ سفید روبه‌رو شد.

، به فاصله چند ساعت از انتشار نامه ۴۷ سناتور جمهوری خواه آمریکایی خطاب به مقامات کشورمان، مبنی بر اینکه «هر گونه توافق هسته‌ای میان آمریکا و ایران تنها تا پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام خواهد داشت‌»، مقامات کاخ سفید در واکنشی کم سابقه، انتشار چنین نامه‌ای را دخالت غیر قانونی در امور سیاست خارجه دولت خواندند.

نیویورک تایمز در این باره نوشت: کاخ سفید آن دسته از سناتورهای امریکایی را که در زمان رسیدن مذاکرات به نقطه‌ای حساس و سرنوشت ساز، نامه‌ای برای رهبران ایران ارسال کرده‌اند، به شدت مورد انتقاد قرار داد.

در ادامه این گزارش آمده: جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، نامه سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا به رهبران ایران را اقدامی «حزبی» و «چوب گذاشتن لای چرخ» مذاکرات هسته‌ای توصیف کرده و افزوده‌، «انجام چنین اقداماتی، به هیچ وجه در راستای نقشی نیست که پدران بنیانگذار آمریکا برای قوه قانون‌گذاری در نظر گرفته بودند».

آسوشیتد‌پرس نیز در این باره نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در حالی که تصرح کرد، تمرکزش را معطوف به این کرده ‌که آیا مذاکرات با ایران به توافق منجر خواهد شد یا نه، نامه ۴۷ سناتور آمریکایی به رهبران ایران را «غیر متعارف» خواند و گفت، برخی از اعضای کنگره نشان داده‌اند که می‌خواهند خود را با «تندروهای» داخل ایران در یک ردیف قرار دهند؛ «این یک ائتلاف غیرمعمول است».

این انتقادات را شاید بتوان صریح‌ترین و از جمله کم سابقه‌ترین انتقادات مطرح ‌توسط دولتمردان آمریکایی به اعضای پارلمان این کشور دانست؛ انتقادی صریح و بی‌پرده که سناتورهای امضا کننده نامه به کشورمان را به دخالت در امور دولت متهم می‌کند و حتی از آن صریح‌تر، این اقدام را بر خلاف وظایف سناتور‌ها می‌خواند.

این در حالی است که پیشتر، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به نامه ۴۷ سناتور، آن را فاقد ارزش حقوقی خوانده و گفته بود: به اعتقاد ما، این نامه هیچ ارزش حقوقی ندارد و صرفاً یک ترفند تبلیغاتی است. جالب‌تر اینکه در حالی که مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده و توافقی حاصل نشده، گروه‌های فشار در آمریکا آن چنان نگران شده‌اند که با توسل به شیوه‌های غیرمتعارف بیش از هر چیز نشان می‌دهند که همانند نتانیاهو با هر نوع توافقی مخالفند.