وزیر بهداشت با اشاره به اینکه واکسن را از سه مسیر دنبال می‌کنیم؛ یک مسیر ساخت داخل است و اعتقاد داریم همه انرژی را باید برای تولید داخلی بگذاریم، افزود: ما واکسن را به عنوان یک محور دنبال کردیم و تا بهار آینده واکسن‌ساز معتبر دنیا می‌شویم، اگر همه سلول‌ها و جانم را فدا کنم این مسیر را می‌رویم.

به گزارش ندای گیلان،وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: رنج‌نامه‌ای که از تحریم‌ها کشیدیم را برای بعد می گذارم اما به شدت و به شدت بر ما و مردم فشارهای ظالمانه وارد کردند و در این شرایط سخت عزیزان ما در بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی اعلام کردند همه ما هستیم و همه آنها در صحنه بودند و هستند و عزت جمهوری اسلامی هم با این همدلی و همراهی حفظ شده است.

وی با اشاره به اینکه هلال‌احمر و صدا و سیما هم با شیوع کرونا تمام‌قد به‌عرصه آمدند، تصریح کرد: اقتصاد ما در کرونا آسیب دید اما این آسیب کمتر از آسیب‌های دیگر کشورها بود زیرا پروتکل‌هایی نوشتیم تا معیشت مردم کمتر آسیب ببیند و بعضی از کشورهای اروپایی بعد از ما پروتکل‌ها را نوشتند و بعضی از پروتکل‌های آنها از ما کپی‌برداری شده است.

بُرد در کرونا بُرد جمهوی اسلامی و عزت ملی است

نمکی تصریح کرد: بُرد در کرونا بُرد جمهوی اسلامی و عزت ملی است و خدایی نکرده شکست در کرونا هم شکست و فضاحت جمهوری اسلامی‌ست.

وی اضافه کرد: منتظر بودند ما زانو بزنیم و همه راه‌ها را بسته بودند و زمانی که می‌خواستیم ماسک بیاوریم، شب تا صبح نشسته بودم که به من زنگ می‌زدند و می‌گفتند در فرودگاه فلان آمریکایی‌ها قفل کرده‌اند بعضی از دارها تجهیزات نیازمند بودیم گرچه خودمان را آماده کرده بودیم و یک بیمار در پشت درب بیمارستان قم و گیلان معطل نشد، زیرا ما سنگرآرایی کرده بودیم و با شیوه بسیجی و برگرفته از دفاع مقدس صحنه را طوری آماده کردیم که سنگر برای مقابله با ویروس دشمن آماده بود.

نمکی با اشاره به اینکه ایران مقتدر دچار تحریم، به ازای هر یک‌هزار نفر ۱٫۶ تخت دارد و فرانسه در بدترین شرایط ۷ تخت به ازای هر یک‌هزار نفر دارد، گفت: اما آنها دیدند که این سرزمین چه موفقیت‌هایی با غیرت، همت و رشادت خلق کرد.

وی با درود به روح شهدا ابراز داشت: صحنه جنگ را برای ایران در کشورهای همسایه ایجاد کرده بودند و سردار سلیمانی یک هزار کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهای کشور این صحنه را مدیریت کرد تا توطئه‌ای به صورت موزیانه به این مملکت ورود نکند.

نمکی ادامه داد:چه شد با پیش‌بینی‌های دنیا که باید یک‌هزار و ۲۰۰ مرگ داشته باشیم به مرگ دو رقمی نزدیک می‌شویم و انگلیس از یک‌هزار مرگ و آمریکا از ۳ هزار و ۵۰۰ مورد مرگ رد کرده است؛ اگر از من بپرسید می‌گویم، نخست فضل الهی و این پاداش قومی‌ست که بر اصول و مبانی اعتقادی خود می‌ایستد و از خداوند پاداشش را می‌گیرد و دوم رهبری متفاوت از جهان زیرا نقش رهبری در هدایت، حمایت و رعایت داشت بی‌نظیر بود در حالی که ترامپ دیوانه به‌هیچ پروتکلی پایبند نبود.

وی ادامه داد: سومین اتفاق برای مدیریت کنترل کرونا همین جمع صمیمی مدیران ماست و این وفاق شاه‌بیت پیروزی در این غزل است و هیچ جای دنیا ما این وفاق را نداریم و این وفاق برگرفته از وفاق دوران دفاع مقدس است.

فازهای اجرایی مقابل کرونا

وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون فلج اطفال را انجام دادیم، دیدم با تیم بهداشت و درمان نمی‌توانم، گفتم می‌توانیم بچه بسیجی‌ها را در کنار ما قرار دهید و ما کاری کردیم کارستان و حتی به کمک افغانستان رفتیم.سال گذشته می‌خواستیم، فشار خون را کنترل کنیم، باز هم با بچه‌های بسیج و سایر مجموعه‌ها کنار هم قرار گرفتیم و ۳۰ میلیون و ۷۰۰ فشار خون را کنترل کردیم.

