خوردن برخی از مواد غذایی قبل از خواب می تواند در فرآیند خواب شما اختلال ایجاد کند،بیدار شدن در صبح را برای شما سخت کند یا هنگام بیدار شدن از خواب بسیار کسل و خسته باشید.اما کدام غذاها را نباید قبل از خواب خورد؟

به گزارش ندای گیلان،برخی از مواد غذایی هستند که مصرف آنها قبل از خواب فکر خوبی نیستند، نه فقط بخاطر میزان کالری موجود در آنها. مطالعات نظریه‌ا‌ی که خوردن غذا در اواخر شب تاثیراتی منفی کمتری بر سلامت افراد نسبت به صبح خیلی زود می‌گذارد، را رد می‌کند.

بنابراین در رابطه با موضوع رژیم غذایی مشکلی وجود ندارد و جای نگرانی نیست: چرا که در این لیست از خوراکی‌ها تعدادی از مواد غذایی هستند که کم-کالری‌ و بسیار سالم‌اند. نگران‌کننده‌تر از اندازه‌ی دور کمرتان، غذاهایی هستند که ویژگی‌های منفی دیگر بر روی بدن شما دارند.

برخی از این مواد‌خوراکی حتی می‌توانند باعث شوند که در طول شب چندبار بیدار شوید، به طرز خشمگینانه و عصبانی‌کننده‌ای شما را از خواب بیدار می‌کند.

شما به استراحت نیاز دارید، مخصوصاً در هنگام شب، به دلیل نقش حیاتی خواب در حفظ چرخه‌ی طبیعی انرژی‌، حفظ و تنظیم ساعت بدنی‌تان و افزایش میزان متابولیسم.

۱. خوردن برخی از غذاها قبل از خواب فکر خوبی نیست، نه فقط به دلیل میزان کالری آنها.

۲. مواد غذایی خاصی که دلیل شب بیداری و مسئول اختلالات در هضم غذا هستند.

۳. حتی باید از مصرف بعضی از مواد غذایی اورگانیک و مفید برای سلامتی هم مانند گوجه‌فرنگی و هندوانه قبل از خواب خودداری شود.

مجله علم ورزش لیست ۱۳ تایی از این موادغذایی را گردآوری کرده‌ است. اگر می‌خواهید که تا سرخود را روی بالش گذاشتید، خواب‌تان ببرد، از خوردن این مواد غذایی قبل از خواب اجتناب کنید.

۱. ژامبون، گوشت ‌فرآوری‌شده (بیکن)

گوشت‌های فرآوری شده از آنجایی که حاوی چربی بسیاری هستند، همانطور که می‌دانید، بنابراین هضم و سرانجام خواب را دچار اختلال می‌کند. اگر مقدار زیادی گوشت بیکن (ژامبون و گوشت فرآوری‌شده) بخورید، خودتان متوجه می‌شوید که پس‌از گذشت چند ساعت از خوردن آن دچار ناراحتی معده شده‌اید.

علاوه‌بر آن ماده‌ی محرک شیمیایی تیرامین موجود در هر برش از آن سبب تاخیر در هضم و به‌دنبال آن بی‌خوابی رخ می‌دهد و همین کافی است که مانع خوابیدن‌تان شود. این روند تا زمانی ادامه می‌یابد که پروسه‌ی هضم آن تمام شود. بهترین گوشت برای مصرف، گوشت فیله‌ی بوقلمون است، که حاوی تریپتوفان است، ترکیبی که بیشتر سبب به‌خواب رفتن می‌شود تا از آن جلوگیری کند.

۲.‌ غلات و یا انواع برشتوک

غله‌ها مواد خوراکی خوشمزه و اسنک‌مانندی هستند که سریع هم آماده‌ی نوش‌جان کردن می‌شوند. اغلب این برشتوک‌ها را با شیر می‌خورند، که خود سبب رسیدن موادمغذی غنی موجود در  شیر-مانند تیریپتوفان (مگر اینکه بلافاصله پس‌از خارج کردن برشتوک از جعبه‌‌ی آن میل شود.) به بدن می‌شوند.

 

اما بسته‌های آماده‌ی خرید در مغازه‌ها مملو از شکر و شیره است. با گلوکز وارد شده در خون و حجم زیادی از انرژی که وارد بدن‌تان می‌شود باید به مهمانی بروید نه اینکه بخوابید. ورود شکر فراوان به درون بدن به‌دنبال خوردن این نوع غله‌ها قبل از خواب عمل صحیحی نیست.

