فرماندار شفت گفت: داشتن برنامه راهبردی یکی از اصول پدافند غیرعامل است.

به گزارش ندای گیلان، محمدرضا محسنی در نشست شورای پدافند غیرعامل شهرستان شفت با اشاره به اینکه همه فرصت ها در صورت عدم آگاهی می تواند به تهدید تبدیل شود و از سوی دیگر تهدید ها با برنامه ریزی و توجه به پدافند غیر عامل می تواند فرصت های  جدیدی را ایجاد نماید افزود : تمامی پروژه ها برای اجرا باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند و یا با نگاه به این اصل طراحی گردند .

وی با بیان اینکه کاهش منابع آبی زیرزمینی و گسترش خشکسالی در سال های اخیر باید مورد توجه قرار گیرد و برای مقابله با آن اقدامات پیش گیرانه انجام شود افزود : مدیریت پسماند ، نیازمند تعریف و تدوین طرح پدافند غیر عامل در این مبحث است و این راهکار می تواند از آلودگی منابع آبی و تهدید زیست محیطی جلوگیری نماید .

محسنی با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی جمع آوری فاضلاب شهری در شهرستان شفت در سال 95  مورد پیگیری قرار گرفت افزود : این طرح مراحل دریافت پیوست های زیست محیطی و پدافند غیر عامل را طی کرده است .

وی انفلوآنزای فوق حاد پرندگان را یکی از تهدیدات استان های شمالی  در سال های اخیر برشمرد و افزود : کانون های آلوده این بیماری در سال گذشته در سطح روستاهای شهرستان شفت شناسایی و در زمان مناسب اقدامات لازم انجام شد .

رییس شورای پدافند غیرعامل شهرستان شفت به آفت درختان شمشاد در سطح جنگل های این منطقه اشاره و تصریح نمود : جهاد کشاورزی و منابع طبیعی برای مقابله با این آفت و جلوگیری از گسترش آن باید طرح جامع مطالعاتی و پدافند غیرعاملی داشته باشد

وی با اشاره به اینکه مهمترین اصل در مدیریت بحران ، پیش بینی و پیشگیری است افزود : اگر دستگاه های ذیربط پیش از  سیل در شهرستان شفت اقدامات پیشگیرانه را انجام می دادند ، این خسارات گسترده به زیرساخت ها وارد نمی شد.

فرماندار شفت تغییر کاربری زمین های کشاورزی گیلان و شفت و ویلاسازی  را یک تهدید برشمرد و افزود : حفاظت از 32 هزار هکتار اراضی جنگلی در این شهرستان نیازمندی طرحی جامع با نگاه به اصول پدافند غیرعامل است  وبهره برداری صحیح از آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

وی در بخش دیگری به پاکسازی 14 هکتار از آببندان های شفت از سنبل آبی با امکانات شهرستانّ و اجرای طرح آبخیزداری در روستای امامزاده ابراهیم در سال های گذشته اشاره و افزود : آغاز عملیات اجرایی پروژه آبرسانی غرب نزدیک و عملیات عمرانی  چهار خطه شدن محور ملاسرا-شفت در راستای ایمن سازی راه و سلامت شهروندان و اقدامی پیش گیرانه در مقابل تهدید ها است که می بایست سالها پیش انجام می شد .

محسنی با اشاره به اینکه اجرا و بهره برداری از سد لاسک از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی جلوگیری می نماید و سبب می شود بارش های فصلی مدیریت شود افزود : داشتن برنامه راهبردی یکی از اصول پدافند غیرعامل است .

گفتنی است در جریان این نشست  حکم صادره از سوی مصطفی سالاری استاندار گیلان مبنی بر انتصاب محمدرضا محسنی به عنوان رییس شورای پدافند غیرعامل شهرستان شفت توسط امیر محمدپور مدیرکل پدافند غیرعامل این استان به وی اهدا گردید.