دانشگاه گیلان در واکنش به خبر “ادعای عجیب رئیس دانشگاه گیلان+سند”که در این پایگاه خبری و با استناد به موسسه ی رسمی و بین المللی cwur منتشر شده بود جوابیه ای را به تحریریه ندای گیلان ارسال کرد.

به گزارش ندای گیلان،دانشگاه گیلان در واکنش به خبر “ادعای عجیب رئیس دانشگاه گیلان+سند“که در این پایگاه خبری و با استناد به موسسه ی رسمی و بین المللی  cwur منتشر شده بود جوابیه ای را به تحریریه  ندای گیلان ارسال کرد.

ندای گیلان ضمن استقبال از پاسخگو بودن مسئولین این دانشگاه به  واکنش افکار عمومی این جوابیه را بطور کامل منتشر می کند.

تیتری عجولانه و بدون کمی تأمل با عنوان ا دعای عجیب رئیس دانشگاه گیلان+ سندجامعه علمی استان را متحیر کرد

متاسفانه در پایگاه خبری ندای گیلان در تاریخ 21 شهریورماه 1395 به شماره 46708 خبری خلاف واقع در ارتباط با اظهارات رئیس دانشگاه گیلان مبنی بر «ادعای عجیب رئیس دانشگاه گیلان + سند» منتشر شد که صحت ماجرا و دلایل درج این مطلب خلاف واقع در بندهای زیر تشریح می گردد:

  • رئیس دانشگاه گیلان ظهر روز سه شنبه 16 شهریور ماه در دانشگاه گیلان میزبان مدیرعامل منطقه آزاد انزلی و مدیران این سازمان بود که وی گفت: دانشگاه گیلان یک درصد برتر دنیا در دسته دانشگاه های قرار دارد و در آخرین رتبه بندی که توسط ISC ارائه شده است این دانشگاه در بین دانشگاه های جامع کشور حائز رتبه هشتم است که صحت این دو موضوع را تنها با یک جستجوی ساده می توان با مستندات لازم در فضای سایبری به وضوع دید.
  • چاپ عجولانه و بدون تأمل با عنوان ادعای عجیب رئیس دانشگاه گیلان با مضمون تحلیلی عجیب تر آن پایگاه خبری بدون حتی یک جستجوی ساده و یک سوال از منبع قابل استناد و اینکه دانشگاه مادر کشور یعنی دانشگاه تهران با قریب به یک قرن فعالیت هنوز در جمع 100 دانشگاه برتر دنیاست، شاید اذهان خوانندگان را به این سمت متبادر کند که مجموعه آن پایگاه خبری فرق بین یک درصد برتر دنیا و 100 دانشگاه برتر دنیا برایشان ملموس نبوده است تا بتوانند آن را برای مخاطبین خود تشریح کنند.
  • نکته حائز اهمیت تر این است که در نشست مذکور هیچ خبرنگاری از سوی آن پایگاه خبری در نشست برای پوشش خبری نبود و اینکه میزبان این نشست دانشگاه گیلان بود که بلافاصله بعد از پایان نشست مشروح خبر مذکور در سایت دانشگاه گیلان در تاریخ 16 شهریورماه کار شد در حالیکه بازهم در تناقضی آشکار در آن پایگاه خبری در خط اول خبر منتشر شده خود تاریخ برگزاری نشست را 17 شهویور ماه عنوان کرده است که این امر یک علامت سوال بزرگ دیگر در اذهان خوانندگان ایجاد خواهد کرد.
  • از آنجائیکه یکی از رسالت های اصحاب رسانه رعایت سه اصل «سرعت ، صحت و دقت» در ارائه اخبار به مخاطبین است که متاسفانه آن پایگاه خبری بعد از گذشت 5 روز از برگزاری نشست و آن هم بدون استناد به منبع دست اول خبر که پایگاه خبری سایت دانشگاه گیلان به عنوان میزبان نشست بود به سایت منطقه آزاد انزلی به عنوان مهمان نشست استناد می کند که این سایت نیز اشتباه تایپی خود را خیلی زود تصحیح می نماید که این امر می تواند منجر به بی اعتمادی مخاطبین به اصل صحت خبرهای آن پایگاه خبری شود.
  • مدعای تمامی مکتوبات بالا، چاپ خبر صحیح نشست مذکور در روزنامه اعتماد کشوری در تاریخ 29 شهریورماه 1395 در صفحه 12 با عنوان «تفاهم نامه همکاری سازمان منطفه آزاد انزلی و دانشگاه گیلان در راستای توسعه همکارهای علمی،آموزشی و پژوهشی منعقد شد» است و در کنار آن مستندات صوتی و تصویری حاصل از این نشست در آرشیو سمعی و بصیری روابط عمومی دانشگاه است.

