ی برنامگی در بازار عرضه و تقاضا موجب شده است تا صرفه برنجکاری در گیلان به پایین ترین حد خود در دهه های اخیر برسد و انگیزه کشاورزان را کاهش داده بطوریکه خطر تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آینده بدلیل عدم صرفه اقتصادی تولید برنج، آینده کشاورزی استان را تهدید می نماید.

یادداشت:

برنج یکی از محصولات استراتژیک تولیدی در شمال کشور است که سهم بسزایی در سفره و برنامه غذایی مردم کشور داشته و اقتصاد بیشتر مردم شمال، خصوصا گیلانیان وابستگی انکار ناپذیری به رونق آن دارد.

با وجود به واردات بی رویه و قاچاق برنج در سال اخیر، ۱۰۰ ها تن برنج در انبار های کشاورزان موجود است که با کاهش قیمت و عدم تقاضا مواجه شده تا موجبات ضرر کشاورزان تلاشگر را فراهم کند.

دولت باید با کارشناسی مناسب بر روی ارقام مختلف برنج، با خرید تضمینی و فراهم آوری شرایط صادرات، اقتصاد کشاورزان برنجکار را نجات دهد.

بی برنامگی در بازار عرضه و تقاضا موجب شده است تا صرفه برنجکاری در گیلان به پایین ترین حد خود در دهه های اخیر برسد و انگیزه کشاورزان را کاهش داده بطوریکه خطر تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آینده بدلیل عدم صرفه اقتصادی تولید برنج، آینده کشاورزی استان را تهدید می نماید.

کشاورزان شهرستان های فومن و شفت طبق گزارش سازمان جهاد کشاورزی، سالانه حدود ۹۰ هزار تن برنج سفید تولید میکنند که با توجه به کاهش حداقلی ۳۰ هزارتومان در قیمت هر کیلو برنج از ۱۰۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان و عدم تقاضا برای خرید، حدود ۳ هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشاورزان فومنی و شفتی خسارت وارد کرده است تا تولید کنندگان برنج از توان رقابتی و مقابله با تورم های افسارگسیخته اقتصادی ناتوان شوند و مجموعه اقتصادی فومنات نیز از عدم ورود این حجم از نقدینگی قابل توجه به منطقه ضرر کرده باشد.

حمیدرضا امام پناهی-کارشناس

  • نویسنده : حمیدرضا امام پناهی