۳. پنیر

پنیر موتزارلا بهترین پنیر برای مصرف‌ است که از نظر کیفیت و سلامت از تمام فرآورده‌‌های لبنی بی‌ضرر‌تر است، اما این تمام ماجرا نیست.

اگر چه پنیر محصول لبنی بهتری از سایر لبنیات است، اما پنیر حاوی ماده‌ی تیرامین (ترکیبی که از طریق فرآیند تخمیر و پوسیدگی بدست‌ می‌آید)، که این ماده مانند کافئین ذهن را واردار می‌کند تا مدت طولانی بیدار بماند، فرقی نمی‌کند که چه ساعتی از شب یا روز باشد.  موتزارلا پنیری است که از طریق تخمیر و ماندن به مدت طولانی(تاحد فاسد شدن) بدست نمی‌آید، بنابراین مصرف آن از این نظر مطمئن است.

۴. شکلات

شکلات محبوب‌ترین ماده‌ی غذایی در هنگام شب و موقع استراحت است. چه کسی خوردن بسته‌ی شکلات تلخ همراه با شیر یا شیر‌شکلات و سایر این خوراکی‌های خوشمزه را دوست ندارد؟ اما باید بدانید که هر چیزی که خوشمزه باشد لزوماً سالم نیست.

 

مخصوصاً زمانی که ندانید موقع مصرف این قبیل خوراکی‌ها چه زمانی است. مصرف شکلات، آن‌هم شکلات تلخ که درصد بیشتری از ماده‌ی کافئین را نسبت به انواع دیگر شکلات‌ها دارد، در زمان‌خواب مناسب نیست.

همچنین حاوی ماده‌ی تئوبرومین است. نتیجه‌ی مصرف شکلات زیاد، ورود مقدار زیادی تئوبرومین به بدن است که این ترکیب شیمیایی سبب افزایش تعداد ضربان قلب و هوشیاری می‌شود.

 

۵. میوه‌های خشک ‌کرده (خشکبار)

میوه‌های خشک کرده (خشکبار)، اسنک سالم و غنی از چربی‌ها خوب هستند و این بهترین تعریف برای وصف خشکباری مانند بادام وسایر مغز‌ها است، اما خوراکی مناسبی برای قبل از خواب نیست.

فیبر بالای موجود در آن و شکر قبله‌ای که با خوردن آن وارد بدن‌تان می‌شود و داخل شکاف‌های روی پوست و چروک‌های پوستی انباشته می‌شود، باعث شده که این خوراکی جز آن‌دسته خوراکی‌هایی قرار بگیرد که انتخاب مناسبی برای زمانی که چراغ‌ها را خاموش می‌کنید، نباشد.

۶. سیب‌زمینی سرخ‌کرده

این جمله را باید در مورد هرچیز سرخ کردنی بکار برد که نباید سرخ‌کردنی‌ها را قبل از خواب مصرف کنید. اما هرچه فکر کردیم نتوانستیم دلایلی برای چشم‌پوشی از فواید ماهی سرخ‌کرده، بیاوریم.

 

روغن زیادی که برای سرخ‌کردن سیب‌زمینی و یا سایر مواد غذایی بکار می‌رود، گوارش و هضم‌ و جذب غذاها را مختل می‌کند. همان‌طور که می‌دانید گوارش (هضم) چربی دیرتر از پروتئین و قند صورت می‌گیرد و این مسئله می‌تواند مانع دراز‌کشیدن و خوابیدن راحت در شما شود.

 

۷. بستنی

از توضیحاتی که تاکنون داده‌شد، متوجه شدیم که دو چیز را نباید قبل از خواب مصرف کنیم. یکی قند، به‌دلیل افزایش سطح انرژی در بدن و یکی چربی، به دلیل سخت (دیرهضم) بودن آن. بستنی که خوردن آن در زمان خواب و جلوی تلویزیون یا هنگام فیلم دیدن بسیار لذت‌بخش است، هردوی این‌ها را دارد. آن‌هم به میزان بالا. اگر بستنی با طعم قهوه یا شکلات بخورید، کافئین را نیز وارد بدن‌تان می‌کنید.

