بحث كمك حماس به آل سعود در جنگ با يمن مطرح شد ولي در آن زمان هيچ يك از مقامات ايراني و منطقه اي اين خبر را تائيد نكردند تا روز آخر ماه رمضان كه خالد مشعل عازم رياض شد و همدستي حماس با سعودي‌ها را علني كرد.

به گزارش سرویس سیاسی ندای گیلان،روزنامه ی قانون امروز در سرمقاله اش نوشت:

بيداري اسلامي يا همان بهارعربي از تحولات بزرگ در منطقه بود كه تعريف جديدي را وارد  معادلات خاورميانه كرد.كشورها و گروه‌هاي سياسي موثر در منطقه با ياركشي‌ها، مرزبندي‌هاي خود را با يكديگر مشخص كردند. در اين بين عربستان،تركيه در يك سو بودند، قطر در يك سمت و جمهوري اسلامي ايران نيز جايگاه ويژه خود را داشت. اين بازي براي زماني بود كه هنوز بحران سوريه به وجود نيامده بود.بعد از حوادث سوريه، جمهوري اسلامي‌ايران مواضعي را اتخاذ كرد كه به مذاق برخي همپيمانان ايران در منطقه خوش نيامد و حماس نيز در آن دسته‌بندي قرار مي‌گرفت.حماس از آنجايي كه جزو اخوان المسلمين به حساب مي‌آيد و ازتفكرات آنها پيروي مي‌كند،حمايت نظام جمهوري‌اسلامي را از دولت سوريه كه برخي مخالفان آن از اعضاي اخوان بودند را برنتابيد و با مخالفان دولت اسد هم‌كاسه شد و اين آغاز افزايش تنش های تهران با حماس بود.حال بعد از سال‌ها كه مناقشات سوريه از يك روند مشخص و رو به رشدي به نفع اسد در حال شكل‌گيري است، حماس به سركردگي خالد مشعل براي تلافي تلاش‌هاي جمهوري اسلامي در راستاي حل بحران سوريه و حمايت از دمشق، به سمت رياض نيل‌پيدا كرده است تا سعودي ها را در غلبه به يمني‌ها كمك كند. بازي حماس در اين برهه حساس منطقه را نمي‌توان در راستاي كمك‌هاي مادي يا حمايتي رياض دانست چراكه در جنگ اخير صهيونيست‌ها با غزه بيشترين كمك را سعودي‌ها به تل آويو كردند و تنها حمايتی‌که از مردم غزه داشت، ارسال كفن براي شهداي غزه بود!نزديكي حماس به عنوان نهادي كه عنوان «حامي حقوق مردم فلسطين» را بر دوش مي‌كشد به
آل سعود جز با تفكرات ايدئولوژيكي وهابي‌گري هيچ توجیه ديگري ندارد.
جنگ نيابتي حماس با ايران
اوايل سال جديد شمسي كه حمله سعودي‌ها به يمن در صدر اخبار جهان قرار گرفت.اين رويداد در نوع خود قابل توجه و تامل بود ولي بعد از در فضاي سياسي بحث كمك حماس به آل سعود در جنگ با يمن مطرح شد ولي در آن زمان هيچ يك از مقامات ايراني و منطقه اي اين خبر را تائيد نكردند تا روز آخر ماه رمضان كه خالد مشعل عازم رياض شد و همدستي حماس با سعودي‌ها را علني كرد. همانطور كه در گذشته نيز رسانه ها اعلان كرده بودند حماس با اعزام نيرو به يمن براي عربستان  تونل حفر مي كند و مي‌جنگد. شنيده ها حاكي از آن است كه در اين سفر نيز قرار شده‌است حماس نيروهاي ويژه‌اي رابراي مبارزه با گروه هاي مردمي انصارا… به يمن اعزام كند.البته هنوز  اطلاعات كاملي از جلسه خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس با سلمان بن عبدالعزيز منتشر نشده است ولي اسماعيل هنيه، معاون رياست دفتر سياسي حماس اعلام کرد سفر هيأتي از اين جنبش به عربستان موفق و مثمرثمر بوده است. به گزارش فارس،بر اساس گزارش خبرگزاري فلسطيني «صفا» هنيه گفت: اين سفر خوب و موفقيت‌آميز بود و اميدواريم که آغازي براي بازگشت روابط تاريخي و برادرانه با برادران سعودي‌مان باشد! وي افزود ما از نتايج اين سفر خوشحاليم و از مقامات عربستان به ويژه پادشاه، وليعهد و ملت اين کشور به خاطر موضع حمايتگرايانه‌ هميشگي از مسئله فلسطين قدرداني مي‌کنيم.اين يک رابطه طبيعي ميان ما و عربستان و برادران عرب است زيرا حماس يک جنبش آزادی‌بخش ملي-عربي-فلسطيني است و همه امت و تمام کساني که  روي خاک فلسطين هستند بايد از ميراث آن دفاع کنند.
