معاون درمان علوم پزشکی گیلان گفت: در حوزه بیمارانی که نیازمند تجهیزات گران قیمت هستند پوشش خدمتی مناسب برقرار نشده و بیماران در صف نوبت‌های بلندمدت قرار دارند.

حسین اتحاد در گفت‌وگو یی اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت به‌طور کامل در گیلان اجرا می‌شود و با وجود بحران‌های مالی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جراحی‌های اورژانس و بیماران اورژانسی در این طرح به‌خوبی تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه چالشی که با آن روبه‌رو هستیم در زمینه خدمات رسانی به بیماران غیراورژانسی است، گفت: در حوزه بیمارانی که نیازمند تجهیزات گران قیمت هستند هنوز چالش جدی داریم و پوشش خدمتی مناسب و دلخواه برقرار نشده و بیماران در صف نوبت‌های بلندمدت قرار می‌گیرند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با  بیان اینکه تعداد مراجعان به اورژانس‌ها سیر صعودی دارد، تصریح کرد: خدمت رسانی در اورژانس‌های مراکز درمانی افزایش چشمگیری یافته است.

اتحاد با اشاره به اینکه لیست تمامی اقلام و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران در سایت وزارت بهداشت تهیه شده است، اعلام کرد: پزشکان و جراحان تنها مجاز به انتخاب اقلام تعیین شده هستند و هیچ وسیله پزشکی خارج از این استاندارد برای بیمار تهیه نمی‌شود و نظارت کامل روی این فرآیند صورت می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه بهبود و پایش فرآیندها و چابکی در ارائه خدمات سلامت جزء استراتژی‌های دانشگاه علوم پزشکی گیلان است، افزود: ما به‌دنبال تسهیل فرآیندها در بیمارستانها هستیم تا از سردرگمی مراجعان به مراکز درمانی کاسته شده و معطلی‌ها به حداقل رسانده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: روز به روز نظارت بر حضور پزشکان بر بالین بیماران افزون‌تر می‌شود تا شرایط مطلوب‌تری برای بیماران فراهم سازیم.

اتحاد با اشاره به اینکه رعایت خلوت بیماران از اصول اخلاقی و حرفه‌ای پزشکی است، گفت: حجم زیاد بیماران در کلینیک‌های تخصصی در برخی موارد سبب عدم رعایت حریم بیمار شده که این مشکل با افزایش نظارت و افزودن تعداد کلینیک‌های دولتی برطرف می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر از مهمترین تهدیدهای سلامت جامعه محسوب می‌شوند، تصریح کرد: در مراحل آخر مطالعاتی، طرح  کشف و درمان بیماری‌های غیرواگیر هستیم که این طرح می‌تواند به‌عنوان پایلوت کشوری هم مطرح شود و نیازمند یک عزم ملی است.

وی با اشاره به اینکه بیماری‌های غیرواگیر شامل سرطان‌های گوارشی و پستان و بیماری‌های قلبی و عروقی و فشارخون بالا و دیابت به‌عنوان بیماری‌های هدف هستند، گفت: کارگروههای تخصصی جهت تأمین امکانات و تجهیزات لازم و نیروی انسانی متخصص در دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تلاش هستند تا جمعیت کل استان در این طرح تحت غربالگری قرار گیرند.

اتحاد با بیان اینکه در زمینه بیماری‌های غیرواگیر،گام نخست، غربالگری است و چالش اصلی درمان دقیق موارد شناسایی شده بیماری است، تاکید کرد: وقتی نتیجه غربالگری مثبت شد باید به سوی درمان پیش رفت و در این راستا نیازمند افزایش راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه و تخصصی در گیلان هستیم.تسنیم