رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان گفت:گیلان حدود 4 هزار پروژه کوچک و بزرگ دارد که عمدتا دارای پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد هستند.

به گزارش ندای گیلان،کیوان محمدی در گفت وگویی، با اشاره به سهم اعتبارات استان گیلان در بودجه سال 96، اظهار کرد: با توجه به آغاز برنامه ششم از سال 96، در بودجه امسال تغییراتی نسبت به سیستم بودجه ریزی در سال های گذشته ایجاد شده است. در واقع قوانین برنامه ششم توسعه از امسال به مدت 5 سال بر بودجه ریزی و سایر برنامه های کشور سایه خواهند افکند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان از افزایش چشمگیر بودجه استان ها خبر داد و افزود: در سال گذشته بودجه عمرانی گیلان 546 میلیارد تومان بود که امسال به حدود 840 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش بودجه به خاطر سهمی است که استان ها از بودجه کل دریافت می کنند.

وی با اشاره به تخصیص 30 درصدی بودجه به استان ها، تصریح کرد: در گذشته معمولا حدود 7 درصد بودجه کل را در اختیار استان ها قرار می دادند و مابقی به وزارتخانه ها و سازمان ها در سطح ملی اختصاص پیدا می کرد لذا بودجه سال 96 نویدبخش این است که دست مدیران استانی نسبت به سال های قبل باز تر است و این امیدواری وجود دارد که بتوانیم در آینده نزدیک نقش موثرتری را در توسعه استان ایفا کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه بودجه هزینه ای مصوب گیلان برای سال گذشته معادل 304 میلیارد تومان بود، گفت: عملکرد استان در پایان سال حدود 350 میلیارد تومان برآورد شد و لذا امسال این بودجه به 377 میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد که تقریبا معادل 4.3 بودجه کل است.

محمدی جمعیت گیلان را 3.2 جمعیت کشور دانست و عنوان کرد: گیلان بودجه هزینه ای خوبی در سطح ملی دارد و جزو 10 استان اول کشور هستیم. از این میزان، 216.5 میلیارد تومان به عنوان حقوق به کارکنان دولت تعلق می گیرد و حدود 160 میلیارد تومان صرف سایر خدمات اعم از هزینه آب و برق و گاز تلفن و اضافه کار و… می شود.

وی با بیان اینکه بودجه کشور رابطه مستقیم با درآمدهای نفتی دارد، اضافه کرد: تحقق بودجه سالانه منوط به وضعیت نفت در دنیاست. در واقع اگر قیمت جهانی نفت افزایش پیدا کند، وضعیت بودجه کشور نیز خوب خواهد بود و بالعکس لذا مردم طی سال های اخیر کاهش بودجه سالانه از 115 میلیارد تومان به حدود 30 میلیارد تومان در بعضی از سال ها را ملاحظه کردند، اما سعی دولت بر این بود که رفاه مردم آسیب آنچنانی نبیند و نتیجه انتخابات رضایت مردم از عملکرد کلی دولت را ثابت کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به تصویب طرح تمدید دو ماهه سال مالی 95 از 31 تیر به 31 شهریور، بیان کرد: بودجه سال 95 دیرتر از موعد تخصیص پیدا کرد و لذا موجب ایجاد وقفه در عملکرد دستگاه ها شد. تمدید سال مالی این فرصت را به مدیران می دهد تا بودجه مربوط به سال 95 را تخصیص دهند و خدای ناکرده برگشت نداشته باشیم.

وی با بیان اینکه سال کاری از 31 تیر آغاز می شود، ادامه داد: خوشبختانه بعد از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکنون برگشت بودجه عمرانی در گیلان نداشتیم. بودجه هزینه ای نیز به صورت کامل در دستگاه ها جذب شده و برگشت ندارد.

محمدی با بیان اینکه استاندار گیلان و معاونت عمرانی برای جذب باقیمانده بودجه برنامه ریزی خاصی انجام دادند، خاطرنشان کرد: این اطمینان را به مردم گیلان می دهیم که در استان اتفاق نظر وجود دارد که تا آخرین ریال بودجه را برای رفاه مردم هزینه کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان «جمعیت» و «محرومیت» را یکی از ملاک های توزیع اعتبارات استانی در برنامه ششم دانست و یادآور شد: استان گیلان جزو استان های پیر و دارای مشکل کاهش جمعیت است لذا اگر بتوانیم زمینه رفاه مردم را فراهم آوریم که امکان یک زندگی عادی، سالم و پربار را داشته باشند، قطعا به افزایش جمعیت کمک می کند.

وی تعداد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی را منوط به میزان جمعیت هر استان دانست و گفت: اگر جمعیت استان کاهش پیدا کند، به نوعی سهم استان در قدرت سیاسی کاهش پیدا کرده است. همچنین توسعه اقتصادی هر منطقه به نیروی کار جوان آن بستگی دارد لذا مسئولان مربوطه منویات مقام معظم رهبری درباره جمعیت را با جدیت دنبال کنند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز امکانات مالی لازم را در اختیارشان قرار خواهد داد.

