گروه فرهنگ و ادب – «ما بس که نپریدیم پریدن یادمون رفت/ تو راه موندیم و دیگه رسیدن یادمون رفت»؛ با جادوی نت‌هایش خاطرات‌مان شکل گرفت، از تاراج و هامون تا قصه‌های مجید و خواهران غریب؛ اما خالق بخشی از خاطرات‌مان، ناصر چشم‌آذر، آهنگساز و موسیقیدان نام آشنا و خالق آثار به یادماندنی فراوان، دیروز […]

گروه فرهنگ و ادب – «ما بس که نپریدیم پریدن یادمون رفت/ تو راه موندیم و دیگه رسیدن یادمون رفت»؛ با جادوی نت‌هایش خاطرات‌مان شکل گرفت، از تاراج و هامون تا قصه‌های مجید و خواهران غریب؛ اما خالق بخشی از خاطرات‌مان، ناصر چشم‌آذر، آهنگساز و موسیقیدان نام آشنا و خالق آثار به یادماندنی فراوان، دیروز در سن 67 سالگی از دنیا رفت.
ناصر چشم‌آذر در 10 دی 1329 در اردبیل متولد شد. از همان کودکی پدرش اسماعیل چشم‌آذر که خودش دیپلمه هنرستان موسیقی بادکوبه بود و کمانچه، پیانو، تار، آکاردئون و دف می‌زد و همزمان در صنعت ساخت ساز هم فعال بود و کمانچه، دف و تار می‌ساخت و به او موسیقی آموخت. ناصر در همان کودکی به فراگیری نواختن آکاردئون پرداخت.
ناصر چشم‌آذر در گفت‌وگویی گفته بود: «تمام این احساسات که شما از آن حرف می‌زنید، از یک نت می‌آید. یک نت که به آن می‌گوییم نت پدال یا پایه. این نت پایه را هیچ‌کس به من یاد نداد، جز پدرم. حالا من اولین اتود و اولین قطعه‌ای که پدرم با آکاردئون به من یاد داد و خودش با کمانچه می‌زد را برای شما می‌زنم و امیدوارم جواب همه سوالات توی ذهن‌تان را با همین بدهم … صادقانه می‌گویم. اولین نت‌هایی که از پدرم یاد گرفتم، همین بود. یعنی از اینجا شروع کردم.»
ناصر، 12 ساله بود که ‌همراه پدرش وارد ارکستر آذربایجانی رادیو ایران شد. ناصر در ۱۳ سالگی جایزه ویژه موسیقی را در مقطع دبیرستان به‌ خاطر نواختن آکاردئون دریافت کرد و تا 16 سالگی در اداره کل هنرهای زیبا کشور از طریق ‌موسیقی های فولکوریک، ارمنی، آشوری و ایرانی به فعالیت پرداخت. او در ۱۷ سالگی رهبری کنسرت ترتیب داده شده در سفارت ایران در عراق را برعهده گرفت و اینگونه مسیر موفقیت‌های چشمگیرش را آغاز کرد.
ناصر چشم آذر در سال 1349 برای گذراندن دوره جاز به آمریکا می‌رود و پس از بازگشت سرپرستی ارکستر شوی تلویزیونی پرویز غریب افشار را برعهده گرفت. او در محضر استادانی چون مرتضی حنانه و ملیک اصلانیان دوره‌های تکمیلی را سپری کرد. در سال ۱۳۵۷ به مدت ۵ سال دوباره برای تکمیل دوره موسیقی جاز و موسیقی فیلم به آمریکا بازگشت.
او پس از بارگشت به ایران، با ساخت موسیقی متن فیلم «تاراج» در سال 1363 فعالیتش در حوزه ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد و پس از آن با ساخت شاهکارهایی مثل موسیقی «خواهران غریب»، «قصه‌های مجید»، «قارچ سمی»، «شمعی در باد» و … کار خود را ادامه داد.
این آهنگساز چندین بار در جشنواره فیلم فجر کاندید و برنده بهترین سیمرغ بلورین موسیقی شد. ناصر چشم‌آذر برای موسیقی متن فیلم‌های «هامون» و «خواهران غریب» کاندیدای بهترین سیمرغ بلورین موسیقی متن فیلم شد و یک بار در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر برای «بلندی های صفر» و «چشم شیطان» سیمرغ بلورین برد و یک بار دیگر در بیستمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «قارچ سمی» سیمرغ بلورین دیگری به او اهدا شد.