در انتها امیدواریم در آینده با توجه به رسالت عظیم اصحاب رسانه در رساندن اخبار درست به مردم، با پرهیز از هرگونه شتاب خبری بدون اتکاء به صحت و دقت در پوشش اخبار، شاهد خبرهایی اینچنینی از سوی آن پایگاه خبری نباشیم و این دانشگاه همواره آمادگی خود را همچون گذشته برای همکاری و تعامل سازنده با تمامی اصحاب رسانه برای کسب اطلاعات و اخبار دقیق و موثق از این دانشگاه در راستای آگهی بخشی به جامعه در راستای اهداف کلان آموزش عالی اعلام می نماید.

%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%a8%db%8c%d9%87

پس از ارسال جوابیه ی دانشگاه گیلان به تحریریه ی ندای گیلان و درخواست “چاپ!!“آن،تهیه کننده ی گزارش مذکور اقدام به روشنگری در خصوص این جوابیه نمود که در ذیل آورده شده است:

1-در خصوص بند اول جوابیه مبنی بر اینکه ندای گیلان تیتر را عجولانه و بدون دقت انتخاب کرده است:در همان گزارش اولیه ذکر شد که منبع خبر پورتال منطقه ی آزاد انزلی است.که به وضوح و صراحت عنوان 100 دانشگاه برتر را در خبر درج شده بود که پس از واکنش اظهار عمومی و  روشنگری ندای گیلان در این زمینه،گزارش مذکور در پورتال منطقه آزاد دستخوش تغییر شد.

علی رغم ادعای این جوابیه مبنی بر اصلاح سریع خبر در پورتال منطقه آزاد،این خبر بیش از یک هفته به صورت دست نخورده و به شکل اول و با همان کلمات در سایت منطقه ازاد انزلی قرار داشت.

جالب تر آنکه در این جوابیه ذکر شده است که “پایگاه خبری ندای گیلان بعد از گذشت 5 روز از برگزاری نشست خبر را منتشر کرده است و در ادامه آن آمده است”… به سایت منطقه آزاد انزلی به عنوان مهمان نشست استناد می کند..” که خود نگارننده ی جوابیه ناخودآگاه بر اصلاح نشدن بلافاصله ی خبر صحه گذاشته است و ادعای خود را تکذیب کرده است.

2-اما درخصوص استناد ندای گیلان به پورتال منطقه آزاد انزلی: روابط عمومی این سازمان برخلاف ادعای دانشگاه گیلان،یک منبع موثق خبری برای تمام خبرگزاری ها می باشد که از تیمی حرفه ای بهره می برد.

گذشته از این منطقه ی آزاد انزلی یک طرف نشست مذکور بود که طبیعتا به دلیل حضور نداشتن خبرنگاران در این نشست منبع اصلی برای بازتاب خبر است.

3-خبرنگار ندای گیلان چند روز بعد از انتشار خبر و در پی واکنش ها و موضع گیری های مختلف از سایت منطقه ی آزاداسکرین شات تهیه نمود که در آن به وضوح عبارت”حضور این دانشگاه در فهرست 100 دانشگاه برتر جهان” مشهود است.

%d9%be%d9%88%d8%b1%d8%aa%d8%a7%d9%84-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d9%86%d8%b2%d9%84%db%8c

همچنین  خبرگزاری  ها،روزنامه ها و پایگاه های خبر دیگر هم اقدام به نشر این خبر کرده بودند که چند نمونه را در زیر آورده شده است:

%d8%a7%db%8c%d8%b1%d9%86%d8%a7

gggggggg jjjjjjjj

 

%d8%b1%d9%88%d8%b2%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%ae%d8%b2%d8%b1

باتوجه به این اسناد ادعای منتشر کننده ی جوابیه در بی توجه و عجول خواندن خبرنگاران گیلانی جالب به نظر می رسد.