نمکی خاطرنشان کرد: وقتی کرونا آمد دو فاز را اجرا کردیم؛ یک فاز سنگرآرایی و یکی هم فاز حمله به ویروس و توانستیم مرگ‌ها را به ۴۰ مورد در روز در یک مدت کوتاه برسانیم و طی ۵۰ روز از واردکننده ماسک و لباس پرسنل به تولیدکننده و صادرکننده برسیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۵۰۰ تخت آی‌سی‌یو راه‌اندازی کردیم، گفت: به غیر از شیوه جهادی و بسیجی نمی‌شود مملکت را اداره کرد و امروز در نقطه خوبی از مدیریت ایستاده‌ایم و این همدلی و وفاق و حمایت خدا، رهبری و ستاد ملی مبارزه با کرونا جواب داد اما همواره نگران هستم با عادی‌انگاری اوضاع به سیاه‌چاله‌ای برگردیم که در اردیبهشت ماه برگشتیم.

وی توصیه کرد: تقاضا دارم این تیم و وفاق را سست نکنید و کم‌شدن موارد موجب کم‌شدن پیوند شما به هم نشود، زیرا ممکن است هر آن گل‌هایی از هر گوشه زمین به شما زده شود، این ویروس یکی از پیچیده‌ترین مخلوقاتی‌ست که تا به امروز پا به عرصه جهان گذاشته است و ما با شطرنج بازی می‌کنیم.

نمکی تأکید کرد: هر کس فکر کند، واکسن تنها علاج بیماری است حرف عالمانه‌ای نزده است، واکسن کووید ۱۹ برای خودش مسائل خاصی دارد و با واکسن فلج اطفال و سرخک کاملا فرق می‌کند و نمی‌دانیم چه خواهد کرد و چقدر ایمنی می‌دهد.

وی ابراز کرد: امیدهایی برای واکسن داریم اما باید بپذیریم این ویروس مهمان مستمرتری است که باید از خانه بیرونش کنیم و با قبول این واقعیت اما نباید این سرمایه اجتماعی شکل‌گرفته را از بین ببریم زیرا این سرمایه اجتماعی می‌تواند برای همه مصیبت‌های آینده نظام حفظ شود.

نمکی تاکید کرد: تست را یک عدد کم نکنید، بلکه ۱۰ عدد بیشتر کنید و خواهش من است که مثبت‌های نهفته را خانه‌به‌خانه پیدا کنید، زیرا تست بزرگترین راهکار مبارزه با ویروس است و درمانگاه‌های ۱۶ ساعته تعطیل نشود که ما هزینه آن را می‌دهیم زیرا مردم باید به نزدیک‌ترین محل دسترسی داشته باشند و دارو و درمان رایگان به عنوان مشوق باشد.

وی اضافه کرد: حتی به اتباع غیرمجاز هم در دوران شیوع کرونا باید مدارا شود تا دیگر افراد را مبتلا نکنند.

منتظر واکسن ایرانی هستم تا تزریق کنم

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: ۵۲ هزار مجوز استخدام گرفتیم که ۲۰ هزار پرستار را شامل می‌شود؛ آنچه برای زیرساخت شبکه بهداشت و درمان نیاز است را اعلام کنید و امسال با وجود تحریم‌ها و فشارها ۱۰ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی را افتتاح می‌کنیم.

 وی با اشاره به اینکه واکسن را از سه مسیر دنبال می‌کنیم؛ یک مسیر ساخت داخل است و اعتقاد داریم همه انرژی را باید برای تولید داخلی بگذاریم، افزود: ما واکسن را به عنوان یک محور دنبال کردیم و تا بهار آینده واکسن‌ساز معتبر دنیا می‌شویم، اگر همه سلول‌ها و جانم را فدا کنم این مسیر را می‌رویم، راه دوم تولید مشترک و راه سوم خرید واکسن برای گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله افراد با سن بالا، کادر درمان و گروه‌های خطرپذیر است.

نمکی ابراز داشت: نمی‌توانیم به مردم‌مان دروغ بگوییم، به دلیل مصلحت به مردم دروغ نمی‌گویم. نمی‌توانم منبعی را از منبع غیرمعتبر بیاورم و بگویم ما داریم واکسینه می‌کنیم زیرا اگر یک شوک در مملکت اتفاق افتاد من به عنوان وزیر بهداشت باید پاسخگو باشم.

وی خاطرنشان کرد:عن‌قریب واکسن وارد کشور می‌شود و در کشورهایی که می‌شنوید دارند واکسینه می‌کنند، می‌خواستند با ما هم همین کار را کنیم اما ما نتوانستیم ملت‌مان مورد آزمایش قرار گیرد و نمی‌گذاریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: ساخت واکسن ایرانی به عنوان یک افتخار ملی در آینده نه چندان دور کسب می‌شود و به استحضار مردم شریف خواهد رسید و خودم و خانواده و نزدیکانم منتظر واکسن ملی ایرانی هستیم تا تزریق کنیم.