مسئول گروه قلب و عروق مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های قلبی تاکنون برای بیش از 400بیمار با موفقیت انجام شده است.

 

نداي گيلان :دکتر هدی معدنی در حاشیه همایش سلول‌های بنیادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه گیلان، با بیان اینکه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های قلبی از سال 2000 توسط  محققان کشف شد، اظهار کرد:در ایران نیز از سال 86 استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بیماری‌های قلبی شروع شد.

وی با بیان اینکه این شیوه یک نوع درمان مکمل است تصریح کرد: اصولا سلول‌های بنیادی برای درمان سکته قلبی و نارسایی قلبی استفاده می‌شود که با استفاده از سلول‌های تک هسته‌ای مشتق از مغز و استخوان بیمار است.

مسئول گروه قلب و عروق مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان با اشاره به درمان موفقیت‌آمیز سکته حاد قلبی و همچنین نارسایی قلبی با استفاده از سلول‌های بنیادی در کشور یادآور شد: برای کودکانی که به نارسایی قلبی مبتلا هستند و یا افرادی که در اثر سکته قلبی دچار نارسایی قلبی شده‌اند، از سنین کودکی (یک سالگی) تا 70 سالگی انجام می‌شود.

معدنی توضیح داد:بیماران ابتدا معاینه می‌شوند و معیارهای سلامت آنها سنجیده می‌شود و در صورت وجود تمام شرایط لازم، برای سلول درمانی انتخاب می‌شوند.

وی در پایان از موفقيت ۹۰ درصدی سلول درمانی بيماران قلبی در ايران خبر داد و خاطرنشان کرد: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های قلبی تاکنون برای بیش از 400بیمار با موفقیت انجام شده است./ايسنا