این مقام مسئول در ادامه به تبیین طرح های اولویت دار اقتصاد مقاومتی در سال جاری پرداخت و تصریح کرد: معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال 95 به طور جدی پیگیر این مسئله بود و لذا از 200 طرح اعلام شده به ستاد فرماندهی، 121 طرح اولویت دار شناخته شد که از این تعداد، 83 طرح دارای برش استانی است. این 83 طرح در گیلان با جدیت مورد توجه قرار دارد.

محمدی با اشاره به تصویب 86 طرح جدید در سال جاری علاوه بر 121 طرح اولیت دار سال 95، اظهار کرد: از این تعداد، 11 طرح مصوب در گیلان داریم که عمدتا در زمینه گردشگری، اقتصاد دریامحور، پرورش ماهی در قفس و بوم گردی است.

وی با بیان اینکه اقتصاد گیلان رو به شکوفایی است، عنوان کرد: منطقه آزاد انزلی در سال های آینده یک ظرفیت بسیار بالا برای منطقه ایجاد خواهد کرد. همچنین راه آهن قزوین – رشت – انزلی – آستارا به عنوان زیباترین راه آهن کشور می تواند گیلان را به یک قطب تجاری در منطقه تبدیل کند. امیدواریم مدیران بتوانند با چنین رویکردی، مسئله اشتغال را سر و سامان دهند.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گیلان با اشاره به جدیت استاندار در برگزاری جلسات ستاد، گفت: سال گذشته 14 جلسه و در چهار ماهه امسال 10 جلسه برگزار شد. در سال 95، بیش از 50 پروژه استانی را علاوه بر 83 پروژه ملی ابلاغی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مصوب کردیم. این در حالی است که پروژه ها ابتدا در ستاد فرماندهی کل تصویب می شود و مجددا به استان ها یا وزارتخانه ها برمی گردد.

وی هماهنگی، امنیت و آرامش موجود در گیلان را زمینه ساز فعالیت اقتصادی دانست و یادآور شد: دولت یازدهم و دوازدهم چاره ای جز تعیین تکلیف تمام پروژه های نیمه تمام ندارد لذا مجاز نیستیم که بیش از 10 درصد بودجه را به پروژه های جدید اختصاص دهیم، اما امیدواریم امسال ضمن به پایان رساندن بسیاری از پروژه های سال 95، بتوانیم پروژه های جدیدی هم در دست اقدام داشته باشیم.

محمدی با بیان اینکه 90 درصد بودجه برای تکمیل پروژه های نیمه تمام از سال های گذشته صرف می شود، اظهار کرد: طبق ماده 27، بعضی از پروژه ها قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند لذا از بخش خصوصی دعوت می کنیم تا از تمام پروژه های نیمه تمام استان بازدید و در صورت امکان مشارکت کنند.

وی حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور را یکی از الگوهای اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: گیلان حدود 4 هزار پروژه کوچک و بزرگ دارد که عمدتا دارای پیشرفت فیزیکی بالای 50 درصد هستند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان از فعالیت 9 کمیته ذیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد و خاطرنشان کرد: این کمیته ها در حوزه های مختلف کار را پیگیری می کنند و لذا نتیجه این همکاری ها موجب شده فضای کسب و کار استان براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، طی چند سال متوالی مثبت و شرایط مناسبی برای سرمایه گذاران فراهم شده باشد.

محمدی با اشاره به عدم تکمیل آمایش ملی، متذکر شد: ابتدا باید یک آمایش ملی داشته باشیم تا استراتژی استان گیلان را مشخص کنیم. البته آمایش سرزمین گیلان بعد از احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی با کمک دانشگاه های گیلان و شهید بهشی در سال گذشته به پایان رسید، اما این آمایش براساس آمارهای سال 90 بود لذا امسال در مرحله تجدید نظر هستیم و امیدواریم تا اواسط زمستان 96 طرح آمایش گیلان به صورت کامل به پایان برسد.

وی با بیان اینکه قانون برنامه ششم همه استان ها را مکلف به ارائه طرح آمایش سرزمین در سال اول برنامه می کند، گفت: بهترین تیم آمایش را در استان انتخاب کردیم و کار بسیار بزرگی برای آینده گیلان خواهد بود.

محمدی استان های گیلان، مازندران و گلستان را نگین انگشتری ایران دانست و تاکید کرد: معضلات زیست محیطی که در گیلان وجود دارد در بسیاری از استان ها نیست و منابع طبیعی ظریف و حساسی داریم که کمتر استانی از آن برخوردار است لذا اگر از این ثروت خدادادی مراقبت نکینم، باید پاسخگوی دنیا و آخرت باشیم.