رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه  برای جبران عقب‌ماندگی‌های گیلان در حوزه‌های مختلف سلامت استان،  اختصاص حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان ضروری است،گفت:علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته، از ۱۰ پروژه کلینیک ویژه تخصصی، تنها دو پروژه در شهرستان‌های رشت و آستارا فعال‌ شده‌اند.

به گزارش ندای گیلان،ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گویی حل معضلات و مشکلات اساسی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و افزایش ارتقای توان این مجموعه در ارائه خدمات بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی را  مستلزم تکمیل زیرساخت‌ها و پروژه‌های عمرانی دانست و اظهار داشت: فرسودگی زیرساخت ها و کمبود تجهیزات گیلان در حوزه های مختلف به ویژه در بخش بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش در شان مردم فهیم گیلان نیست. بنابراین مطالبه به‌حق بالغ‌بر دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم این استان در کنار جمعیت شناور، می تواند منجر به ارایه خدمات مطلوب در بخش بهداشت و درمان شود.

وی با بیان اینکه  برای جبران عقب‌ماندگی‌های گیلان در حوزه‌های مختلف سلامت استان،  اختصاص حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان ضروری است، خاطرنشان کرد: این مطالبه به‌حق  مردم گیلان در طول ماه های گذشته بارها به صورت رسمی و غیر رسمی به استحضار مسوولان ارشد استانی و کشوری رسیده و امروز با شیوع ویروس کرونا، جبران این کاستی های گذشته به یک مطالبه استانی تبدیل شده که همه دلسوزان نظام به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، دستگاه های نظارتی و … به جد پیگیر جبران آن هستند.

دکتر سالاری، با اشاره به نیازمندی‌های این استان در حوزه بهداشت و درمان  تصریح کرد: این دانشگاه برای تجهیز و توسعه در حوزه بهداشت و درمان، نیازمند ۱۳ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال است. برای احداث و تکمیل پروژه‌های حوزه آموزش و پژوهش ازجمله در سایت لاکان نیز چهار هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال اعتبار لازم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بخش فوریت‌های پزشکی پیش بیمارستانی یا اورژانس ۱۱۵ گیلان را نیز نیازمند ۸۳۰ میلیارد ریال اعتبار عنوان کرد و  تسریع در اختصاص این اعتبار را برای انجام  مأموریت‌های عادی همچون سایر استان‌ها خواستار شد.

وی با اشاره به ناتمام ماندن پروژه‌های طرح تحول سلامت به دلیل افزایش قیمت مصالح و تغییرات ایجادشده در نقشه‌ها به دلیل شرایط جوی استان، گفت: علیرغم پیگیری‌های صورت گرفته، از ۱۰ پروژه کلینیک ویژه تخصصی، تنها دو پروژه در شهرستان‌های رشت و آستارا فعال‌ شده‌اند.

دکتر سالاری، با اشاره به  پیشرفت ۵۰ درصدی هشت پروژه کلینیک ویژه تخصصی در شهرستان‌های رودسر، لاهیجان، لنگرود، آستانه، فومن، صومعه‌سرا، رودبار و تالش که به دلیل ناکافی بودن اعتبار متوقف شده‌اند، تاکید کرد: برای تکمیل این پروژه ها، ۴۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این منابع در حد منابع دانشگاه و حتی استان نیست و  باید به‌صورت ملی تأمین شود.

به گزارش ندای گیلان، از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا امروز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی به صورت فوری با دستور دکتر محمدباقرنوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه به علوم پزشکی گیلان اختصاص پیدا کرده است و از سوی دیگر ۳ میلیارد تومان نیز از اعتبارات استانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان به بخش بهداشت و درمان استان پرداخت شده است.