اشتباهات تكراري حماس
اين اظهارات و موضع‌گيري هاي حماس در حالي كه تهران دوران بحراني خود را با رياض پشت‌سر مي‌گذارد، بسي جاي تامل و درنگ دارد. در همين‌راستا‌محمداسماعيل كوثري، از فرماندهان اسبق سپاه‌پاسداران و عضو كميسيون امنيت ملي مجلس در پاسخ به «قانون» در رابطه با اين اقدام حماس مي‌گويد :چنين اشتباهاتي را حماس در گذشته نيز انجام داده است و در بحث سوريه درس نگرفت و دچار اشتباهات استراتژيك شده اند.وي افزود: حماس بايد بداند كه ملت فلسطين از طريق بده بستان با مسئولان رژيم عربستان به حق خود نمي رسد.رئيس كميته دفاعي مجلس تاكيد كرد:خالد مشعل بايد تصميم دقيق‌تري بگيرد و براي دوروز دنيا به دامان جنايتكار سعودي‌ها نرودتا مردم فلسطين نسبت به اطميناني كه كرده اند پشيمان نشوند.كوثري در پاسخ به اين سوال كه اين اقدام روابط حماس با تهران را خراب نمي كند، توضيح داد:جمهوري اسلامي ايران اين اقدامات را تحمل مي‌كند و در زمان مناسب تصميمي را خواهد گرفت كه به نفع مردم مظلوم فلسطين باشد.
حماس نگاه ابزاري نداشته باشد
از سوي ديگر نوذرشفيعي، عضو كميسيون امنيت ملي وسياست‌خارجي مجلس نيز در گفت و گو با «قانون»با انتقاد از عملكرد حماس تاكيد كرد:با اين اقدامات حمايت‌هاي ايران از مردم مظلوم فلسطين قطع نمي شود. وي تاكيد كرد حماس آشكار و پنهان با عربستان رابطه داشت و همواره سعي كرد از هر دو كشور ايران و عربستان با هم استفاده كند.شفيعي گفت: حماس نبايد نگاه ابزاري به دو كشور داشته باشد. اين نماينده مجلس افزود:نگاه ايران به حماس به دليل دفاعي كه از مردم فلسطين مي‌كند، ايدئولوژيكي است و حماس هم بايد همين نگاه را به ايران داشته باشد و از منظر اسلامي به مسائل نگاه كند نه عربي. نوذرشفيعي ادامه داد:عربستان يك نگاه ابزاري به حماس دارد واميدواريم حماس نيز همين ديدگاه را داشته باشد و اگر غير از اين باشد و حماس به آل سعود سوق پيداكند، گرايش به سمت وهابيت است و اين براي اسلام و صلح بين الملل خطرناك است.
حماس بارها عليه ايران همپيمان شده است
منصور حقيقت پور، نایب رئيس كميسيون امنيست ملي و سياست خارجي مجلس نيز در اين راستا به «قانون» گفت:اين اولين اشتباه حماس نيست و در طول سال‌ها اين اقدامات را انجام داده و متنبه شده ولي متوجه نشده‌است.وي افزود:حماس بارها عليه ايران با كشورهاي مختلف مانند تركيه و قطر همپيمان شده‌است ولي بايد توجه داشت كه ما آرمان‌مان در راستاي حمايت از فلسطين را رها نمي‌كنيم.حقيقت پور افزود:اگر حماس سوگيري خود را اصلاح نكند از توان جمهوري اسلامي ايران نمي‌توانداستفاده كند.وي تاكيد كرد: خاطرمان هست در زماني كه مردم غزه نيازمند غذا و داروبودند عربستان براي غزه كفن ارسال كرد و اين نشانگرآن است كه آل سعود نسبت به مردم فلسطين موضع مثبتي ندارد و حماس بايد متوجه اين امر باشد.
بازي حماس در زمين اسرائيل
گذشته از اين‌كه قصد خالد مشعل براي سفر به عربستان دراين موقعيت چه بوده است بايد در نظر داشت كه دست‌هايي در كارند تا جلوي پيروزي مقاومت مردم فلسطين را در برابرصهيونيست‌ها بگيرند.حال يك روز با دور كردن افكار عمومي از جنايات‌اسرائيل به وسيله داعش و روزي نيز با خريدن سران گروه‌هايي كه ادعاي دفاع از حقوق مردم فلسطين رادارند. نكته‌اي مشخص در سخنان مسئولان ايران اسلامي ، پافشاري روي دفاع از منافع مردم فلسطين است و اين‌كه حماس و فتح خلاف منافع ايران قدمي بردارند، دليلي براي رها كردن فلسطين نيست.