4-علی رغم اینکه دانشگاه گیلان خبرنگاران را “عجول و بی دقت خواند که جستجوی ساده انجام نمی دهند..” در جایی از این جوابیه آمده است:”دانشگاه مادر کشور یعنی دانشگاه تهران با قریب به یک قرن فعالیت هنوز در جمع 100 دانشگاه برتر دنیاست” که به نظر می رسد ادعاهای عجیب مسئولین این دانشگاه تمامی ندارد!.

اگر نویسنده ی جوابیه با جستجو در منابع بین المللی به دنبال فهرست دانشگاه های برتر دنیا می گشت متوجه می شد همانطور که در گزارش مستند و کامل ندای گیلان آمده بود،هیچ دانشگاهی از ایران در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار ندارد.

hhhhhhhhhgfgg

و نام دانشگاه گیلان نه در بین 8 دانشگاه  برتر ایران و نه در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار ندارد.تصویر زیر رتبه بندی دانشگاه های برتر ایران را در سال 2016 مشخص می کند.لینک اثبات- مرجع رسمی رتبه بندی دانشگاه های جهان (کلیک کنید)

ranking

جالب تر آنکه در متن جوابیه سایت علوم جهان اسلام را منبع حضور دانشگاه گیلان در بین یک درصد دانشگاه های جهان و 8  دانشگاه برتر جهان می داند که یک موسسه ی داخلی است.وجالب تر این که در رتبه بندی همین موسسه هم دانشگاه گیلان در بین 8 دانشگاه برتر ایران قرار ندارد و تنها در رتبه بندی دانشگاه های جامع در رتبه ی هشتم قرار گرفته است.

5-نگارنده ی جوابیه از تاخیر در منتشر شدن خبر مذکور  گفته است:که لازم است ذکر شود به درخواست فراوان مخاطبان ندای گیلان و تعدادی از دانشجویان این دانشگاه اخبار منتشر شده با عنوان “حضور دانشگاه گیلان در بین 100 دانشگاه برتر جهان”رصد شد که  خبرنگار ندای گیلان با برسی منبع این خبر به پورتال منطقه ی آزاد انزلی و خبری مندرج به تاریخ 17 شهریور 95 رسید. که در اخبار قرار گرفته بر روی خروجی خبرگزاری ها و روزنامه های گیلان  تاریخ 21 شهریور کاملا مشهود است.

باتوجه به مطالب ذکر شده شاید کاملا مشهود باشد که قصد این جوابیه تلاش ناموفق برای فرار روبه جلو است.اما برای اطمینان مخاطبان ندای گیلان علاوه بر لینک  منبع اصلی رتبه بندی دانشگاه ها(+ و +) لینک خبری از باشگاه خبرنگاران جوان در تایید گزارش ندای گیلان در زیر قرار می گیرد.

رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2016 + جایگاه دانشگاه‌های ایران  (کلیک کنید)

در پایان،تحریریه ندای گیلان از دانشگاه گیلان بخاطر پاسخ به افکار عمومی تشکر،و این اقدام دانشگاه گیلان را ارج می ندهد.

اما به نظر می رسد مسئولین باید بجای بیان آمار نادرست به استناد منابع غبر رسمی و متهم کردن خبرنگاران به عجول و بی دقت بودن تلاش کنند با بالا بردن سطح علمی دانشگاه در جهت خدمت به جامعه گامی موثر بردارند.

ایجاد فضای امید در جامعه امری پسندیده است؛اما نباید واقعیت ها را فدای پیشرفت سیاسی نماییم.آن هم واقعیت ها و آماری که می تواند به برنامه ریزی برای آینده ی ایران اسلامی و گیلان همیشه سربلند مفید واقع شود.

چندی پیش رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولین  آمار را ضرورتی قطعی و اصلی برای برنامه‌ریزی در خصوص منابع و نیازهای متنوع و گسترده کشور دانستند و فرمودند:متأسفانه کشور از لحاظ آمارگیری عقب است و حتی برخی مسئولان از حقایق و آمارهای واقعی در بعضی بخشها مطلع نیستند.

با این حال ندای گیلان در بررسی حقیقت و انتشار آن هیچ وقت صلاح جمعی و شخصی را مد نظر قرار نخواهد داد و علی رغم همه ی فشار ها بر مدار بیان حقیقت استوار خواهد ماند.

در پایان ندای گیلان  بیش از پیش  آمادگی خود را برای پوشش خبری مجاهدت های علمی اساتید زحمتکش و خدوم گیلان اعلام کرده و آماده ی دریافت نظرات تمامی این بزرگواران در خصوص مسائل مختلف است.