۸. سبزیجات خام

خوردن سبزیجات خام بویژه کرفس و بروکلی از آن‌دسته خوراکی‌هایی هستند که هضم‌شان برای دستگاه گوارش ‌دشوار است. پس از خوردن این نوع سبزیجات، معده‌تان شروع به کار بر روی هضم این مواد می‌کند و به‌شدت عمل گوارش بر روی آنها انجام می‌شود. این فرآیند می‌تواند شما را برای ساعت‌ها بیدار نگاه دارد.

۹. گوشت قرمز

مصرف گوشت قرمز  قبل از خواب نیز مانند سبزیجات خام، موادغذایی با چربی‌بالا، اسنک‌های غنی از فیبر، خواب را مختل می‌کند. این خوراک‌ها در داخل شکم‌تان می‌ماند و انرژی‌تان را می‌گیرد.

 

اتفاقی که دوست ندارید هنگام استراحت کردن رخ دهد. هر ماده‌ی غذایی که دارای پروتئین بالا باشد، هضم آن برای دستگاه گوارش سخت است. خوراکی‌هایی مانند ماست و گوشت بوقلمون مصرف کنید، چرا که حاوی مقدار متوسطی از پروتئین هستند که راحت و زودهضم‌تراند.

۱۰. اسموتی

در حالی که اسموتی‌ها نوشیدنی‌های مناسبی برای پس از ورزش یا در هنگام صبح، صبحانه‌ای کامل بشمار می‌آیند یا اسنک‌هایی مقوی برای مصرف در طول روز هستند، اما گزینه‌ی مناسبی برای مصرف قبل از خواب نیستند (مگر داخل آنها از هیچ میوه‌ای استفاده نکنید).

اسموتی‌ها حاوی شکر و پروتئین بسیار بالایی هستند(با وجود طبیعی تهیه شدن، بدون هیچگونه شیرین‌کننده‌ی مصنوعی) که سطح انرژی را تا میزان بسیار زیادی بالا می‌برد و با این انرژی بسیار بالا دیگر در پوست خود نمی‌گنجید.

۱۱. غذاهای تند

این غذاها، خوراک‌های ممنوع در زمان خواب هستند، به دلایلی کاملا ًمشخص. نخست اینکه ضربان قلب‌تان را بالا می‌برد (که این خبر خوبی به‌منظور آرامش در سیستم بدن‌تان برای داشتن خواب مناسب و کافی، نیست) علاوه‌ برا ین، خوراک‌های افزاینده‌ی متابولیسم، حواس‌ چشایی و بویایی‌تان را تحریک می‌کند و همچنین معده‌ی‌تان را به دلیل داشتن میزان بالای اسیدیته، ناراحت می‌کند.

نتیجه؟ سوزش معده و احساس سوزش در قلب که باعث می‌شود که تا ساعت‌ها بدور خود بپیچید و از درد ناله کنید.

 

۱۲. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی هم مانند پنیر خوشمزه‌ی موجود در لیست ۱۳تایی ما، حاوی تیرامین است. ترکیب شیمیایی که می‌تواند تولید نوراپی‌نفرین– neurotransmitter (نئوترانسمیتر،ماده‌ی انتقال دهنده‌ی پیام‌ها در اعصاب) را تحریک کند.

 

که این موضوع سبب تحریک فعالیت هرچه بیشتر مغز می‌شود. آیا می‌خواهید که به‌جای خوابیدن شب ‌را تا صبح فکر کنید و مغز‌‌تان را آشفته کنید؟ پس کمی گوجه‌فرنگی بخورید.

۱۳. هندوانه

هندوانه اگرچه میوه‌ایی خوشمزه و هیدراته‌کننده‌ی بدن است، اما پراز آب است، خودتان شنیدید که گفتیم آب. آب زیاد در بدن همان‌طور که می‌دانید در بدن نمی ماند. (مطمئن هستیم که می‌دانستید) و مجبورتان می‌کند که نصف‌شب از خواب بیدار شوید و به‌سمت توالت بدوید.

این پریدن از خواب به‌طور ناخواسته آن‌هم چندین بار در طول شب، شما را کسل می‌کند و صبح هنگام بیدار شدن از خواب، اولاً که دیر از خواب بیدار می‌شوید و دوم هم احساس خواب‌آلودگی می‌کنید.