او آلبوم‌هایی مثل «خواهران غریب»، «شکوفه های ایران»، «شب های تهران»، «باران شادی» و «طلوع عشق» را منتشر کرده است. یکی از شناخته‌‌شده‌ترین آلبوم‌های او «باران عشق» است، او در سال 1373 این آلبوم بی‌کلام را با 8 ترک منتشر کرد.
ناصر چشم‌آذر همان‌طور که آهنگساز مطرحی بود، در تنظیم‌کنندگی هم تبحر داشت. او تنظیم ترانه‌های ماندگاری چون «مداد رنگی»، «خدای آسمون‌ها»، «شب عشق»، «سوغاتی»، «هجرت»، «بزن تار»، «شانه‌هایت»، «عید شما مبارک»، «عسل چشم»، «رودخونه‌ها»، «گریه نکن»، «انار انار»، «مگیرش از من»، «دلم تنگه»، «گل‌واژه»، «فردا تو می‌آیی»، «زائر» و … را به عهده داشت و با آهنگسازانی مثل پرویز اتابکی، صادق نوجوکی، جهانبخش پازوکی، حسن شماعی‌زاده و سیاوش قمیشی همکاری کرده است. از آخرین فعالیت‌های چشم آذر می‌توان به برپایی کنسرت «نوستالژی» همراه با اشکان خطیبی اشاره کرد که اسفند ماه سال گذشته در تالار وحدت با مروری بر آهنگ‌های معروف خودش برگزار شد. همچنین قرار بود او اردیبهشت ماه سال جاری کنسرت‌هایی را به تهیه‌کنندگی رسول ترابی در تالار وحدت تهران برگزار کند.
سید محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت ناصر چشم‌‌آذر آهنگساز را در پیامی تسلیت گفت. در متن پیام معاون امور هنری وزیر ارشاد آمده است: «ناصر چشم‌آذر از آهنگسازان ارزشمند با ساخته‌ها و نواهای خود لحظه‌های ماندگاری را رقم زد و نمونه‌های خاطره انگیزی از موسیقی بی کلام از جمله «باران عشق» را به یادگار گذاشت. درگذشت این هنرمند گرانقدر را به خانواده‌اش، جامعه هنری و دوستداران هنر تسلیت می‌گویم و علو درجات را برای زنده یاد چشم آذر از درگاه خداوند متعال خواستارم.»
همچنین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام تسلیتی نوشت: «درگذشت استاد ناصر چشم‌آذر موجب اندوه و تاثر دوستداران موسیقی و همه کسانی است که در تمام سال‌های گذشته با خلاقیت‌ها و آفرینش‌های متنوع و زیبای ایشان آشنا بوده و از هنر و توانایی‌های این هنرمند دوست داشتنی موسیقی ایران لذت برده‌اند. دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت استاد چشم آذر را به خانواده گرانقدر، دوستداران ایشان و جامعه موسیقی ایران تسلیت گفته و رحمت الهی را برای او آرزومند است.»
داریوش مهرجویی که ناصر چشم‌آذر برای چند فیلم سینمایی مهم او موسیقی ساخته نیز درباره این آهنگساز به ایلنا گفت: آقای چشم‌آذر موسیقی‌دان برجسته‌ای بود. به نظر من در زمینه موسیقی پاپ و فیلم خیلی موفق بود. کارهایی که با من انجام داد، عالی بود؛ مثل «هامون»، «اجاره‌نشین‌ها»، «بانو»، «میکس» و «دختردایی گمشده». در این فیلم‌ها با من همکاری داشت و خیلی هم کارش خوب بود.
او با بیان اینکه «همه دوستان ما یکی یکی دارند از دنیا می‌روند» درگذشت ناصر چشم‌آذر را مایه تاسف خواند و گفت: آقای چشم‌آذر ذوق و شوق زیادی برای موسیقی داشت و فقدانش خیلی فاجعه است. به همه دوستان، هنرمندان، موزیسین‌ها و خانواده آقای چشم‌آذر تسلیت می‌گویم و امیدوارم این غم آخرشان باشد. پیکر زنده‌یاد ناصر چشم آذر آهنگساز و نوازنده پیشکسوت ساعت ۹ صبح روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه از مقابل تالار وحدت تهران به سمت قطعه هنرمندان
بهشت زهرا (س) تشییع می‌شود.