مدیر عامل منطقه آزاد انزلی فعال‌سازی کریدور بین‌المللی شمال‌ـ‌جنوب را موجب افزایش حجم مبادلات تجاری کالا با کشورهای حاشیه خزر عنوان کرد و افزود: استفاده از این کریدور هزینه‌های تجارت با کشورهای شمال اروپا را کاهش می دهد.

ندای گیلان:رضا مسرور امروز در حاشیه برگزاری اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر اظهار کرد: برگزاری این اجلاس فرصت مغتنمی برای گسترش ارتباط فعالان اقتصادی کشورهای حاشیه خزر است.

وی شناخت بیشتر بازرگانان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مشترک را از دیگر اهداف برگزاری اجلاس مذکور عنوان کرد و گفت: منطقه آزاد انزلی با توجه به ظرفیت‌های خود، میزبان پانزدهمین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی فعال‌سازی کریدور بین‌المللی شمال‌ـ‌جنوب را موجب افزایش حجم مبادلات تجاری کالا با کشورهای حاشیه خزر عنوان کرد و افزود: استفاده از این کریدور هزینه‌های تجارت با کشورهای شمال اروپا را کاهش می دهد.

وی معافیت‌های قانونی را از ویژگی‌های مهم منطقه آزاد انزلی ذکر کرد و یادآور شد:  برگزاری اجلاس ظرفیت‌های منطقه آزاد انزلی برای همکاری‌های چند جانبه را بیشتر نمایان می‌کند.

مسرور از حضور بالغ بر 100 فعال اقتصادی کشورهای حاشیه خزر در اجلاس مذکور خبر داد و گفت: حضور فعالان اقتصادی می‌تواند زمینه سرمایه‌گذاری در گیلان و کشور را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در حاشیه اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر توانمندی‌های گیلان و منطقه آزاد در قالب نمایشگاه صنایع‌دستی معرفی می‌شود، تصریح کرد: شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد انزلی و نیز دانش‌بنیان در این اجلاس محصولات خود را به بازرگانان این کشورها معرفی می‌کنند.

این مسئول معافیت گمرکی برای ورود کالای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به میزان ارزش افزوده، امکان مشارکت سرمایه گذاری داخلی و خارجی و معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و قطعات یدکی برای تولید کنندگان منطقه را از جمله مزایای مهم منطقه آزاد انزلی عنوان کرد.

وی تضمین کامل سرمایه‌های خارجی و سود حاصل از آنها، امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی منطقه، حاکم بودن مقررات خاص اشتغال در مناطق و … را از دیگر مزایای منطقه آزاد انزلی برشمرد.

مسرور قرار گرفتن منطقه آزاد انزلی در مسیر کریدور بین‌المللی شمال‌ـ‌جنوب را از جمله فرصت‌های بارز این منطقه ذکر کرد و گفت: این کریدور بندر هلسینکی در شمال اروپا را از طریق روسیه به بنادر شمال و جنوب دریای خزر، بنادر خلیج فارس و سپس به کشورهای جنوب و شرق آسیا متصل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه دسترسی از طریق راه‌های مناسب به بازارهای مصرف کشورهای CIS از جمله فرصت‌های مهم منطقه آزاد انزلی است، تصریح کرد: همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان مزایای مهم منطقه آزاد انزلی است که فرصت سرمایه‌گذاری‌ها را بیشتر فراهم می‌کند.

مدیر عامل منطقه آزاد انزلی جود بندر کاسپین را از دیگر ویژگی منطقه آزاد انزلی بیان کرد و یادآور شد: افتتاح بندرگاه کاسپین با 22 پست اسکله در آینده و ظرفیتی در مجموع بالغ بر 11 میلیون تن کالا می‌تواند پاسخگوی نیازهای بازرگانی داخلی و کشورهای همسایه باشد.

وی وجود گمرک انزلی با امکانات و تجهیزات مدرن، وجود مجتمع‌های تجاری‌ـ‌نمایشگاهی منطقه را از دیگر ویژگی‌ها عنوان کرد و متذکر شد: اتصال منطقه آزاد به آزاد راه قزوین‌ـ رشت‌ـ‌ انزلی و گسترش راه‌های ورودی و خروجی منطقه برای توسعه توان ترانزیتی از جمله مهم‌ترین ویژگی منطقه آزاد انزلی است.

چهاردهمین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه سال گذشته در آستراخان روسیه برگزار شده بود که با تصویب میزبانی این اجلاس به منطقه آزاد انزلی، پانزدهمین اجلاس این اتاق‌ها در زیباکنار در حال برگزاری است.

نمایندگان و اعضای اتاق‌های بازرگانی کشورهای حاشیه خزر در حاشیه این اجلاس دو روزه از محدوده بندری، کارخانه‌های مستقر در منطقه آزاد انزلی، محدوده بندری کاسپین در این منطقه و… بازدید می‌کنند و نشست‌های تخصصی بین اعضای اتحادیه اتاق‌های بازرگانی برگزار می‌شود.